فهرست مطالب

آیا باید میوه ها و سبزیجات را با صابون یا مواد شوینده بشویید یا روش طبیعی و بهتری برای محافظت از مواد غذایی در برابر عوامل بیماری زای احتمالی مانند کرونا وجود دارد؟ در این مقاله نحوه شستن میوه در زمان کرونا را به شما می آموزیم.

شستن میوه ها و سبزیجات در زمان کرونا همواره عادت مهمی ست که باید رعایت شود. در زمان شیوع ویروس کرونا، اهمیت این کار حتی بیشتر شده و در حال حاضر نیاز به رعایت مراقبت های بیشتری در حین انجام آن وجود دارد. برخی از افراد اکنون حتی به جای شستن میوه و سبزیجات در آب ساده به شستشوی سبزیجات، با مایعات ضدعفونی و مواد شوینده مخصوص میوه ها و سبزیجات روی آورده اند.

در حالی که بسیاری از دانشمندان مواد غذایی به دلیل خطر احتمالی ناشی از مواد شیمیایی باقیمانده و تجمع آنها استفاده از محصولات شیمیایی را توصیه نمی کنند، برخی از تحقیقات نشان می دهند که می توان با شستشوی مناسب میوه ها و سبزیجات با آب تمیز، از محلول های پاک کننده میوه و سبزیجات ملایم و رقیق، به ویژه در صورت وجود احتمال آلودگی ویروس کرونا، استفاده کرد. برای سلامت مواد غذایی در هنگام شیوع ویروس کرونا، در اینجا چند نکته در مورد چگونگی کاهش آلودگی میکروبی میوه ها و سبزیجات خام بدون استفاده از هیچ گونه محصول قوی شیمیایی ارائه داده ایم.

ضد عفونی کردن میوه ها

راهنمای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات در دوران کرونا

✅ ضدعفونی و تمیز کردن آشبزخانه

برای شستن میوه در زمان کرونا  میز، تخته های برش و ظروف را پس از پوست کندن و قبل از بریدن و خرد کردن تمیز کنید تا از انتقال آلاینده های موجود در سطح محصولات خام به داخل آن ها در هنگام برش یا پوست کندن جلوگیری شود. همچنین سطوح و وسایل آشپزخانه را پس از شستن میوه ها و سبزیجات در زمان کرونا با آب گرم و صابون بشویید.

تخته های خردکن چوبی را با سرکه یا جوش شیرین تمیز نمایید تا از ایجاد آلودگی های میکروبی روی آن ها جلوگیری شود. اگر از غذاهای غیر گیاهی استفاده می کنید، حتما تخته های مخصوص خرد کردن، چاقوها و … را بعد از استفاده کاملاً با آب داغ و صابون بشویید.

✅ تفکیک میوه ها و سبزیجات برای شست و شو و ضدعفونی کردن

1- نحوه شستن میوه ها و سبزیجاتی که پوست سخت دارند.

 مانند پرتقال، موز، کدو تنبل و سیب زمینی که پوست آنها قبل از مصرف برداشته می شود. به طور معمول ما این ها را کاملاً با آب شستشو داده و بعد مصرف می کنیم اما در شرایط فعلی کرونا، این موارد نیاز به روش های خاص شستشو و تمیز کردن دارند.

قبل و بعد از دست زدن به این محصولات، دست ها را کاملا بشویید.

برای شستن میوه در زمان کرونا از یک برس تمیز استفاده نمایید. علاوه بر این، از جوش شیرین برای تمیز کردن آنها استفاده کرده و سپس با آب تمیز بشویید. علاوه بر میکروب ها، میوه هایی مانند سیب ممکن است یک پوشش مومی داشته باشند که برای افزایش درخشندگی آنها روی میوه ها اعمال می شود، حتما از شر چنین مواد شیمیایی اضافی که روی سطح میوه ها قرار دارند، خلاص شوید.

فقط برای شستشو و خیساندن سبزیجات گروه 1 از مواد شوینده ملایم، به مقدار یک قاشق در یک سطل آب، استفاده نمایید. میوه ها و سبزیجات را قبل از دست زدن خیس کنید و چندین بار کاملاً با آب سرد بشویید. هنگام شستشو، برای جلوگیری از هدر رفتن آب، آنها را در سینک پر از آب، بخیسانید. مقدار باقیمانده شوینده روی این مواد خوراکی، می تواند مضر باشد از این رو لطفاً احتیاط نمایید

2- مواردی که پوست نازک دارند.

مانند انگور، گوجه فرنگی، تربچه، هویج و غیره اینها بیشتر به صورت خام مصرف می شوند.

3- سبزیجات برگ دار

 مانند کاهو، اسفناج، شنبلیله و گشنیز.

برای شستشو این محصولات، از یک قسمت سرکه در سه قسمت آب استفاده کرده و سپس با آب تمیز بشویید. همچنین می دانیم که سرکه میکروب های موجود در سبزیجات و میوه ها را کاهش می دهد و شوینده مناسبی برای محصولاتی که پوست صاف دارند و سبزیجات دارای برگ می باشد.

همچنین می توان سبزیجاتی مانند گل کلم و کلم بروکلی را که دارای برآمدگی و شکاف های مختلف هستند، حداقل برای مدت پنج دقیقه در محلول سرکه خیساند و سپس با آب تمیز شست.

یک لیمو بزرگ را در پنج لیتر آب، فشرده و سبزیجات نرم را به مدت 15-20 دقیقه در آن خیس کنید. یا محلولی حاوی 1/2 فنجان نمک و سه قاشق غذاخوری جوش شیرین تهیه کنید و سبزیجات را به مدت 15-20 دقیقه در آن خیس نمایید. سپس با مقدار زیادی آب تازه آب کشی نمایید.

انتقال میوه ها و سبزیجات از مزرعه به دست مصرف کننده، توسط چندین نفر اداره می شود و معمولاً این محصولات در بازار در فضای باز به نمایش در می آیند. در نتیجه، ممکن است به میکروب ها، خاک، آلودگی های دیگر هم چون کرونا و همچنین بقایای آفت کش ها آلوده شوند. از این رو در این مطلب به توضیح در مورد تمیز کردن صحیح آنها گام مهمی در حفظ سلامت است. با توجه به بیماری همه گیر COVID-19 که جان بسیاری را گرفته است، جلوگیری از آلودگی و تمیز کردن محصولات غذایی با مواد طبیعی حتی بیش از گذشته اهمیت پیدا می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا