فهرست مطالب

سپتیک تانک بتنی چیست؟

سپتیک تانک مخزنی است که برای تصفیه مقدماتی فاضلاب، متعادل سازی در مقدار و کیفیت فاضلاب و جمع آوری فاضلاب از نقاط مختلف و پمپاژ آن استفاده می شود و در انواع بتنی و پلی اتیلن است.  

سپتیک تانک بتنی مخزنی است که توسط یک دیواره به دو بخش نا مساوی تقسیم می شود. در بخش اول مواد و ذرات درشت در کف مخزن ته نشین شده و چربی و روغن های شناور نیز بر روی سطح قرار می گیرند.

ارتباط بین بخش اول و دوم به گونه ای است که امکان عبور مواد ته نشین شده و چربی های شناور شده از بخش اول به بخش دوم وجود ندارد و پساب زلال شده به بخش دوم منتقل می شود. در نهایت پساب از طریق یک لوله خروجی از سپتیک تانک خارج می گردد.

لجن انباشته شده و مواد آلاینده در سپتیک تانک به کمک باکتریهای بی هوازی فاضلاب تجزیه و تصفیه شده و پساب خروجی از سپتیک تانک باید به چاه جاذب و یا ترانشه جذبی هدایت گردد.

انواع سپتیک بتنی

سپتیک تانک را می توان به صورت سپتیک تانک بتنی پیش ساخته و یا به صورت درجا در مکان پروژه به صورت مخازن مستطیلی اجراکرد. 

مخزن سپتیک درجا به صورت مخازن مستطیلی شکل ساخته شده که توسط دیواره ای به دو قسمت تقسیم می شوند و در ساخت آن از مصالح ساختمانی و میلگرد و بتن ضد سولفات استفاده می کنند. حجم و ابعاد سپتیک بر اساس تعداد نفرات و سرانه فاضلاب برآورد شده و پس از مشخص شدن حجم مورد نیاز طراحی و نقشه های اجرایی سپتیک تانک تهیه می شود. 

سپتیک تانک بتنی پیش ساخته مخازن استوانه ای سرپوشیده از جنس بتن آرمه است که در حجم های مختلف ساخته و به دلیل سهولت در اجرا و آماده بودن آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. و

تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک

سپتیک تانک نوعی تصفیه خانه تک واحدی تصفیه فاضلاب است که تصفیه مکانیکی (ته نشینی) و تصفیه زیستی با کمک باکتریهای بی هوازی همزمان در آن انجام می گیرد. فاضلاب پس از ورود به علت کاهش سرعت جریان، قسمتی از مواد معلق خود را به صورت ته نشینی از دست می دهد.

مواد ته نشین شده به صورت لجن در کف انباره با کمک باکتری های بی هوازی هضم می شوند. تخلیه لجن سپتیک تانک بتنی هر چند سال یکبار بایستی انجام شود. تخلیه لجن نبایستی به صورت کامل انجام شود زیرا جهت حفظ جمعیت میکروارگانیسم ها وجود مقداری لجن الزامی است. 

طراحی سپتیک تانک

سپتیک تانک بتنی پیش ساخته

 سپتیک های پیش ساخته بتنی مخازن استوانه ای شکل و عمودی هستند که توسط دیواره ای به دو قسمت تقسیم می شوند که در یک استوانه عملیات ته نشینی مواد معلق و در استوانه دیگر عملیات زلال سازی انجام می شود.

مخازن پیش ساخته در حجم های 2 متر مکعب تا 12 متر مکعب طراحی و ساخته می شود که جهت تصفیه فاضلاب انسانی منازل مسکونی و اجتماعات کوچک کاربرد دارد. 

سپتیک تانک و کاربرد آن در تصفیه فاضلاب

مشخصات فنی سپتیک بتنی

در ساخت سپتیک بتنی پیش ساخته از بتن ضد سولفات و تیپ 5، میلگرد آجدار 8 و 10شده که پوشش داخلی آن با چسب بتن و پوشش خارجی با ایزوگام کاملا آببند می گردد.

با توجه به حجم فاضلاب، سپتیک در قطر های 160 و 220 سانتی متر ساخته می شود که در احجام بالا به صورت استوانه های چند قسمتی هستند که در محل به روی یکدیگر قرار گرفته و نصب می شوند. چند قسمتی بودن آن به دلیل سهولت در حمل و نقل و اجرای سپتیک تانک می باشد.

برای اجرای سپتیک تانک ابتدا باید در محل با توجه به ابعاد حفاری انجام و سپتیک تانک در محل اجرا و نصب شود.

ابعاد سپتیک تانک بتنی

قابلیت کارکرد

ارتفاع

 (سانتیمتر)

قطر 

(سانتیمتر)

حجم

(مترمکعب)

       مدل 

نفر

واحد مسکونی

10

2

180

160

2

ST.P2

15

3

230

160

3

ST.P3

20

4

280

160

4

ST.P4

25

5

330

160

5

ST.P5

30

6

380

160

6

ST.P6

35

7

430

160

7

ST.P7

40

8

480

160

8

ST.P8

45

9

530

160

9

ST.P9

50

10

580

160

10

ST.P10

سپتیک تانک بتنی

مزایای سپتیک تانک های بتنی

✅ هزینه بسیار کم

✅ سرعت بالا دراجرا

✅ قابل اجرا در زمینهای در و مناطقی که سطح آبهای زیر زمینی بالا و یا جذب کمی دارند

✅ عدم نیاز به تعمیر و نگهداری واپراتور بدلیل عدم استفاده از وسایل الکترو مکانیکال

قیمت سپتیک بتنی پیش ساخته

شرکت پاکان پالایش البرز، طراح و مجری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب می باشد و در این راستا انواع سپتیک تانک را در قالب سپتیک تانک بتنی پیش ساخته در قطر های 160 و 220 سانتی متر و سپتیک تانک پلی اتیلن را در تکمیل فرآیند تصفیه فاضلاب تولید و عرضه می کند. همچنین کارشناسان این شرکت با طراحی سپتیک تانک و ارائه نقشه های اجرایی سپتیک تانک آماده همکاری با مشتریانی که قصد اجرای سپتیک تانک در محل را دارند، می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت سپتیک تانک و سپتیک تانک بتنی پیش ساخته و ابعاد سپتیک تانک با کارشناسان فروش این شرکت تماس حاصل نمایید. 

تلفن
02632714659
02632715944
📱 همراه
09128668994
09128668995

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا