فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به اهمیت تصفیه فاضلاب کشتارگاه در صنعت گوشت که یكی از بزرگترین تولید كنندگان پسماند آلی در بین صنایع تولید كننده مواد غذایی است بپردازیم. بر اساس تعریف سازمان حفاظت محیط زیست آمریكا تعریف گوشت عبارت است از محصول تولیدی از كلیه حیواناتی نظیر گوساله ها، گاوها، خوك ها، گوسفندان و سایر گوشت هایی كه در مجموعه طیور قرار نمی گیرد. این گوشت ها به گوشت قرمز نیز معروف هستند.

اولین مرحله تولید گوشت در كشتارگاه اتفاق میافتد كه چند فعالیت مشترك روی گوشت اتفاق انجام می شود. این فعالیتها شامل نگهداری حیوانات برای كشتار، بی حس كردن، سربریدن، تخلیه شدن خون، حذف پوست و مو، تخلیه امعاء و احشاء، حذف فضولات، شستشوی لاشه، مرتب كردن و حذف ضایعات گوشت، بسته بندی و لفاف كشی گوشت هستند.

كارهای ثانویه ای نیز ممكن است روی گوشت انجام شود كه شامل خرد كردن، بی استخوان كردن، چرخ كردن، تبدیل به محصولاتی مثل محصولات دودی، تولید سوسیس، كالباس، همبرگر و محصولاتی از این نوع می باشند.

تصفیه فاضلاب

خصوصیات و مقادیر فاضلاب تولیدی کشتارگاه

در كشتارگاه آب برای عملیات شستشوی لاشه ها بعد از جدا كردن پوست از گاوها، گوساله ها و گوسفندان و بعد از جدا كردن مو از مرغ ها بكار میرود. آب همچنین برای شستشوی درون لاشه ها پس از تخلیه احشاء، تمیز کردن تجهیزات بهداشتی و ابزارهای کشتار نیز استفاده شده و در نهایت تبدیل به فاضلاب می شوند.

همچنین سرویس بهداشتی كاركنان، اتاق دوش گیری، آشپزخانه، كافه تریا و آزمایشگاه نیز مقداری فاضلاب تولید می نماید.

نحوه ایجاد فاضلاب تولیدی در کشتارگاه چگونه است؟

1. فاضلاب حاوی فضولات و مواد دفعی و زائد

شامل آغل های نگهداری، سالن تخلیه احشا، تانک بخار، موزدایی و شستن مو، آماده سازی پوست، شستشوی خون

2. فاضلاب عاری از فضولات و حاوی غلظت بالای روغن و چربی

شامل فاضلاب ناشی از سالن کشتار (بجز خون و فاضلاب مو زدایی)، شستشوی لاشه و عملیات انتقال گوشت

3. فاضلاب عاری از فضولات و مواد دفعی و حاوی غلظت کم چربی

شامل فاضلاب محل هایی غیر از خط تولید، سردخانه، گریس های خوراکی و غیر خوراکی، تانک های ته نشینی و ذخیره، فاضلاب ناشی از شستشوی زبان ،روده و سیرابی

4. آب تمیز

شامل آب باران، آب سیستم ها خنک کننده و ..

مقدار فاضلاب تولیدی به نوع طراحی كشتارگاه، روش بهره برداری و روشهای تمیز كردن لاشه ها بستگی دارد. مقدار فاضلاب تولیدی بصورت حجم فاضلاب تولیدی به ازای واحد محصول یا به حیوان كشتار شده بیان می شود. مقدار فاضلاب در کشتارگاه های مختلف تابعی از نحوه کشتار صرفه جویی در مصرف آب است  ولی معمولاً در حدود 7 الی 9 مترمکعب به ازای هر تن گوشت برآورده شده است.  

انواع فرآیندهای تصفیه فاضلاب

مشخصات فاضلاب کشتارگاه و صنایع فرآوری گوشت

پساب ناشی از كشتارگاه ها و بسته بندی گوشت حاوی بار بالایی از جامدات، مواد شناور، چربی، خون، فضولات و تركیبات گوناگون آلی ناشی از پروتئین ها است. همان گونه كه قبلاً اشاره شد، تركیب فاضلابها تا حد بسیار زیادی به نوع محصول تولیدی، تأسیسات خط كشتار و فرایند تولید گوشت بستگی دارد.

منابع اصلی تولید فاضلاب شامل محل استراحت حیوانات، كشتار، پوست كنی و مو زدائی، تخلیه محتویات شكم، شستشوی لاشه، رندرینگ، مرتب كردن و حذف زایدات گوشت و عملیات شستشو و تمیز كردن گوشت است.

در تمام این مراحل انواع ترکیبات قابل تجزیه بیولوژیکی که عمدتا چربی و پروتئین می باشد که به صورت معلق و محلول تولید می شود .

فاضلاب کشتارگاه در مقایسه با فاضلاب شهری بار آلی بالایی دارد. غلظت واقعی آلاینده های فاضلاب کشتارگاه به میزان آب مصرفی، جداسازی پسماند ها در منبع تولید و مدیریت کشتارگاه در تمامی مراحل کشتار و آماده سازی بستگی دارد .

عموماً خون و محتویات روده از سالن كشتار و اتاق تخلیه امعاءو احشاء همراه با مواد دفعی ناشی از محوطه نگهداری حیوانات و آغلها تا حد امكان از جریان فاضلاب جداسازی شده و بعنوان پسماندهای جامد مورد تصفیه قرار می گیرند .

تصفیه فاضلاب صنایع فرآوری گوشت

تصفیه فاضلاب کشتارگاه و صنایع فرآوری گوشت

درجه تصفیه فاضلاب کشتارگاه به خصوصیات کیفی پساب قابل دفع به محیط زیست بستگی دارد. فاضلاب هایی که به منابع آبی دفع می گرردند نیازمند تصفیه کامل می باشند.

واحد های لازم برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه و فرآورده های گوشتی به شرح ذیل می باشد:

✅ آشغالگیری

✅ متعادل سازی

✅ چربی گیری

✅ تصفیه شیمیایی

✅ تصفیه بیولوژیکی

مراحل فرآیند تصفیه فاضلاب کشتارگاه

👈1. تصفیه اولیه فاضلاب کشتارگاه

تصفیه اولیه فاضلاب کشتارگاه دام و طیور  شامل چربی گیری، آشغالگیری و ته نشینی اولیه می باشد.

حذف روغن و چربی فاضلاب کشتارگاه اولین مرحله می باشد. فاضلاب کشتارگاه دارای مقادیر زیاد چربی و روغن است که در واحد چربی گیری حذف می گردد.

حذف چربی فاضلاب کشتارگاه می تواند به صورت چربی گیر ثقلی و یا چربی گیری به روش شناورسازی با هوای محلول (DAF) باشد.

6bd9ae7f-002d-4139-bf2b-c94d83429c9e

👈 2. تصفیه ثانویه فاضلاب کشتارگاه

تصفیه ثانویه فاضلاب کشتارگاه دام و طیور جهت کاهش بار آلی و مقدار BOD و COD باقیمانده از تصفیه اولیه فاضلاب انجام می گیرد.

هدف از تصفیه ثانویه فاضلاب کشتارگاه حذف بار آلی و جامدات محلول می باشد. تصفیه ثانویه فاضلاب کشتارگاه می تواند به صورت فیزیکوشیمیایی و یا بیولوژیکی باشد.

👈 3. تصفیه فیزیکی – شیمیایی فاضلاب کشتارگاه

در تصفیه فیزیکی شیمیایی فاضلاب با استفاده از مواد منعقد کننده بار آلی و جامدات محلول فاضلاب را کاهش می دهند. استفاده از مواد منعقد کننده و مواد شیمیایی در کاهش غلظت فسفر فاضلاب کشتارگاه هم موثر می باشد.

👈4. تصفیه بیولوژیکی فاضلاب کشتارگاه

در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب کشتارگاه دام و طیور  و صنایع فرآوری گوشت می توان بار آلی فاضلاب را تا 90% کاهش داد. در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب می توان از روش های بی هوازی و هوازی فاضلاب استفاده نمود. یك سری از فرایندهای بیولوژیكی بی هوازی كه به دنبال آنها یك فرایند هوازی قرار دارد، یك روش اقتصادی برای كاهش مقدار بار آلی و BOD  فاضلاب می باشد.

تصفیه خانه فاضلاب کشتارگاه و صنایع فرآوری گوشت

یکی از اهداف شرکت پاکان پالایش البرز طراحی و اجرای روش های تصفیه فاضلاب برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه دام و طیور است به گونه ای که کمترین اثرات مخرب زیست محیطی را به همراه قابلیت اجرا از لحاظ فنی و اقتصادی را داشته باشد.

شرکت پاکان پالایش البرز  با تکیه بر دانش و تخصص کارشناسان خود توانایی طراحی، ساخت و اجرایی سیستم های تصفیه فاضلاب صنایع کشتارگاه را به صورت تصفیه خانه های بتنی و پکیج های فلزی دارا می باشد. با توجه به مشخصات کیفی فاضلاب صنایع کشتارگاه دام و طیور معمولا برای تصفیه این نوع فاضلاب از تلفیقی از روش های شیمیایی و بیولوژیکی استفاده می گردد. پساب خروجی از تصفیه خانه را میتوان جهت آبیاری فضای سبز و شستشوی بخش هایی از کشتارگاه مورد استفاده قرار داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در زمینه تصفیه فاضلاب کشتارگاه دام و طیور و روش های تصفیه می توانید با کارشناسانَ این شرکت تماس حاصل نمایید.

تلفن
02632714659
02632715944
📱 همراه
09128668994
09128668995

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا