فهرست مطالب

ممبران اسمزمعکوس

ممبران ها نقش اصلی و مهم را در یک سیستم اسمز معکوس RO  دارند. ممبران از چندین لایه نازک تشکیل گردیده است که به دور یک لوله به صورت صفحات جداگانه پیچیده شده اند.

آب خام ورودی به سیستم RO پس از عبور از ممبران ها و از دست دادن املاح و یون های محلول به صورت آب خالص خارج می گردد.  

با توجه به نقش مهم ممبران ها در دستگاه تصفیه آب صنعتی، باید که مقاومت بالایی در برابر عبور آب و مواد خورنده و دیگر املاح آب داشته باشند. ممبران اسمز معکوس لایه ای نازک است که اجازه عبور یون های خاصی را از غشا خود نمی دهد.

جنس ممبران های امروزی پلی آمید است که دارای قابلیت حذف نمک بالاتر با مصرف انرژی کمتر را دارند. به دلیل قابلیت حذف یون های غیر محلول از محلول بدون تغییر فاز از این غشا جهت حذف نمک و TDS آب استفاده می شود.

با گذشت زمان و عبور آب از ممبران ها، روزنه های ممبران ها به وسیله املاح آب بسته و ممبران ها توانایی اولیه جهت تصفیه و گرفتن املاح آب را ندارند که در این زمان باید نسبت به  شستشوی ممبران های دستگاه RO با مواد شیمیایی احیا ممبران اقدام کرد.

احیا ممبران

گرفتگی ممبران

غشای ممبران فقط آب تقریبا خالص را از خود عبور می دهد. طبیعی است که با گذشت زمان و عبور آب از ممبران ها، روزنه های ممبران ها به وسیله املاح آب بسته می شود و ممبران ها توانایی اولیه جهت تصفیه و گرفتن املاح آب را ندارند.  

ممبران های دستگاه آب شیرین کن پس از یک دوره استفاده و با توجه به کیفیت آب ورودی و شرایط بهره برداری، دچار گرفتگی می شود. گرفتی ممبران باعث کاهش کیفیت آب و حجم آب تولیدی می شود. تداوم گرفتگی ممبران، سبب آسیب به ممبران ها و پمپ طبقاتی می شود. بنابراین جهت جلوگیری از بروز این مشکلات بایستی شستشوی دوره ای ممبران و انجام عملیات CIP توسط مواد شستشوی ممبران مانند اسید و قلیا، مواد احیای ممبران انجام شود. 

زمانی که تولید آب حدود 10 درصد کاهش پیدا کرد باید نسبت به احیای ممبران با مواد شیمیایی شستشوی ممبران اقدام کرد.

شستشو و احیای ممبران

شستشوی ممبران با مواد احیای ممبران جهت حذف کلیه عوامل ایجاد کننده گرفتگی که شامل انواع رسوبات معدنی، مواد آلی، عوامل بیولوژیکی و رسوب فلزات انجام می شود.

شستشو و احیای ممبران توسط دو روش شیمیایی و مغناطیسی انجام می شود. روش مغناطیسی یک روش نوین در صنعت تصفیه آب است که در این روش با استفاده از امواج کلیه رسوبات و گرفتگی های ممبران از بین می رود. 

روش دیگر شستشو و احیای ممبران با استفاده از مواد شیمیایی است. که در این روش می توان از اسید و قلیا و مواد ویژه احیای ممبران که تولید این شرکت است، استفاده کرد. 

استفاده از اسید شستشو دهنده ممبران را در مواقعی که ممبران دچار گرفتگی شده است باید انجام داد .

نحوه شستشوی ممبران تصفیه آب

مراحل شستشو و احیای فیلتر تصفیه آب اسمز معکوس RO به شرح ذیل می باشد:

آماده سازی محلول

مواد احیای ممبران (اسید شستشوی ممبران) تولیده شده توسط شرکت پاکان پالایش البرز را به مقدار مورد نیاز داخل مخزن CIP ریخته شده و با نسبت مشخصی بسته به شرایط گرفتگی ممبران با نظر کارشناس فنی شرکت، در صورت نیاز با آب مخلوط می شود.

سیرکولاسیون اولیه

پس از آماده سازی محلول در مخزن CIP مطابق مرحله قبل، با روشن کردن پمپ مخصوص شستشو و تنظیم فشار آن روی 2 بار شروع به سیرکوله کردن محلول آماده شده به مدت حداکثر 10 دقیقه یا تا زمانی که کارشناس فنی شرکت با توجه به شرایط بصری فرآیند مدت زمان شستشوی ممبران را کاهش دهد.

غوطه ور سازی

در مرحله غوطه ور سازی احیای ممبران ، پمپ CIP را خاموش کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه ممبران را در اسید شستشوی غوطه ور سازی می کنیم و با کمک یک چکش پلاستیکی به وسل ضربه های آرام وارد می کنیم.

سیرکولاسیون ثانویه

در این مرحله مشابه با مرحله سیرکولاسیون اولیه احیای ممبران، پمپ CIP را روشن می کنیم و به مدت 5 تا 10 دقیقه بسته به شرایط مشاهده شده از ممبران، سیرکولاسیون را ادامه می دهیم و بعد از آن شروع به تخلیه کردن اسید می کنیم.

فلاشینگ

در مرحله آخر از احیای ممبران، بوستر پمپ آب خام را به مدت 10 دقیقه روشن کرده و شیر پساب را تا انتها باز می کنیم تا مواد احیای ممبران کاملا از داخل ممبران با فشار کم تخلیه گردد.

پس از 10 دقیقه پمپ طبقاتی را روشن کرده و داخل مدار قرار می گیرد و کم کم شیر پساب را در طول مدت زمان 10 دقیقه می بندیم.

پس از این مراحل عملیات شستشوی ممبران با محلول شستشوی ممبران به اتمام می رسد. گرفتگی ممبران اسمز معکوس با شستشوی ممبران با مواد احیای ممبران به این طریق از بین می رود.

آویستا

انواع مواد شستشو دهنده ممبران

مواد شستشو دهنده ممبران در انواع مواد شستشوی ممبران اسیدی و قلیای شستشوی ممبران و مواد ویژه احیای ممبران ساخت شرکت پاکان پالایش البرز موجود می باشد.

اسید شستشوی ممبران

اسید شستشوی ممبران دارای Ph اسیدی می باشد. اسید شویی ممبران برای حذف رسوبات معدنی مانند هیدروکسیدها، کربنات کلسیم و آهن که بر روی ممبران تشکیل شده و سبب گرفتگی ممبران می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

قلیای شستشوی ممبران

قلیای شستشوی ممبران دارای pHبالایی می باشد و برای از بین بردن گرفتگی ممبران که ناشی از مواد آلی و مواد کلوئیدی و همچنین رسوبات ناشی از میکروارگانیسم ها موثر می باشد. احیای ممبران با قلیای شستشو در ادامه شستشو با اسید انجام می گیرد.

مواد ویژه احیای ممبران

مواد احیای ممبران ساخت شرکت پاکان پالایش با فرمولاسیون ویژه جهت حذف انواع رسوبات و گرفتگی ممبران موثر است. مواد احیای ممبران این شرکت در کمترین زمان شستشو و با بالاترین بازده شستشو ممبران انجام می دهد.

چه زمانی بایستی نسبت به شستشوی ممبران اقدام کرد

شستشوی ممبران بایستی در زمان مناسب انجام شود تا از تعویض ممبران جلوگیری شده و از تحمیل هزینه های مربوط به جایگزینی ممبران جلوگیری شود.

چه زمانی بایستی احیای ممبران را انجام داد:

1- افزایش میزان TDSخروجی

2- کاهش میزان دبی آب تولیدی

3- اختلاف فشار ورودی و خروجی ممبران

قیمت مواد شستشوی ممبران

شرکت پاکان پالایش البرز، طراح و مجری سیستم های تصفیه آب شیرین کن، اسمز معکوس RO می باشد و در این راستا طیف وسیعی از تجهیزات جهت تصفیه آب، آب شیرین کن و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت آب را ارائه می دهد.

شرکت پاکان پالایش البرز تامین کننده انواع مواد شستشوی ممبران با برند های مختلف، اسید شستشوی ممبران و قلیای شستشوی ممبران و تولید کننده مواد احیای ممبران با فرمولاسیون ویژه می باشد. 

کارشناسان این شرکت به صورت رایگان شما را در شستشو و احیای ممبران راهنمایی کرده تا بتوانید این عملیات را بالاترین بازده به انجام برسانید.

جهت اطلاع از قیمت اسید شستشوی ممبران و مواد احیای ممبران می توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.

تلفن
02632714659
02632715944
📱 همراه
09128668994
09128668995

با توجه به هزینه های بالای دستگاه اسمز معکوس، استفاده از آنتی اسکالانت برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشا، بسیار ضروری است

4 دیدگاه دربارهٔ «احیای ممبران , شستشوی ممبران , دستگاه RO»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا