فهرست مطالب

مقدمه

امروزه به دلیل بالا رفتن حساسیت های زیست محیطی تصفیه و حذف مواد مغذی خصوصا ازت و فسفر در سیستم های تصفیه فاضلاب، اهمیت ویژه ای یافته است.

ورود مواد مغذی ازت وفسفر به محیط زیست منجر به آلودگی منابع آبی، پدیده اتریفیکاسیون و افزایش رشد جلبلک ها، به خطر افتادن حیات آبزیان و مخاطرات بهداشتی برای انسان می شود. بنابراین جلوگیری از بروز عوامل فوق حذف نیتروژن و فسفر از فاضلاب امری مهم تلقی می گردد.

در فرآیند های تصفیه فاضلاب نیتروژن حذف نمی گردد بلکه به اشکال دیگر تبدیل می شود. در واقع در فرآیند های معمول تصفیه فاضلاب محیط و شرایطی را ایجاد می کنیم که باعث می شود نیترژن به اشکال مختلف و در فرآیند های مختلف آزاد گردد.

در این بین حذف ازت از فاضلاب به دلیل مخاطرات بهداشتی بالایی که دارد، اهمیت بیشتری یافته است. برای حذف ازت و فسفر از فاضلاب روش های جدیدی ابداع گردیده است.

در این مقاله به روش های حذف نیتروژن از فاضلاب می پردازیم.

از جمله روش های نوین حذف ازت روش اصلاح شده لودزاک و اتینگر (MLE) می باشد، که در این مقاله به توضیح آن می پردازیم.

تصفیه فاضلاب به روش وولهمن Wurhmann

یکی از روش های حذف نیتروژن از فاضلاب روش Wurhmann است. به منظور حذف نیتروژن از فاضلاب منطقی است که قبل از اقدام به نیتروژن زدایی، ابتدا فاضلاب نیتروژن دهی شود.

روش Wurhmann بر این اساس طراحی گردید. در این روش بعد از مرحله هوادهی یک مرحله انوکسیک قرار دارد. در حوض هوادهی پس از اینکه فرآیند نیتریفیکاسیون انجام شد، مایع مخلوط لجن فعال و فاضلاب یا همان MLSS را جهت تصفیه بیشتر و حذف نیتروژن به واحد انوکسیک منتقل می کنند.

در واحد انوکسیک همان طور که از نام آن مشخص است اکسیژن به صورت آزاد وجود ندارند و میکروارگانیسم ها جهت استفاده و تغذیه از ترکیبات کربنی به منبع اکسیژن نیاز دارند. تامین اکسیژن لازم بایستی از ترکیبات دیگر استفاده کنند. در این حالت جهت تامین اکسیژن لازم از نیترات تولید شده در مرحله هوازی استفاده می شود.

باکتری های هتروتروف توانایی تجزیه ترکیبات نیترات و آزاد سازی اکسیژن متصل شده به آن را دارند. نیترات به سرعت به نیتریت تبدیل می شود و در ادامه نیتریت به صورت گاز نیتروژن در اتمسفر آزاد می شود.

در این روش باکتری ها درمرحله انوکسیک با کمبود منبع کربنی روبرو هستند زیرا مقدار زیادی از منبع کربن در مرحله هوادهی توسط میکروارگانیسم ها مصرف شده است. در این مرحله جهت تامین میزان کربن لازم برای میکروارگانیسم ها از یک منبع خارجی کربن مانند اتانول یا الکل چوب استفاده می شود.

 

تصفیه فاضلاب به روش لودزاک و اتینگر اصلاح شده (MLE)

فرآیند اصلاح شده لودزاک و اتینگر mle به منظور استفاده از نیترات تولید شده در واحد هوادهی، به عنوان منبع اکسیژن برای باکتری های هتروتروف در واحد انوکسیک ابداع گردید. در این روش واحد انوکسیک به عنوان اولین واحد فرآیندی قرار دارد و فاضلاب غنی از نیتروژن از پساب خروجی ته نشینی و از حوض هوادهی به این واحد پمپ می شود.

فاضلاب ورودی حاوی مواد آلی است و به عنوان منبع کربن برای باکتریها عمل می کند و فاضلاب برگشتی از حوض ته نشینی دارای میکروارگانیسم های زنده و فعالی می باشند که در حضور مواد آلی از ترکیبات نیتراته به عنوان منبع اکسیژن استفاده می کنند و به این طریق سبب کاهش نیتروژن فاضلاب می شوند.

واحد انوکسیک در فرآیند mle به هیچ عنوان هوادهی نمی شود و جهت اختلاط فاضلاب و جلوگیری از ایجاد فاز بی هوازی از یک میکسر استفاده می شود.

تصفیه فاضلاب به روش MLE یکی از پرکاربردترین روش های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب جهت حذف مواد مغذی بخصوص نیتروژن می باشد .

روش MLE اصلاح شده فرایند لجن فعال می باشد که در آن قبل از واحد هوازی یک واحد انوکسیک به سیستم اضافه می گردد . این فرآیند از یک سیکل درونی که نیترات تولیدی در واحد هوازی  را به همراه جریان مخلوط مایع  برای اختلاط در ورودی به بخش آنوکسیک وارد می کند. میزان حذف نیترات در واحد آنوکسیک به جریان برگشتی و BOD جریان ورودی بستگی دارد.

 یک مزیت فرآیند MLE نسبت به فرآیند Wurhmann این است که به جای خرید یک منبع کربن مکمل مانند متانول یا اسید استیک ، از فاضلاب خام نفوذی به عنوان منبع کربن استفاده می شود. در مقابل یک عیب فرآیند MLE این است که برای بازگشت MLSS غنی از نیترات به واحد انوکسیک، به پمپاژ فاضلاب احتیاج است.

شرح فرآیند تصفیه فاضلاب به روش MLE

در این روش فاضلاب ابتدا وارد واحد انوسیک می گردد که در این واحد به دلیل عدم وجود اکسیژن ، میکرورگانیسم های جهت تامین اکسیژن لازم خود از ترکیبات نیتراته موجود در فاضلاب استفاده می کنند که برای این از مایع مخلوط بخش هوازی استفاده می گردد .

پس از این مرحله فاضلاب به واحد هوازی منتقل می شود و در این مرحله میکروارگانیسم های هوازی با وجود اکسیژن موجود و مواد آلی در فاضلاب را تصفیه می نمایند و با تشکیل فلوک و جداسازی آن در واحد ته نشینی منجر به حذف این مواد می گردند .

در این روش دو خط برگشت لجن داریم که یک خط برگشت از واحد هوازی به واحد انوکسیک می باشد که جهت تامین اکسیژن مورد نیاز میکروارگانیسم ها می باشد و یک خط برگشت لجن از واحد ته نشینی به واحد هوازی جهت حفظ نسبت میکروارگانیسم به مواد آلی می باشد .

مزایا و معایب تصفیه فاضلاب به روش MLE

مزایا تصفیه پساب MLE

  • کارایی و راندمان بالا تصفیه فاضلاب
  • حذف مواد مغذی از جمله نیتروژن
  • برآورده شدن استانداردهای زیست محیطی تخلیه پساب

معایب تصفیه پساب  MLE

  • پیچیده تر بودن فرآیند و خطوط انتقال
  • امکان نیاز به مخازن و واحد های تصفیه بیشتر

کاربرد تصفیه فاضلاب روش MLE

از کاربرد های تصفیه پساب روش MLE می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

تصفیه فاضلاب بهداشتی مجتمع های مسکونی

تصفیه فاضلاب بهداشتی بیمارستان ها

تصفیه فاضلاب بهداشتی پادگان ها و کمپ های کارگری

تصفیه فاضلاب بهداشتی و رعایت استانداردهای تخلیه پساب به ویژه نیتروژن و فسفر

و همچنین اماکنی که میزان مصرف مواد دترجنت و تولید نیتروژن و فسفر بالایی دارند ، استفاده می گردد .

طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب به روش MLE

پکیج های تصفیه فاضلاب  شرکت مهندسی پاکان پالایش البرز با بهره گیری از فناوری روز دنیا در زمینه علم مهندسی تصفیه فاضلاب و همچنین تجربۀ چندین ساله خود در زمینه تولید، ساخت و اجرای پکیج تصفیه فاضلاب  در حال حاضر توانسته است با وجود بسترهای لازم از قبیل کارخانه مجهز و واحد های خدمات پس از فروش و خدمات فنی، به عنوان یکی از بزرگترین و کارآمدترین شرکت ها در زمینه مهندسی آب و فاضلاب در سطح کشور شناخته شود .

یکی از اهداف این شرکت طراحی و اجرای روش های نوین تصفیه فاضلاب برای تصفیه فاضلاب است به گونه ای که کمترین اثرات مخرب زیست محیطی را به همراه قابلیت اجرا از لحاظ فنی و اقتصادی را داشته باشد . امروزه به دلیل حساسیت های زیست محیطی و اثرات مخرب تخلیه نیتروژن به محیط، استفاده از روش ها و فرآیند های حذف نیتروژن از فاضلاب در تصفیه فاضلاب افزایش یافته است. با بکارگیری روش های حذف نیتروژن از فاضلاب می توان این مواد مغذی را از فاضلاب حذف نمود.

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های حذف نیتروژن از فاضلاب و پکیج تصفیه فاضلاب می توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا