فهرست مطالب

ویروس کرونا یک ویروس کپسولدار، با غشای بیرونی شکننده است. به طور کلی، ویروس های کپسولدار در محیط پایدار نیستند و بیشتر در معرض اکسیدان ها مانند کلر می باشند. گرچه تاکنون شواهدی در مورد زنده ماندن ویروس کووید 19 در آب یا فاضلاب وجود ندارد، اما ویروس احتمالاً سریعتر از ویروس های روده ای انسانی، با انتقال از طریق آب غیرفعال می شود.

سایر مطالعات خاطر نشان می کنند که ویروس کرونا قابل انتقال، ویروس انسداد روده بزرگ و ویروس هپاتیت موش از 2 روز  در 23 درجه سانتیگراد تا 2 هفته در 25 درجه سانتیگراد 99.9٪ از بین می روند. گرما، PH زیاد یا کم، نور خورشید و ضد عفونی کننده های رایج (مانند کلر) همه باعث غیرفعال شدن ویروس می شوند. مشخص نیست که چه مدت ویروس عامل کووید 19 در سطوح زنده می ماند، اما به نظر می رسد مانند سایر کرونا ویروس ها رفتار می کند. بررسی اخیر در مورد بقای ویروس های کرونا انسانی بر روی سطوح نشان داده است که تنوع زیادی را از نظر زنده ماندن در بردارند ( از 2 ساعت تا 9 روز).

ویروس ها در آب آشامیدنی

ایمن نگه داشتن منابع آب

ویروس کووید 19 در منابع آب آشامیدنی شناسایی نشده است و براساس شواهد موجود، خطر آلودگی منابع آب کم است.

مطالعات آزمایشگاهی بر روی کرونا ویروس های جایگزین که در محیط های کاملاً کنترل شده انجام شده است، نشان داد که ویروس می تواند در آب آلوده به مدفوع، برای چند روز تا چند هفته، عفونی باقی بماند.

از این رو برخی اقدامات می توانند برای بهبود ایمنی آب انجام شوند، مانند: حفاظت از منبع آب و تصفیه آب (در محل توزیع، جمع آوری یا مصرف) و اطمینان از اینکه آب تصفیه، از طریق لوله های تمیز ذخیره و به شیر آب خانگی منتقل می شود.

روش های متداول تصفیه آب که از فیلتراسیون و ضد عفونی کردن استفاده می کنند باید ویروس کووید 19 را غیرفعال کنند. نشان داده شده است که ویروس های مختلف کرونای انسانی به کلرزنی و ضد عفونی کردن با نور ماوراء بنفش (UV) حساس هستند.

از آنجا که ویروس های کپسولدار که استحکام چندانی ندارند، توسط غشای سلول لیپیدی میزبان احاطه شده اند، ویروس کووید 19 احتمالاً نسبت به کلر و سایر فرآورده های ضد عفونی کننده اکسیدان، نسبت به ویروس های دیگر مانند ویروس کوکساکی که دارای پوشش پروتئینی هستند، حساسیت بیشتری نشان می دهد. برای ضد عفونی متمرکز و موثر، باید حداقل 30 دقیقه زمان تماس با pH <8.0 و غلظت 0.5 میلی گرم در لیتر باقیمانده کلر وجود داشته باشد.

باقیمانده کلر باید در کل سیستم توزیع حفظ شود. در مکان هایی که تصفیه آب متمرکز و منابع آب لوله کشی سالم در دسترس نیست، برخی فن آوری های تصفیه آب خانگی در از بین بردن ویروس ها موثر هستند، از جمله جوشاندن یا استفاده از فیلترهای تصفیه یا نانو با عملکرد قوی، تابش خورشید، اشعه ماورا بنفش و کلر آزاد با دوز مناسب.

مدیریت ایمن فاضلاب و فضولات مدفوع

حذف نیتروژن و فسفر از فاضلاب

هیچ مدرکی وجود ندارد که ویروس کووید 19 از طریق سیستم های فاضلاب یا بدون تصفیه فاضلاب منتقل شده باشد. بعلاوه، هیچ مدرکی وجود ندارد که کارگران فاضلاب ها به سندرم حاد تنفسی حاد شدید (SARS) مبتلا شوند، که ناشی از نوع دیگری ویروس کرونا است که باعث شیوع گسترده بیماری حاد تنفسی در سال 2003 شد. 

به عنوان بخشی از سیاست بهداشت عمومی یکپارچه، سیستم های فاضلاب باید با طراحی خوب و مدیریت شده تصفیه شوند. هر مرحله از تصفیه منجر به کاهش بیشتر خطر بالقوه می شود. یک استخر تثبیت کننده فضولات (یک استخر یا تالاب اکسیداسیون) به طور کلی نوعی فناوری تصفیه فاضلاب عملی و ساده در نظر گرفته می شود که به ویژه برای از بین بردن عوامل بیماری زا مناسب است، زیرا مدت زمان نگهداری نسبتاً طولانی (20 روز یا بیشتر) همراه با نور خورشید، افزایش سطح pH، فعالیت بیولوژیکی  و سایر عوامل برای تسریع تخریب پاتوژن را دارا می باشد. 

اگر تصفیه خانه های فاضلاب موجود برای حذف ویروس ها بهینه نشوند، مرحله نهایی ضدعفونی باید در نظر گرفته شود.

نظارت بر فاضلاب برای کرونا

“فاضلاب” شامل آب پس از مصارف خانگی (به عنوان مثال توالت، حمام، سینک ظرفشویی) است که می تواند حاوی فضولات مدفوع انسانی و همچنین آب از منابع غیر خانگی (مانند آب باران و صنعتی) باشد. فاضلاب ها را می توان از نظر RNA  موجود در SARS-CoV-2، ویروسی که باعث ایجاد کووید 19 می شود، آزمایش کرد.

در حالی که SARS-CoV-2 می تواند در مدفوع افراد مبتلا به کووید 19 یافت شود، اما تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه کسی به دلیل قرار گرفتن در معرض مستقیم فاضلاب تصفیه شده یا تصفیه نشده، به کووید 19 مبتلا شده است، وجود ندارد.

آیا کوید 19 از طریق غذا یا آب آشامیدنی قابل انتقال است؟

ممکن است افراد با لمس یک سطح یا جسم، مانند بسته بندی مواد غذایی یا ظروف غذاخوری که ویروس روی آن است و سپس لمس دهان، بینی یا احتمالاً چشم خود، بتوانند به کووید 19 مبتلا شوند. با این حال، تصور نمی شود که این اصلی ترین راه انتشار ویروس باشد.

همچنین هنوز هیچ مدرکی مبنی بر ابتلا به کووید 19 با نوشیدن آب در دست نیست. ویروس کووید 19 در آب آشامیدنی شناسایی نشده است. روش های متداول تصفیه آب که از فیلتراسیون و ضد عفونی کردن استفاده می کنند، مانند روش هایی که در بیشتر سیستم های آب آشامیدنی شهری وجود دارد، باید ویروس عامل کووید 19 را از بین ببرد.

آب آشامیدنی سالم

ویروس عامل کووید 19 در آب آشامیدنی تصفیه شده شناسایی نشده است. مخازن تصفیه آب از فیلتر ها و ضد عفونی کننده هایی برای از بین بردن میکروب ها، مانند ویروسی که باعث ایجاد کووید 19 می شود، استفاده می کنند. آژانس حفاظت از محیط زیست، تصفیه آب را تنظیم می کند تا مطمئن شود آب تصفیه شده برای نوشیدن بی خطر است.

در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که ویروس عامل کووید 19 با نوشیدن آب تصفیه شده به افراد منتقل می شود. کووید 19 عمدتا از طریق تماس نزدیک از یک شخص به فرد دیگر منتقل می شود. می توانید به طور معمول به استفاده و نوشیدن آب از شیر خود ادامه دهید.

کارگران فاضلاب و کرونا ویروس

اخیراً، اسید ریبونوکلئیک (RNA) ویروس عامل کووید 19، در فاضلاب تصفیه نشده یافت شده است. در حالی که داده ها محدود هستند، شواهد کمی از ویروس عفونی در فاضلاب وجود دارد و تاکنون هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه کسی به دلیل قرار گرفتن در معرض فاضلاب با کووید 19 بیمار شده باشد، وجود ندارد.

روش های استاندارد مرتبط با عملیات تصفیه فاضلاب باید برای محافظت از کارگران فاضلاب در برابر ویروسی که باعث کووید 19 می شود کافی باشد. این روش های استاندارد باید شامل کنترل های مهندسی و اداری، اقدامات احتیاطی بهداشتی، روش های خاص کار ایمن و تجهیزات محافظت شخصی (PPE) باشد که هنگام استفاده از فاضلاب تصفیه نشده معمولاً مورد نیاز است. برای کارگران درگیر در مدیریت فاضلاب، از جمله در تأسیسات تصفیه فاضلاب، هیچ گونه حفاظت اختصاصی ویژه کووید 19 توصیه نمی شود.

اگر چه آب جوش سودمند است، آیا می توان از آب شیر استفاده کرد؟

در بیشتر موارد، شستن دست ها با صابون و آب لوله کشی بی خطر است. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از یک ضد عفونی کننده دست با پایه الکل حاوی حداقل 60٪ الکل استفاده کنید. با این حال در مناطقی که آب سالم در دسترس نیست، بهتر است از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده شود.

آیا ویروس عامل کووید 19 می تواند از طریق آب جاری به افراد سرایت کند؟

انتقال ویروس از آب جاری

هیچ مدرکی وجود ندارد که کووید 19 از طریق آب، از جمله آب جاری، به افراد سرایت کند.

گاهی اوقات آب جاری می تواند با فاضلاب مخلوط شود. هیچ گزارش علمی در مورد انتشار ویروس در اثر بلع یا تماس با آب آلوده به مدفوع فرد آلوده، وجود ندارد. برای جلوگیری از خطرات و ابتلا به بیماری هایی که با کووید 19 مرتبط نیستند، از آب جاری دوری کنید.

"آیا ویروس کرونا می تواند از طریق استخر و وان های آبگرم گسترش یابد؟"

هیچ گزارش علمی درباره گسترش ویروسی که باعث شیوع کووید 19 شده از طریق آب استخرها، وان های آبگرم یا زمین های بازی وجود ندارد. بعلاوه، عملکرد صحیح ضدعفونی کردن استخرهای عمومی، وان های آبگرم و زمین های بازی مانند آب شهری (با کلر یا برم) باید ویروس را غیر فعال کند.

این ویروس عمدتاً وقتی قطره های تنفسی افراد آلوده در دهان یا بینی دیگران فرود می آید یا در ریه ها استنشاق می شود، گسترش می یابد. اگر استخر عمومی، وان آبگرم یا زمین بازی رو باز هستند، برای همه بازدید کنندگان و کارکنان مهم است که اقدامات لازم برای کاهش سرعت گسترش ویروس را انجام دهند ازجمله:

آیا ویروس عامل کرونا از طریق استخرهای آب شور قابل انتقال است؟

هیچ گزارش علمی در مورد ویروسی که باعث انتشار کووید 19 می شود از طریق آب استخرها، از جمله استخرهای آب شور وجود ندارد. به علاوه، عملکرد صحیح ضدعفونی کردن استخرهای عمومی (مانند مجتمع های آپارتمانی ) با کلر یا برم باید ویروس را غیر فعال کند. استخرهای آب شور، استخرهای دارای کلر هستند.

در استخرهای سنتی، محصولات کلر (مانند گرانول یا مایع سفید کننده) برای ضدعفونی کردن آب به آن اضافه می شود. در استخرهای آب شور، نمک (ساخته شده از سدیم و کلرید) به آب اضافه می شود و سپس جریان آب  طریق آب دارای نمک عبور می کند. این همان فرم ضد عفونی کننده کلر را ایجاد می کند که با افزودن محصولات کلر به آب در استخرهای سنتی ایجاد می شود.

آیا ویروس عامل کووید 19 از طریق آب دریاچه ها، رودخانه ها یا اقیانوس قابل انتقال است؟

آلودگی اب اقیانوس ها

هیچ گزارش علمی در مورد انتقال ویروسی که باعث انتشار کووید 19 می شود از طریق آب دریاچه ها، اقیانوس ها یا رودخانه ها وجود ندارد.

اسید ریبونوکلئیک ویروس عامل کووید 19 در فاضلاب تصفیه نشده یافت شده است که می تواند از طریق سر ریز فاضلاب های ترکیبی ( آب باران، فاضلاب خانگی و فاضلاب صنعتی) و سایر منابع (مانند نشت مخازن عفونی یا ضایعات حیوانی از مزارع اطراف) وارد مناطق شنا شود. در حالی که داده ها محدود هستند، شواهد کمی از ویروس عفونی در فاضلاب وجود دارد. بعلاوه، هیچ گزارش علمی در مورد انتشار ویروس در اثر بلع یا تماس با آب آلوده به مدفوع فرد آلوده موجود نیست.

آیا در آب می توان از ماسک های پارچه ای استفاده کرد؟

خیر، از ماسک پارچه ای در آب استفاده نکنید. تنفس از طریق ماسک پارچه ای هنگام خیس بودن ممکن است دشوار باشد. بعلاوه، ماسک های پارچه ای مرطوب، باعث افزایش سرعت انتشار ویروس عامل کووید 19 می شوند. همه ی این ها به این معنی است که حداقل فاصله در آب از افرادی که با آن ها زندگی نمی کنید داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا