فهرست مطالب

ازن به طور طبیعی در جو به صورت گازی بی رنگ و دارای بوی بسیار تندی تشکیل می شود. از نظر شیمیایی، ازن نوعی اکسیژن سه گانه و آلوتروپیک است که دارای نماد شیمیایی O3 و وزن مولکولی 38 است. در درجه حرارت و فشار استاندارد جو، ازن یک گاز ناپایدار است که به اکسیژن مولکولی تجزیه می شود. این اکسیدان بسیار قدرتمند ، با پتانسیل اکسایش ردوکس 2.07 ، کاربردهای تجاری و صنعتی زیادی دارد. این ماده معمولاً در تصفیه آب آشامیدنی و غیر آشامیدنی و به عنوان یک اکسیدان صنعتی استفاده می شود. قدرت اکسید کننده قابل توجه ازن و محصولات جانبی اکسیژن مولکولی آن را به اولین انتخاب برای اکسیداسیون یا ضد عفونی تبدیل می کند. در این مقاله نحوه ی گندزدایی آب و فاضلاب با ازن را شرح داده ایم.

ازن چیست؟

ازن یکی از آلوتراپی های اکسیژن است که می توان آن را در میدان الکتریکی بسیار قوی از اکسیژن خالص یا از یونیزاسیون هوای خشک و تمیز تولید کرد. ازن با عبور هوای خشک از بین الکترود هایی که بوسیله یک شفاف هوا و یک دی الکتریک از یکدیگر جدا شده و با استفاده از جریان ولتاژی بین 8000 تا 20000 ولت تولید می شود. ازن اولین بار بعنوان یک عامل اکسید کننده قوی جهت از بین بردن مزه، رنگ و بو به کار برده شد. این ماده اکسید کننده هم بعنوان یک گندزدای اصلی جهت غیر فعال کردن میکروارگانیسم های بیماری زا و برای اکسید کردن آهن و منگنز، ترکیبات مولد مزه و بو، رنگ، مواد آلی مقاوم و پیش ساز های THM مورد استفاده قرارمی گیرد.

ازن

ازن به دلیل نداشتن باقیمانده در آب و فاضلاب بایستی با یک گندزدای دیگر مانند کلر یا کلر آمین به کار برده شود تا از رشد مجدد ارگانیسم ها و آلودگی ثانویه در شبکه توزیع آب جلوگیری شود. ازن بر خلاف کلر و سایر هالوژن ها به Ph در محدوده 8-5 حساس نیست اما در مقابل به شدت تحت تاثیر درجه حرارت می باشد. با افزایش درجه حرارت، میزان مصرف ازن افزایش می یابد. زیرا در درجه حرارت بالا ازن به اکسیژن تبدیل می شود. تاثیر گندزدایی ازن تابعی از Ph، درجه حرارت و روش کاربرد ازن است. ازن حلالیت کمی در آب دارد بنابراین میزان اختلاط، نوع اختلاط و میزان انتقال جرم بر کارایی ازن تاثیر دارد. ازن یک گندزدا سریع الاثر شناخته شده و زمان تماس مطلوب 30 ثانیه یا کمتر می باشد. ویروس ها با دوز 0.25 تا 1.5 میلی گرم در لیتر و با زمان تماس 45 ثانیه تا 2 دقیقه از بین می روند.

کاربرد ازن در تصفیه آب

استفاده از ازن در تصفیه آب به عنوان پیش ازن زنی پتانسیل تشکیل THM را کاهش داده و انعقاد ذرات را در طی تصفیه آب افزایش می دهد. این ماده همچنین در ترکیب با تصفیه توسط کربن فعال بکار می رود .ازن را می توان بسته به نوع استفاده در نقاط مختلف یک واحد تصفیه آب و فاضلاب بکار برد. میزان تاثیر آن به عنوان یک گندزدا تحت تاثیر pH نیست و با آمونیاک هم واکنش نمی دهد.

تصفیه پیشرفته فاضلاب چگونه است؟

کاربرد ازن در گندزدایی آب و فاضلاب

یکی از کاربردهای مهم استفاده از ازن در گندزدایی آب و مناسب نمودن آن جهت مصارف شرب می باشد. از ازن به عنوان پیش تصفیه در تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود. استفاده از ازن باعث شکستن ترکیبات آلی، کاهش رنگ و بهبود تصفیه بیولوژیکی فاضلاب می شود. قدرت گندزدایی ازن به دلیل پتانسیل بالای اکسیداسیون آن، بالاتر از کلر و سایر گندزداها بوده و در مدت زمان کمتری عمل گندزدایی را انجام می دهد. ازن به صورت مستقیم بر باکتری ها و ویروس ها تاثیر گذاشته و آنها را از بین می برد.

یکی از کاربردهای ازن در صنعت آب و فاضلاب استفاده از آن جهت کنترل طعم، بو، رنگ، حذف آهن و منگنز می باشد. در تصفیه فاضلاب های صنعتی و سمی از ازن می توان جهت شکستن ترکیبات آلی مقاوم و رنگ استفاده کرد. ازن با قدرت اکسیدکنندگی بالا فلزات سنگین و ترکیبات آلی مقاوم را به ترکیباتی که به راحتی بتوانند مورد تصفیه بیولوژیکی قرار بگیرند تبدیل می کند.

دستگاه ازن ژنراتور چیست؟

ازن ژنراتور دستگاهی است که با کمک جرقه الکتریکی corona discharge اکسیژن مولکولی را به اکسیژن سه اتمی یا ازن تبدیل می کند. در دستگاه ازن ژراتور با استفاده از ترانسفورماتورها ولتاژ برق افزایش یافته و با تولید رعد و برق های کوچک در الکترودها، اکسیژن را به ازن تبدیل می کند. جهت تهیه ازن دستگاه ازن ژنراتور به یک گاز تغذیه ورودی که هوا یا اکسیژن خالص است، نیاز دارد. از آنجاییکه ازن مولکولی بسیار ناپایدار است و بایستی در محل تولید شود و امکان ذخیره سازی و انتقال آن وجود ندارد، بنابراین بایستی از یک دستگاه ازن ژنراتور جهت تولید ازن در محل استفاده نمود.

فاضلاب بیمارستان ناشی از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی به طور کلی از نظر کیفی تقریباً مشابه فاضلاب شهري هستند, اما ممکن است داراي مواد و ترکیبات بالقوه سمی وعفونی نیز باشند که سلامت محیط, کارکنان شاغل در بخش بهداشت و درمان و کل جامعه را به خطر بیندازد.

واحد های تشکیل دهنده اوزون ژنراتور

1- سیستم اکسیژن ساز

در سیستم های ازن زنی اکسیژن مورد نیاز برای تولید ازن توسط دستگاه های اکسیژن ساز یا هوا ساز تولید می شود. اکسیژن مایع و هوای مورد نیاز پس از تولید به دستگاه ازن ژنراتور تزریق می گردد. 

2- ژنراتور ازن

ازن گازی بسیار ناپایدار است که پس از تولید به سرعت به اکسیژن عنصری تبدیل می شود که بایستی در محل با استفاده از ازن ژنراتور تولید شود.

3- مخزن تماس با ازن

مخزن تماس ازن شامل مخزنی است جهت انتقال ازن که با جریان های رو به بالا و رو به پایین سبب انتقال و اختلاط ازن با آب یا فاضلاب می شود. در اثر تماس ازن با آب و فاضلاب عمل گندزدایی انجام می شود.

مزایای گندزدایی آب و فاضلاب با ازن

✔️ گندزدای قوی

✔️بهبود عمل فلوکولاسیون و انجام فیلتراسیون در تصفیه آب

✔️حذف فلزات سنگین و مواد آلی مقاوم به تصفیه بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب

✔️کاهش قابل ملاحظه مواد پیش ساز تری هالومتان قبل از عمل کلرزنی نهایی

✔️تولید فرآورده های محدود

✔️میزان دوز پایین جهت گندزدایی

✔️اکسیداسیون آهن، منگنز و ترکیبات مسبب طعم، بو و رنگ

مزایای اوزون

معایب سیستم ازون زنی

❌ عدم ایجاد باقیمانده در آب و فاضلاب و احتمال رشد مجدد میکروارگانیسم

❌تولید در محل مصرف به دلیل ناپایداری

❌سرمایه گذاری بالا و گرانتر از کلرزنی و uv

کاربردهای ازن ژنراتور

قیمت و فروش دستگاه ازن ژنراتور

شرکت پاکان پالایش البرز، طراح و مجری سیستم های تصفیه آب و تصفیه فاضلاب می باشد و در این راستا طیف وسیعی از دستگاه ازن ژنراتور را در ظرفیت های مختلف عرضه می نماید.  جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت دستگاه ازن ژنراتور و ظرفیت های آن و مشاوره رایگان در خصوص انتخاب دستگاه اوزون زن مناسب می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شرکت پاکان پالایش البرز طراح و مجری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا