فهرست مطالب

همه موجودات زنده برای زنده ماندن، به آب نیاز دارند. آب علاوه بر تامین مواد مغذی حیاتی برای بدن، عملکرد جسمانی بدن را نیز بهبود می دهد. آب معدنی که از مخازن زیر زمینی طبیعی و چشمه های آب معدنی تامین می شود، دارای مواد معدنی بیشتری نسبت به آب لوله کشی است. والدین دارای نوزاد تازه متولد شده، معمولا نگران بهترین آب برای نوزاد خود هستند. هنگام انتخاب نوع آب، نگرانی در مورد سموم موجود در آب لوله کشی باعث می شود که بسیاری از خانواده ها از آب معدنی برای نوزادان خود استفاده کنند.

از چه زمانی می توانیم به نوزاد آب بدهیم ؟ اگرچه نوزادان تازه متولد شده نیازی به نوشیدن آب ندارند، اما  همزمان با رشد کودک می توانید آب را در رژیم غذایی آنها وارد کنید، نوزادان می توانند حدود 30 میلی گرم  آب تا زمان 6-4 ماهگی بنوشند. وقتی کودک شما 9 ماه تا 1 سال دارد، آهسته مصرف آب را افزایش دهید. وقتی که کودک یک ساله شد، به دلیل اینکه سیستم بدن آنها به اندازه کافی رشد کرده است می توانند مقادیر بیشتری آب مصرف کنند.

نوزادان زمانی که شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند، باید نوشیدن آب را شروع کنند، قبل از آن نوزادان آب مورد نیاز خود را از شیر مادر و شیر خشک دریافت می کنند. در مواردی که نوزاد شیر خشک استفاده می کند، بایستی در انتخاب آب مناسب برای آن دقت لازم را به عمل آورد و از آبی بهداشتی و سالم برای تهیه شیر خشک آنها استفاده کرد.

از چه نوع آبی باید برای تهیه شیر خشک استفاده نمود؟

در مواردی که کودک از بدو تولد بایستی شیر خشک استفاده کند، انتخاب منبع آبی مناسب برای تهیه شیر خشک، یکی از دغدغه های والدین می باشد. در تهیه شیر خشک باید از آبی سالم و بهداشتی استفاده کرد و حتما قبل از مصرف بایستی آب را جوشاند. سوال خیلی از والدین این است که آیا می توان از آب شیر برای تهیه شیر خشک استفاده کرد و یا بایستی از آب معدنی بطری شده استفاده نمود و آیا جوشاندن آب معدنی برای نوزاد کار صحیحی است؟

خبر خوب این است که هم می توان از آب شیر و هم آب بطری شده، جهت تهیه شیر خشک استفاده کرد، اما بایستی حتما قبل از استفاده آن را جوشاند و نمی توان به صورت مستقیم از آن استفاده کرد. نکته ای که باید توجه داشت این است که مقدار فلوراید آب را بایستی کنترل کنیم. آب آشامیدنی در بیشتر مناطق برای نوشیدن بی خطر است، اما بهترین کار این است که قبل استفاده از شیر آب، آب را بجوشانید. توصیه برای جوشاندن به این دلیل است که میکروب ها و ویروس هایی که در سیستم توزیع آب، به دلیل فرسودگی و یا شکستگی خطوط لوله وارد آب شده اند را از بین می برد.

در استفاده از آب شیر این نکته را باید در نظر داشت، که نباید هیچ گاه از آب گرم شیر برای تهیه شیر خشک استفاده کرد. در آب گرم احتمال وجود سرب و فلزات سنگین، به دلیل لوله کشی آنها و آزاد شدن سرب در آب می باشد. سرب یک عامل خطرناک و سمی است که باعث ایجاد مشکلات جسمی و ذهنی در نوزادان می شود.

در مواردی که ترجیح می دهید برای تهیه شیر خشک از آب بطری شده استفاده کنید، بهتر است از آب بطری شده مخصوص نوزادان استفاده شود. در صورت استفاده از آب بطری شده مخصوص نوزادان نیز بایستی جوشاندن آب انجام شود. بنابراین در ضورت انتخاب هر نوع منبع آبی برای نوزادان، جوشاندن آب امری ضروری می باشد که بایستی به مدت 1 دقیقه جوشانده شود و پس از سرد شدن در دمای محیط حداقل به مدت 30 دقیقه، مورد استفاده قرار بگیرد.

میزان فلوراید آب برای نوزادان

یکی از موارد مهمی که در استفاده از آب لوله کشی برای نوزادان بایستی توجه داشت، میزان فلوراید آب است. در اکثر موارد برای تامین میزان فلوراید بدن، به آب آشامیدنی فلوراید اضافه می شود. میزان مجاز فلوراید در آب آشامیدنی 0.7 ppm است، که این میزان جهت حفظ سلامت دهان و دندان مفید است. مقادیر بالاتر فلوراید در آب لوله کشی باعث فلوئوروزیس و لکه دار شدن دندان ها می شود.

استفاده از آب لوله کشی به دلیل داشتن فلوراید، سبب حفاظت دندان های تازه جوانه زده کودک می شود، اما نکته ای که باید توجه داشت این است که مصرف مداوم آب لوله کشی، به دلیل داشتن فلوراید در کودکان، باعث لکه شدن دندان ها می شود.

جوشاندن آب و دستگاه های تصفیه آب خانگی، میزان فلوراید آب را تغییر نمی دهند. بنابراین در صورتی که نگران دریافت بیش از حد فلوراید در کودکان هستید بهتر است که از مخلوط آب شیر و آب معدنی استفاده کنید. در صورت استفاده از میزان فلوراید کم برای نوزاد خود، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم از مکمل های فلوراید برای دریافت میزان فلوراید لازم استفاده شود.

به نوزادان آب معدنی بدهیم یا آب شیر لوله کشی؟

بهترین آب معدنی برای کودکان

آب قلیایی یک دسته از آب معدنی نرم است، که بهترین گزینه برای کودکان است. آب نرم حاوی مواد معدنی کمتری است و مواد معدنی بکار رفته در آن زیر 120 میلی گرم است، از این رو تولید کنندگان شیر خشک، مواد معدنی کمتر از 100 را برای استفاده با محصولات خود در نظر گرفته اند.

نوشیدن آب معدنی نرم برای کودکان  بالای 1 سال بی خطر است، اما نوزادان زیر 1 سال که شیر خشک مصرف می کنند، نباید مستقیم از آب لوله کشی یا آب معدنی استفاده کنند. همچنین نوشیدن آب سخت از 5 سالگی برای کودکان بلامانع است.

آب سخت که دارای مقادیر زیادی مواد معدنی است، از آنجا که اندام های داخلی نوزادان بطور کامل رشد نکرده اند، فشار سنگینی به کلیه ها و سیستم گوارشی ایجاد می کند که منجر به اسهال، معده درد و سایر شرایط جسمی نامطلوب می شود، از آن جایی که پردازش مواد معدنی دشوار است، بهتر است، استفاده از آب سخت در شیر خشک، خودداری شود زیرا اندام کودک در 3-2 سالگی رشد می کند و مصرف آن باعث اختلال می شود، پس هرگز آن را مستقیم برای نوشیدن، به کودک ندهید.


شرکت پاکان پالایش البرز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا