فهرست مطالب

انتخاب آنتی اسکالانت با کیفیت اثرات مفیدی در کاهش میزان رسوب گذاری در ممبران دارد. در مقابل استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب، مشکلاتی را در پی دارد که در زیر به عوارض آنتی اسکالانت نامرغوب می پردازیم.

عوارض آنتی اسکالانت نامرغوب

آنتی اسکالانت از مواد شیمیایی رسوب زدا در صنعت تصفیه آب و تصفیه فاضلاب می باشد که عمده ترین کاربرد آن در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس می باشد اما همین ماده ی بسیار موثر اگر نامرغوب و یا تقلبی باشد، عوارضی را به دنبال دارد که در ادامه به آنها می پرازیم: 

⛔ افزایش تعداد دفعات شستشوی ممبران

استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب باعث می شود تا رسوبات در سطح ممبران تجمع پیدا کنند؛ در واقع آنتی اسکالانت نامرغوب علاوه بر اینکه باعث کاهش رسوبات و گرفتگی ممبران نمی شود، بلکه باعث افزایش گرفتگی ممبران نیز می گردد.

جهت از بین بردن گرفتگی ناشی از رسوبات تجمع یافته، عملیات شستشوی ممبران در بازه های زمانی کوتاه تری تکرار شده و نیاز به شستشوی ممبران افزایش می یابد.

⛔ کاهش عمر مفید ممبران

یکی دیگر از عوارض استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب کاهش عمر ممبران است. در اثر استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب، رسوبات در ممبران تجمع می کنند و باعث گرفتگی های پی در پی می شوند. برای از بین بردن آن، بایستی ممبران را شستشو داد.

به صورت عادی شستشوی ممبران با توجه به کیفیت آب ورودی هر 6 ماه تا یکسال یکبار انجام می شود. شستشوی مکرر ممبران باعث افزایش اندازه منافذ ممبران شده و راندمان تصفیه را کاهش می دهد. در این حالت به دلیل عدم کارایی ممبران در تصفیه آب، بایستی نسبت به تعویض ممبران اقدام نمود که این امر سبب تحمیل هزینه های اضافی بابت تعویض ممبران می شود. بنابراین با استفاده از آنتی اسکالانت اصل و با کیفیت بالا می توان هزینه های مربوط به تعویض ممبران را کاهش داد.

⛔ کاهش ظرفیت تولید

یکی از تاثیرات گرفتگی و رسوباتی که در اثر استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب رخ می دهد، کاهش ظرفیت تولید است. با تشکیل رسوبات در ممبران، میزان دبی تولیدی کاهش یافته و در مقابل، پساب تولیدی دستگاه افزایش می یابد.

⛔ بالارفتن فشار پمپ طبقاتی

با افزایش گرفتگی ممبران ناشی از مصرف آنتی اسکالانت نامرغوب، فشار بالاتری برای عبور آب از ممبران لازم است. برای ایجاد فشار لازم، پمپ طبقاتی بایستی با فشار و آمپر بالاتری کار کند که بتواند آب را از ممبران عبور دهد. آمپر بالای پمپ طبقاتی، استهلاک و هزینه های مربوط به تعویض پمپ را به دنبال دارد.

⛔ افزایش هزینه نگهداری

استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب هزینه های مربوط به نگهداری دستگاه اسمز معکوس RO را افزایش می دهد. استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب نیاز به شستشوی ممبران، تعویض زود هنگام ممبران و استهلاک و خرابی پمپ طبقاتی را افزایش می دهد. این عوامل سبب افزایش هزینه نگهداری می شوند که به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

بنابراین با انتخاب آنتی اسکالانت مرغوب و با کیفیت و صرفه هزینه در خرید آنتی اسکالانت مناسب می توان در هزینه های نگهداری دستگاه آب شیرین کن صرفه جویی کرد و از تعویض زود هنگام ممبران که مهم ترین قسمت دستگاه تصفیه آب صنعتی یا اصطلاحا قلب تصفیه است، جلوگیری کرد.

علاوه بر عوارض ذکر شده، استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب، باعث ایجاد مشکلاتی برای بهره بردار می گردد چرا که می تواند سبب سوزش چشم، دست و ایجاد صدمه به دستگاه تنفسی افرادی که از آن استفاده می کنند، شود. بنابراین آنتی اسکالانت نامرغوب علاوه بر صدمه به ممبران، باعث به مخاطره افتادن سلامت کابران نیز می گردد.

آنتی اسکالانت آویستا (Avista VITEC) جهت جلوگیری از تشکیل رسوبات معدنی کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرانسیوم، فلوراید کلسیم و رسوبات سیلیکا مناسب می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا