فهرست مطالب

با افزایش فعالیت های صنعتی و تخلیه مواد زائد تولیدی صنایع به محیط زیست، آلودگی آ و خاک، رو به افزایش می باشد. با آلوده شدن خاک و آب کیفیت و بهداشت آب را کاهش می دهد. بنابراین استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی جهت از بین بردن آلودگی های ثانویه که ممکن است در مسیر انتقال آب به دلیل فرسودگی و شکستگی خط لوله رخ دهد، ضروری است.

لزوم استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

در تصفیه خانه آب، عملیات تصفیه بر روی آب خام انجام می گیرد و توسط شبکه انتقال و توزیع آب، به دست مصرف کننده می رسد. آب خروجی از تصفیه خانه علی رغم تصفیه ممکن است دارای میزان سختی بالایی و آلاینده هایی باشد که برای برخی از مصرف کنندگان مناسب نباشد، که در این حالت برای تصفیه بیشتر از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می شود.

فرآیند تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب خانگی با عبور از یکسری فیلترها و حذف آلاینده ها و سختی آب کامل تر می گردد و آبی گوارا را به دست مصرف کننده می رساند.

آب گوارا

فرآیند تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب خانگی

فرآیند تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس می باشد. در این روش املاح آب و مواد آلاینده ای مثل نیترات و کلر توسط فیلتر تصفیه آب حذف می شود و آبی سبک و بدون مواد آلاینده تولید می شود. آب با عبور از یک سری فیلتر که در دستگاه قرار دارند تصفیه می شود که هر یک از این فیلتر ها وظیفه مخصوص خود را دارند.

در اولین مرحله دستگاه تصفیه آب خانگی فیلتر پروپیلن pp با اندازه منافذ 5 میکرون قرار دارد. این فیلتر جهت حذف شن و ماسه، ذرات معلق تا اندازه 5 میکرون، رسوبات آهن ناشی از زنگ زدی لوله ها استفاده می گردد.

مرحله اول فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب خانگی مشابه عملکرد فیلتر شنی است که با عملیات فیلتراسیون ذرات معلق و آلودگی های فیزیکی آب را حذف می نماید. 

پس از جداسازی ذرات معلق، آب وارد مرحله دوم تصفیه می گردد. از آنجاییکه آب دارای کلر باقیمانده می باشد، بایستی کلر آن حذف گردد. برای حذف کلر و مواد آلی از فیلتر های کربنی استفاده می شود. با استفاده از فیلتر های کربنی مواد آلی، سموم کشاورزی، ترکیبات هالومتان، عوامل ایجاد طعم و بو و کلر موجود در آب حذف می شود.

در مرحله سوم تصفیه آب خانگی از فیلترهای 1 میکرون استفاده می شود. این فیلترها قادر به حذف ذرات تا اندازه 1 میکرون می باشند.

در این مرحله از تصفیه کلر اضافی و ذراتی که در دو مرحله قبل حذف نشده اند، در این مرحله با استفاده از فیلتر میکرونی که از جنس کربن فعال است، حذف کرد.

فیلتر 1 میکرونی تصفیه آب

این مرحله از تصفیه آب خانگی اصلی ترین بخش از تصفیه می باشد. در این مرحله ممبران تصفیه آب قرار دارد که عملیات اصلی تصفیه توسط این بخش انجام می شود. ممبران تصفیه آب خانگی از چندین لایه غشای نیمه تراوا تشکیل شده اند که به دور یک لوله مرکزی قرار گرفته اند.

اندازه منافذ ممبران تصفیه آب بسیار کوچک است و ذرات تا حد چند هزارم میکرون را حذف می گردد. در این مرحله املاح محلول در آب مانند نیترات، سولفات، فلزات سنگین، کلسیم، سختی آب، باکتری و ویروس ها توسط ممبران حذف می شوند.  راندمان حذف املاح موجود در آب در این مرحله 80 تا 90 درصد می باشد.

پس از حذف املاح و آلاینده های آب، مجددا فیلتر کربن یا post carbon وجود دارد. این فیلتر طعم و بوی آب را که ممکن است به علت ذخیره شدن ایجاد شده باشد را ازبین می برد و آبی عاری از طعم و بو را ایجاد می کند.

در این مرحله از تصفیه آب خانگی، فیلتر مواد معدنی یا mineral و قرار دارد که در صورت لزوم مواد معدنی مورد نیاز به آب اضافه می گردد تا آبی گوارا به دست مصرف کننده برسد.

در برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی در انتها لامپ UV قرار دارد که آب جهت گندزدایی و از بین رفتن عوامل میکروبی از این مرحله عبور داده می شود.

علاوه بر فیلترهای تصفیه، یک دستگاه تصفیه آب خانگی دارای پمپ، مخزن ذخیره، پرشر وسل، شیر مصرف، لامپ uv، شیر های تنظیم کننده جریان و فشار و شیر تنظیم کننده TDS می باشد.

مزایای دستگاه تصفیه آب خانگی

قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی

کیفیت آب تولیدی در دستگاه تصفیه آب خانگی ارتباط مستقیم با سلامت انسان دارد. متاسفانه امروزه شاهد دستگاه های تصفیه آب خانگی با قیمت های ارزان هستیم که از کیفیت پایینی برخوردار بوده و قادر به حذف آلاینده های آب نمی باشند، اما به دلیل قیمت پایین مورد استقبال مردم قرار گرفته اند.

قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی بر اساس تعداد مراحل تصفیه و برند دستگاه متفاوت می باشد. بنابراین با صرف هزینه در انتخاب نوع دستگاه تصفیه آب خانگی سلامت و کیفیت آب را می توان تضمین نمود.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه اب رو میزی

دستگاه تصفیه آب خانگی سافت واتر

دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا تک

دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا اسپرینگ

دستگاه تصفیه آب خانگی اولانسی

دستگاه تصفیه آب خانگی تک پیور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا