فهرست مطالب

با افزایش رشد جمعیت در جهان و در نتیجه افزایش تقاضای آب شیرین برای مصارف بهداشتی، صنعتی و کشاورزی، استفاده از روش های تصفیه آب دریا به عنوان راهکاری جدید برای تامین آب ارائه گردیده است. دلیل این امر محدویت منابع آبی، تغییرات آب و هوایی و خشکسالی ها می باشد، که میزان آب شیرین در دسترس جهان را کاهش می دهد. صنعت کشاورزی با مصرف سرانه 90-70 %، بیشترین مصرف آب را در بین دیگر مصارف صنعتی و شرب دارا است. استفاده از آب دریا برای مصارف کشاورزی برای مناطق مجاور دریا گزینه ای مناسبی می باشد.

آب شیرین

کیفیت آب کشاورزی

در سطح جهان، منابع آب برای تولید محصولات کشاورزی در حال کاهش هستند. این امر با افزایش تقاضای آب از منابع محدود و استفاده از آب بی کیفیت همراه شده است، که بر کیفیت و عملکرد محصول تاثیر منفی گذاشته و ویژگی های خاک را تحت تاثیر قرار می دهد که نتیجه آن افزایش شوری خاک است.

شوری عامل مهم در تعیین کیفیت آب کشاورزی است که با سنجش میزان هدایت الکتریکی EC آب، تعیین می شود. آبهایی که میزان هدایت الکتریکی بالایی دارند در صورت استفاده در کشاورزی، به دلیل غلظت بالای نمک، موجب سدیمی شدن خاک، کاهش کیفیت محصولات و دهیدراته شدن آن ها می شوند. برای کاهش بروز این مشکلات آب کشاورزی را بایستی تصفیه و نمک زدایی کرد.

در صنعت کشاورزی استفاده از آب با کیفیت برای تولید محصولات با بازدهی بالا، امری ضروری است. کیفیت آب کشاورزی تا حدود زیادی به نوع منبع تغذیه بستگی دارد.

آب های زیرزمینی در اغلب مناطق کشور به دلیل برداشت بیش از حد، دارای میزان شوری بالایی هستند، بنابراین قبل از استفاده در مصارف کشاورزی بایستی تصفیه شده و میزان شوری آن ها را کاهش داد. در صورت استفاده از آب دریا، از آنجاییکه آب دریا دارای غلظت بالای شوری و املاح است حتما بایستی با روش های نمک زدایی، میزان شووری آن را تا حد قابل قبول کاهش، و سپس مورد استفاده قرار داد.

نمک زدایی آب دریا

نمک زدایی

نمک زدایی طیف وسیعی از فرآیندهایی است که جهت کاهش میزان جامدات محلول در آب مورد استفاده قرار می گیرد. نمک زدایی حذف نمک اضافی و سایر مواد معدنی از آب، به منظور دستیابی به آب شیرین و مناسب برای آبیاری و مصارف شرب است.

آب های طبیعی را بر اساس میزان جامدات محلول TDS به صورت زیر تقسیم بندی می کنند :

نوع آب

میزان جامدات محلول (میلی گرم بر لیتر )

آب شیرین

0-1000

آب شور

1000-5000

آب شور متوسط

5000-10000

آب با شوری بالا

10000-30000

آب دریا

>30000

نمک زدایی آب دریا یک روش جایگزینی برای استفاده در مصارف کشاورزی می باشد که می توان با کاهش شوری آب دریا و املاح آب، آبی مناسب جهت آبیاری و کشاورزی را تولید نمود. 

روش های نمک زدایی آب دریا

با توجه به تغییرات آب و هوایی که منجر به کاهش میزان بارندگی برای محصولات کشاورزی شده است، به مرور حجم آب شیرین در دسترس کاهش می یابد. در حال حاضر 1 % از آب دریا به طریق روش های نمک زدایی تصفیه شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

از روش های نمک زدایی آب دریا می توان تقطیر چند مرحله ای MED، فلش چند مرحله ای MSF و فرآیند های غشایی RO را نام برد.

اسمز معکوس RO یکی از متداول ترین روش های تصفیه و نمک زدایی آب دریا می باشد. سیستم اسمز معکوس RO با استفاده از غشاهای نیمه تراوا، رایج ترین روش نمک زدایی آب دریا می باشند. در حال حاضر برخی از کشورها با تصفیه آب دریا کمبود آب برای بخش کشاورزی و آشامیدن را جبران می کنند.

تصفیه آب

تصفیه آب دریا به روش اسمز معکوس

جهت تصفیه آب دریا برای مصارف کشاورزی می توان از روش های غشایی مانند اولترافیلتراسیون، نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس استفاده نمود. روش اسمز معکوس از جمله روش های تصفیه آب دریا برای مصارف آبیاری و کشاورزی می باشد. فرآیند تصفیه با استفاده از یک غشا نیمه تراوا یا ممبران که دارای منافذ بسیار ریزی است، انجام می شود. آب دریا با فشار بالا، که توسط پمپ های طبقاتی فشار قوی تامین می شود از ممبران عبور می کند و در حین عبور از ممبران املاح و آلاینده های مسبب شوری، حذف می شود.

آب ابتدا قبل از ورود به قسمت اصلی تصفیه از سیستم پیش تصفیه فیزیکی و شیمیایی عبور می کند. سیستم فیلتراسیون شامل فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر میکرونی است. در سیستم پیش تصفیه جامدات معلق قبل از ورود به ممبران تصفیه آب دریا حذف می شوند. در تصفیه آب دریا ممکن است سیستم سختی گیر نیز جهت کاهش سختی و شوری آب مورد استفاده قرار بگیرد.

سیستم پیش تصفیه شیمیایی برای تزریق آنتی اسکالانت، برای دستگاه اسمز معکوس آب دریا بایستی در نظر گرفته شود. تزریق آنتی اسکالانت از تشکیل رسوبات بر سطح ممبران جلوگیری می کند، با تزریق آنتی اسکالانت مناسب با دوز بهینه می توان عمر ممبران آب دریا را افزایش داد.

عوارض آنتی اسکالانت های تقلبی موجود در بازار

مزایای تصفیه آب دریا برای کشاورزی

کاربرد دستگاه تصفیه آب دریا برای کشاورزی

آبیاری

سیستم تصفیه آب دریا را می توان یک جایگزین مناسب برای استفاده در کشاورزی دانست. در مناطق مجاور دریا که دسترسی کمی به آب شیرین دارند می توان با قرار دادن دستگاه اسمز معکوس آب شور دریا را تصفیه و نمک زدایی نمود.

با ساختن تاسیسات آب شیرین کن RO در فاصله نزدیک دریا، می توان با صرف هزینه پایین آب را تصفیه، و مورد استفاده قرار داد. در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس با ساختن دستگاه های آب شیرین کن در مجاورت دریا، از آب تصفیه شده برای مصارف کشاورزی، آشامیدن و مصارف تفریحی استفاده می کنند.

اکنون روش های نوینی برای تصفیه آب دریا ابداع شده که بر اساس روش اسمز مستقیم، آب دریا را تصفیه می کنند. این روش در مقایسه با روش اسمز مستقیم، به انرژی کمتری نیاز دارد و پساب تولیدی این روش کمتر می باشد.

طراحی و ساخت سیستم تصفیه آب دریا برای کشاورزی

 شرکت پاکان پالایش البرز با تکیه بر دانش و تخصص کارشناسان خود قادر به طراحی سیستم تصفیه آب دریا برای مصارف کشاورزی و آشامیدن می باشد. در طراحی سیستم تصفیه آب دریا با توجه به مشخصات آب که دارای شوری بسیار بالایی است بایستی از تجهیزات مناسب که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند، استفاده نمود. در ساخت سیستم تصفیه آب دریا، ساخت شرکت پاکان پالایش تمامی قطعات با بهترین برند ها اروپایی و آمریکایی بوده و جهت جلوگیری از مشکلات خوردگی، تمامی تجهیزات از جنس استنلس استیل می باشد.

جهت کسب مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت و مشخصات دستگاه تصفیه آب دریا می توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.


شرکت پاکان پالایش البرز

10 دیدگاه دربارهٔ «تصفیه آب دریا برای کشاورزی»

  1. اگه اب دریا رو شیرین کنن و به نقاط کویری ایران مثل کرمان سیستان یزد خراسان جنوبی ورضوی و اصفهان بفرستن برای کشاورزی عالی هستش وبعدا موتورهای عمیق کشاورزی رو کلا خاموشش کنن تا اب زیر زمینی کم نشه و زمین های نشست نکنه عالیه

    1. ساناز کاکاوند

      سلام ممنون از نظرتون
      تصفیه آب دریا یکی از منابع مورد استفاده در بخش کشاورزی است. اصلاح زیر ساخت ها و مدیریت آب در بخش کشاورزی از اقدامات اولیه است که بایستی به آن پرداخته شود تا مصرف آب را در این بخش بهینه شود و از هدر رفت آب جلوگیری شود.

    2. لازم نیست این حجم آب توی کرمان و یزد بیاد .‌ خوب توی زمین های مجاور دریا استفاده بشه و محصولات رو به کرمان ببرن

  2. هزینه تصفیه آب برای استفاده در کشاورزی چقدر است؟
    آیا صرفه اقتصادی برای کشاورز دارد؟

    1. سلام وقت بخیر
      هزینه سیستم تصفیه آب بستگی به ظرفیت مورد نیاز شما دارد . با توجه به کمبود منابع آب شیرین، استفاده از آب دریا برای مصارف کشاورزی و تفریحی گزینه ای مناسب است.

    2. تصفیه آب با روش های رایج امروزی بویژه روش اسمز معکوس بیش از هر چیز به مقدار زیادی انرژی برق نیاز دارد بنابراین مقرون به صرفه نیست، مگر اینکه برق را ارزان یا رایگان از طبیعت دریافت کنیم مانند توربین های بادی، صفحات خورشیدی، انرژی امواج دریا، اگر برق ارزان داشته باشیم آنگاه تصفیه آب دریا و یا حتی تصفیه و بازیافت فاضلاب های خانگی و صنعتی مقرون به صرفه است

  3. مهران حقی شهرستان ورزقان

    باسلام دوستان عزیز باید برای تصفیه آب دریا وشیرین کردن آن برای بخش کشاورزی کشور وانتقال آن به مرکز ایران باید در مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب بشود که هرساله بودجه‌ای که برای هر استان درنظر گرفته می‌شود بیست درصد بودجه جهت خرید دستگاه های آب شیرین کن شودواین امر بصورت مداوم به مدت پانزده سال و استفاده از دانشمندان ایرانی که درامربارور سازی ابرها فعالیت میکنند اگر این کار را از امروز آغازومطالبه عمومی و کشوری نکنیم باید در آینده نه چندان دور هزینه های هنگفت جهت جنگ برای آب باید بپردازیم

    1. سلام وقت بخیر
      جها اطلاعع از قیمت و مشخصات دستگاه تصفیه آب با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا