فهرست مطالب

به آبی که از یک سفره زیرزمینی حاصل می شود چشمه می گویند. چشمه، اساساً یک ذخیره بزرگ زیرزمینی از آب است و سفره های زیرزمینی در مکان های بسیار شگفت انگیزی در سراسر جهان وجود دارند. اما اگر آب چشمه از زیر زمین می آید، چگونه اینقدر خالص است؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ می دهیم .

آیا آب چشمه ها سالم است؟

از آنجا که آب چشمه ها از حوضه های بزرگ آب زیرزمینی می آیند، احتمالاً فکر می کنید که باید کمی کثیف باشد. اما اصلا این طور نیست. آب چشمه، در واقع یکی از باورنکردنی ترین فرآیندهای فیلتراسیون طبیعی را برای رسیدن به سطح زمین طی می کند. آب چشمه ها از طریق خود چشمه به سطح زمین می رسد و آنجاست که تمام جادوها اتفاق می افتد. 

چشمه ها معمولاً در مناطقی که سنگ بستری ضخیم، که معمولاً از جنس آهک است، هستند. آب از طریق سنگ آهک، که بافت نسبتاً نرمی دارد، بالا می رود. با بالا آمدن آب، سنگ بسیاری از ناخالصی ها را فیلتر می کند. به همین دلیل چشمه ها همیشه بسیار پاک و شفاف به نظر می رسند.

اما اگر قبلا یک چشمه را دیده باشید، احتمالاً متوجه شده اید که آنها معمولاً بسیار کوچک هستند. چگونه می توان اینقدر آب آشامیدنی از یک منبع به ظاهر کوچک جمع کرد؟ روش های زیادی برای جمع آوری آب چشمه وجود دارد. اما بیشتر اوقات، این آب از حوضه زیرزمینی یا همان سفره آب زیرزمینی، با حفر چاه استخراج می شود. چاه ها یکی از بهترین راه های دسترسی به آب های زیرزمینی هستند. آنها همچنین خلوص آب را حفظ می کنند، زیرا طبیعت سنگی سفره های زیرزمینی، آب را به طور موثر فیلتر می کند.

البته، حتی خالص ترین آب چشمه نیز قبل از بسته بندی در بطری آب معدنی تصفیه می شود. به این کار به عنوان آخرین خط دفاعی نگاه کنید. حتی اگر سفره های زیرزمینی به طور قابل توجهی خالص باشند، همیشه ممکن است برخی ناخالصی های شیمیایی از آن عبور کنند. به همین دلیل است که تمام تأمین کنندگان آب چشمه، اقدامات دقیقی برای اطمینان از تامین بالاترین خلوص ممکن برای بطری های آب، یا آب سرد کن ها، انجام می دهند .

چشمه آب گرم چگونه تشکیل میشود؟

چشمه آب گرم که به آن چشمه حرارتی نیز گفته می شود، دمای آب آن از دمای محیط اطراف بیشتر است. برخی از چشمه های آب گرم  در نزدیکی آتشفشان ها قرار دارند.

معرفی چشمه های آبگرم ایران

ایران از تنوع چشمه های آب گرم در سراسر کشور برخوردار است و این چشمه ها در هر منطقه ویژگی های خاص خود را دارند. چشمه های آب گرم ایران، برای گردشگران بسیار جذاب است و دارای خواص مختلف درمانی نیز هست. قرار گرفتن داخل چشمه های آب گرم ایران، نه تنها آرامش بخش است، بلکه برای سلامتی فرد نیز مفید است. مردم محلی سال ها به ویژگی های درمانی این آب ها اعتقاد داشته و بسیاری از بیماری ها را در این چشمه های آب گرم درمان کرده اند؛ که امروزه از نظر علمی ثابت شده و افراد زیادی را برای اهداف سلامتی، به سمت این چشمه ها می آورند.

1- چشمه های آب گرم سرعین

در 52 کیلومتری اردبیل، شهری به نام سرعین وجود دارد که در ایران، به چشمه های آب گرمش مشهور است. این منطقه گردشگران بسیاری را، به ویژه در طول تابستان، به چشمه های آب گرم خود، که ویژگی های درمانی نیز دارند، جذب می کند.

اعتقاد عمومی بر این است که وجود مواد معدنی در این آب ها با دمای مختلف که از کوه های آتشفشانی سبلان نشات می گیرد، باعث تسکین دردهای مفصلی و روماتیسمی می شود و همچنین برای تسکین دردهای عصبی نیز مفید است. این منطقه، همچنین استخرهای شنای آتشفشانی بسیاری با خدمات ماساژ درمانی داشته، و به امکانات مدرن، از جمله هتل مجهز است.

چشمه آب گرم سرعین

2- چشمه های آب گرم رینه

با رانندگی به جاده شگفت انگیز هراز در مازندران، چشمه های آب گرم رینه را می یابید؛ که مکانی جذاب برای تفریح ​​در میان جنگل های انبوه شمال ایران است. حمام های خصوصی و عمومی در آن جا در دسترس است. اگر به صورت گروهی سفر می کنید، می توانید به راحتی خانه ای اجاره کرده و از استحمام در آب گرم رینه لذت ببرید. به دلیل نزدیک بودن به تهران، این منطقه سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند.

آبگرم رینه

3- چشمه شهر کهنه

در استان خراسان رضوی، در شمال شرقی ایران، چشمه های آب گرم فراوانی وجود دارد. چشمه آب گرم شهر کهنه در شهرستان قوچان نیز، به دلیل نزدیک بودن به اماکن تاریخی باستانی، مشهور است و قدمت آن به 250 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. این چشمه های آب گرم هر ساله، بسیاری از گردشگران را، که قرار گرفتن در آب های گرم را دوست دارند، به این منطقه می کشاند.

چشمه شهر کهنه

4- آب گرم کاریز

کاریز یکی دیگر از چشمه های آب گرم، واقع در استان خراسان، در نزدیکی کاشمر است که طبق آنچه کارشناسان معتقدند ،از ارزش پزشکی بالایی در مقایسه با سایر چشمه های آب گرم ایران، برخوردار است. بارزترین ویژگی چشمه کاریز، غنی بودن از عناصر معدنی و شیمیایی است که باعث بهبود بیماری های پوستی می شوند. جالب است بدانید که این روستا به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع 1400 متری از سطح دریا، دارای آب و هوایی کوهستانی، با زمستان های بسیار سرد و تابستان های خنک معتدل است و همچنین رودخانه ای وحشی در میان آن قرار دارد. روستای کاریز، یکی از قدیمی ترین روستاهای شهرستان کاشمر است. “شاه بند”، یکی از آثار ملی ثبت شده، واقع در نزدیکی چاه روستا، قدمت تاریخی آن را نشان می دهد.

چشمه کاریز

5- چشمه فردوس

در 20 کیلومتری شمال شهر فردوس، در استان خراسان جنوبی، یک چشمه آب گرم معدنی وجود دارد که قدمت آن به 200 سال پیش باز می گردد. چشمه معدنی فردوس، در بالای کوه قرار دارد و در آن جا آثاری از یک برج باستانی قابل رویت است، که نشان دهنده قدمت تاریخی آب گرم معدنی فردوس می باشد. جالب است بدانید که جریان آب این چشمه، به مدت 47 سال به دلیل وقوع زلزله قطع شد، و مجددا در اثر وقوع پس لرزه، جریان آب برگشت و باعث خوشحالی مردم محلی، به ویژه ساکنان روستاهای برون و مهران کوشک، در حوالی آب گرم فردوس گردید.

چشمه آبگرم فردوس

6- چشمه آب گرم فلکده

درست در وسط جنگل های دو هزار در شمال ایران، در یک مکان بکر، یک چشمه آب گرم شگفت انگیز وجود دارد که واقعاً افراد زیادی را به خود جلب نمی کند، زیرا دسترسی به آن آسان نیست. بنابراین، این مکان اکیداً به ماجراجویانی که به دنبال مکانی کشف نشده برای استراحت در طبیعت هستند، توصیه می شود. از نظر توپوگرافی، این آب گرم، پستی و بلندی هایی دارد، که به زیبایی و تنوع آن افزوده است. بارزترین ویژگی این آب گرم، عدم وجود گوگرد در آن است. منطقه فلکده دارای آب و هوای خنک و کوهپایه ای است که مخصوصاً در فصول گرم سال بسیار مطبوع است.

چشمه آبگرم فلکده

7- چشمه قلعه کندی

در جاده اردبیل به پارس آباد، نزدیک جنگل های چشم نواز ارسباران و رود ارس، به منطقه ای توریستی و زیبا با یک چشمه آب گرم معروف به نام “قلعه کندی” می رسید که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. چشمه آب گرم قلعه کندی به ویژه در درمان روماتیسم می تواند اثرگذار باشد. دمای آب در چشمه اصلی، به 75 تا 80 درجه سانتیگراد و در استخرها، به 65 تا 70 درجه سانتیگراد می رسد. به همین دلیل، اکثر متخصصان ارتوپدی استفاده از این آب گرم را به بیماران خود توصیه می کنند.

چشمه قلعه کندی

8- چشمه چالدران

46 چشمه آب گرم در استان آذربایجان غربی، در شمال غربی ایران وجود دارد. بنابراین، این استان یک مقصد شناخته شده برای کسانی است که به دنبال آب گرم، برای استراحت یا درمان بیماری های خاصی هستند. از این 46 مرکز آب گرم، برخی در مجاورت بناهای با ارزش تاریخی قرار دارند.

چشمه آبگرم چالداران

چشمه آب گرم چالدران یک جاذبه طبیعی در این استان است، که گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. احمدآباد، نام یکی دیگر از چشمه های آب گرم، واقع در نزدیکی سایت ژئوتوریسم تخت سلیمان، در تکاب است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا