فهرست مطالب

مصرف آب در ماه رمضان

روزه گرفتن یکی از واجبات است که در ماه مبارک رمضان انجام می شود. انسان با روزه گرفتن به بازسازی بدن کمک می کند. در مدت روزه داری به دلیل فعالیت کمتر سیستم گوارش سلول های دستگاه گوارش بازسازی شده و متابولیسم و سوخت و ساز بدن تنظیم می شود.

در ماه رمضان و روزه داری در روزهای گرم  تشنگی در طول روز مسئله ای آزار دهنده است.  مصرف به اندازه آب و  برخی از مواد غذایی در افطار و سحر و انجام برخی از کارها می تواند به رفع تشنگی در طول ماه مبارک رمضان کمک کند. 

مصرف آب ر ماه رمضان

تأمین آب مورد نیاز بدن در زمان روزه داری

آب یکی از مایعات مهم و ضروری بدن است که برای سلامت بدن باید روزانه 8 تا 12 لیوان آب مصرف کرد. میزان آب با توجه به درصد وزنی بدن در آقایان و خانم ها به ترتیب 60 و 55-50 درصد است که این میزان آب را باید با مصرف مایعات و غذاها تأمین کرد.

حدود 20 % مایعات مور نیاز بدن با خوردن غذا تامین می شود اما حجم بالایی از نیاز آبی بدن از طریق نوشیدن آب، قهوه، چای، شیر و میوه ها است.

نحوه مصرف آب در ماه رمضان

برای کاهش تشنگی و گرسنگی در ماه رمضان بهتر است یک هفته تا 10 روز قبل از شروع این ماه، حجم غذای مصرفی به تدریج کم شود.این کار سبب کاهش سطح متابولسیم و سوخت و ساز بدن شده و موجب می شود بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه داری عادت کند. 

در ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری باید آب مورد نیاز بدن در فاصله افطار تا سحر تامین شود. در طول ماه رمضان با توجه به فعالیت و عادت غذایی به آب بیشتری نیاز است که این میزان آب باید در مدت کوتاه تری نسبت به روزهای عادی دریافت شود. در این ماه به دلیل مصرف مواد قندی، بدن به مایعات بیشتری نیاز دارد که آب بهترین مایع برای هیدراته کردن بدن است.

برای رفع تشنگی در ماه رمضان باید چه کار کرد؟

یکی از علائم کم آب شدن بدن، تشنگی است. در واقع تشنگی واکنش بدن به کم آبی است. در طول روزهای بلند ماه رمضان تنها با خوردن آب احساس تشنگی به صورت کامل برطرف نمی شود. جهت رفع تشنگی و کم ابی بدن در زمان روزه داری چند راهکار پیشنهاد می کنیم:

  •  مصرف آب کافی در ماه رمضان

در طول ماه رمضان باید در فاصله افطار تا سحر بدن خود را برای روزه فردا آماده کنیم. پس از افطار باید هر ساعت یک یا دو لیوان آب مصرف کرد. بهتر است روزانه 2 لیتر آب مصرف شود و از مصرف نوشیدنی های شیرین و کافئین دار خودداری کرد. در صورت مصرف این نوع نوشیدنی ها باید حتما میزان آب بیشتری را مصرف کرد.

  • دوش آب سرد

گرفتن دوش آب سرد یکی از راهکارهای رفع تشنگی در ماه رمضان است. بعد از چند روز روزه داری طبیعی است که بدن نسبت تشنگی عادت می کند اما باید به نشانه های کم آبی در بدن توجه کنیم. کم آبی بدن با مواردی مانند خشکی پوست، ترک خوردن لب، نفس نفس زدن، افزایش دمای بدن، سرگیجه و ضعف همراه است. دوش گرفتن به مدت 5 تا 10 دقیقه احساس تشنگی را کاهش می دهد.

  • مصرف غذاهای مناسب و میوه و سبزیجات

استفاده از غذاهایی که دارای قند بالایی هستند باعث کم شدن آب بدن شده و تشنگی را افزایش می دهد. بهتر است از میوه هایی که دارای ذخایر آبی زیادی هستند استفاده کنیم. خوردن سوپ، خورشت، سبزیجات، میوه های آبدار و شربت خاکشیر در طول روزه داری به دلیل داشتن آب زیاد باعث دهیدراته شدن بدن می شود و آب بیشتری را برای روز بعد خود ذخیره می کند.

  • ورزش در ماه رمضان

ورزش یکی از علل کم آبی بدن است. زیرا با عرق کردن بدن مقدار زیادی آب از دست می دهد. عرق کردن باعث دفع سموم و عناصر مضری که باعث کم آب شدن بدن است،می شود. بهترین زمان برای ورزش کردن 2 ساعت پس از افطار است که بعد از آن بایستی به همان اندازه که آب از دست داده ایم، آب مصرف کنیم تا نیاز آبی بدن تامین شود

نحوه نوشیدن آب برای رفع تشنگی در ماه رمضان

برای رفع تشنگی در زمان روزه داری بهتر است در زمان سحر یک لیوان آب میوه یا شربت عسل میل شود. همینطور استفاده از لیموترش در پایان وعده سحری برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول روز مفید است و باید از نوشیدن قهوه و نوشابه که باعث افزایش ادرار و دفع آب از بدن می شود خودداری کرد.

در وعده سحری بهتر است از میوه هایی که آب دار هست استفاده کرد  از مصرف غذاهای خشک پرهیز کرد. از مصرف زیاد نمک به دلیل افزایش دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در طول روز باید پرهیز کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا