فهرست مطالب

مقدار مصرف آنتی اسکالانت

در سیستم های اسمز معکوس، عوامل بالقوه تشکیل رسوب مانند ترکیبات کلسیم، باریوم، استرانسیوم، فلوراید و سیلیس وجود دارد که فرایند رسوب زمانی اتفاق می افتد که میزان این نمک ها فراتر از میزان حلالیت آن ها باشد. برای جلوگیری از فرآیند تشکیل رسوب باید از مواد ضد رسوب مانند آنتی اسکالات با مقدار دوز مناسب استفاده کرد.

فرآیند رسوب در سیستم اسمز معکوس چگونه رخ می دهد؟

همانطور که آب خام تحت فشار از غشای ممبران عبور می کند، غلظت نمک در سمت آب خام ممبران افزایش می یابد، زیرا آب خالص از طریق غشای ممبران عبور می کند و ممبران به عنوان یک مانع در مقابل املاح و نمک های آب عمل می کند. با افزایش غلظت نمک، نمک های کم محلول شروع به تشکیل ذرات رسوب می کنند.

 رسوبات تشکیل شده در نهایت با یکدیگر ترکیب می شوند و کریستال های نمک نا محلول را تشکیل می دهند. در صورتی که این رسوبات بدون کنترل تشکیل شوند، سبب تجمع بر روی سطح غشای ممبران اسمز معکوس شده و گرفتگی ایجاد می کنند. 

تشکیل بیش از حد رسوبات بر روی سطح ممبران باعث می شود که ممبران دستگاه RO، به دلیل افزایش فشار کارایی خود را از دست بدهد و در موارد شدیدتر، سبب صدمه به پمپ طبقاتی نیز می شود.

جلوگیری از تشکیل رسوب در سیستم اسمز معکوس

برای جلوگیری از تشکیل رسوبات معدنی، بایستی یک پلیمر آلی فرموله شده ویژه یا ماده ضد رسوب به جریان آب خام ورودی تزریق شود. ماده ضد رسوب یا آنتی اسکالانت باعث پراکندگی مواد معلق موجود در جریان آب خام ورودی می شود و با تغییر در فرآیند تشکیل رسوبات معدنی و جداسازی آنها، به جلوگیری از تشکیل رسوبات بر روی ممبران کمک می کند. 

آنتی اسکالانت با عوامل تشکیل دهنده رسوب ترکیب شده و با تشکیل پیوند، از تشکیل رسوب بر سطح ممبران جلوگیری می کند. عوامل رسوب به همراه آنتی اسکالانت از پساب دستگاه آب شیرین کن RO خارج می شود.

 

دوز مورد نیاز آنتی اسکالانت

مقدار ماده ضد رسوب یا آنتی اسکالانت مورد نیاز برای جلوگیری از تشکیل رسوب در غشای ممبران RO باتوجه به غلظت ترکیبات مختلف عوامل ایجاد رسوب در محلول آب خام ورودی تعیین می شود. میزان دوز آنتی اسکالانت به میزان جریان آب ورودی، آنالیز آب خام و نوع ممبران سیستم اسمز معکوس RO بستگی دارد. به طور معمول جهت جلوگیری از پدیده رسوب میزان دوز آنتی اسکالانت بین 2 تا 5 میلی رم در لیتر توصیه می گردد.

جهت محاسبه میزان مصرف آنتی اسکالانت به مثال زیر توجه کنید:

  Feed Flow: 510 gpm
  Specified Dose: 2.21 mg/l  neat solution (provide by chemical supplier)
  Anti-Scalant Density: 10.3 lb/gallon

     510 gal/min * 1440 min/day = 734,400 gal/day   
     2.21 mg/l (ppm) * 8.345 min/day * 734,400/1,000,000 = 13.54 lb/day  
     13.54 lb/day / 10.3 lb/gal = 1.31 gal/day per train
     1.31 lb/day * 3789 ml/gal = 4,963.6 ml/day
     4,963.6 ml/day / 1440 min/day = 3.45 ml/min

بنابراین، دوز تزریق در دوزینگ پمپ بایستی بر روی  3.45 میلی لیتر در دقیقه برای این مثال خاص تنظیم شود.

تنظیمات پمپ تزریق آنتی اسکالانت

پس از تعین میزان مناسب آنتی اسکالانت و رقیق نمودن آن (درصورت نیاز)، بایستی میزان تزریق را توسط دوزینگ پمپ تنظیم کرد. این کار توسط دکمه هایی که بر روی دوزینگ پمپ است انجام می شود. یک صفحه مدرج جهت تنظیم میزان دوز تزریق وجود دارد که اپراتور با کمک آن می تواند میزان تزریق و سرعت آن را تنظیم نماید.

جهت تنظیم دوزینگ پمپ بهتر است ابتدا آن را کالیبراسیون کنیم. برای کالیبراسیون از یک استوانه مدرج به ظرفیت 100 میلی لیتر استفاده می کنیم . استوانه مدرج را از ماده آنتی اسکلانت پر می کنیم، سپس شیر مکش پمپ را بسته و شیر روی استوانه مدرج یا ستون کالیبراسیون را باز می کنیم. 

در این حالت منبع تغذیه دوزینگ پمپ محلول آنتی اسکالانت داخل ستون کالیبراسیون است. تغییر حجم محلول آنتی اسکالانت را در مدت زمان یک دقیقه اندازه گیری کرده و آن را با عدد تنظیم شده روی دوزینگ پمپ چک می کنیم. در صورت مغایرت، سرعت و میزان تزریق را با عقربه کنترل میزان جریان افزایش یا کاهش می دهیم.

کالیبراسیون پمپ تزریق بایستی هفتگی بررسی شود تا از تزریق دوز مناسب ماده آنتی اسکالانت اطمینان حاصل شود.

در صورت هرگونه سوال از میزان دوز تزریق آنتی اسکالانت و نحوه تنظیم دوزینگ پمپ با کارشناسان شرکت پاکان پالایش تماس حاصل نمایید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا