فهرست مطالب

اگر تا به حال در طبیعت پیاده‌روی کرده‌ یا حتی در حیاط خانه‌تان قدم زده‌ باشید، احتمالا دیده‌اید که بعضی مواقع کمی آب، از زمین به بیرون راه پیدا کرده‌است که تفاوت آن را با آبی که از لوله‌های پمپ چاه خانه می‌آید، متوجه می‌شوید. زندگی خیلی سخت می‌شد اگر مجبور بودید برای تهیه آب با هدف پختن غذا مسافت زیادی را تا چشمه طی کنید؛ به‌جای این کار به فروشگاه می‌روید، روبه‌روی قفسه‌های بطری‌های آب می‌ایستید و اطلاعات روی برچسب آن‌ها را مطالعه می‌کنید تا متوجه شوید این آب از کدام چشمه در کوه یا جنگل تهیه شده ‌است. موضوع آب بحث بسیار پیچیده‌ و مهمی است چرا که به صورت مستقیم با سلامت شما در ارتباط است.

اما برای نوشیدن، آب چشمه بهتر است یا آب چاه؟

تفاوت بین آب چاه و آب چشمه

آب چشمه

بر اساس توصیه های انجمن غذا و داروی آمریکا، آب چشمه باید قابل نوشیدن، سالم و بدون هیچ‌گونه مواد افزودنی باشد؛ اگر چه ممکن است برای سالم‌ سازی آن اقداماتی انجام شود. آب چشمه باید به ‌طور طبیعی از زیر زمین به سطح آن راه پیدا کند و بجوشد. آب چشمه باید یا از سطح زمین یا از طریق یک چاه جمع ‌آوری شود. کیفیت آبی که از سطح زمین جمع‌آوری می‌کنید، باید با کیفیت آبی که از چاه بر می‌دارید، یکسان باشد.

آب چشمه به‌ طور طبیعی از زیر زمین خارج می‌شود ولی آب چاه را به‌ وسیله پمپ از سفره‌های آب زیرزمینی یا آبی که بین لایه‌های سنگ‌ و خاک گیر افتاده ‌است، خارج می‌کنند. آب چاه «آرتزین» با آب چاه معمولی فرق دارد؛ زیرا فشار بیشتری در سفره آب زیرزمینی آن وجود دارد. زمانی ‌که به سفره آب زیرزمینی ضربه وارد می‌شود، آب با فشار بیرون می‌آید. آب چشمه و آب چاه هر دو در دسته‌ بندی آب‌ های معدنی قرار می‌گیرند که از لحاظ قانونی باید به ‌طور طبیعی حاوی حداقل 250 جزء در میلیون مواد معدنی حل‌شده باشند. این آب‌های معدنی برای سلامتی شما مزایای زیادی دارند. آب شیر که در واقع نوعی آب چاه است به آبی اشاره دارد که از سیستم شهری می ‌آید و در دسته «آب تصفیه ‌شده» قرار می‌گیرد.

امروزه به دلیل عدم تصفیه ی مناسب، اکثر آب های آشامیدنی شامل جرم و سایر رسوباتی هستند که سلامتی شما را در معرض خطر قرار می دهند به همین دلیل، دستگاه های تصفیه آب خانگی در مدل ها و سایز های مختلف برای تصفیه آب خانگی تعبیه شده اند

آب تصفیه شده چیست؟

اگرچه بسیاری از شرکت‌ها برای تعریف آب با استانداردهای جهانی موافق هستند، در این میان توجه کنید که برخی شرکت های متخلف،  اسم چشمه‌هایی را بر روی برچسب بطری ها درج می کنند که در واقع اصلا وجود ندارند. حتی زمانی‌ که عبارت «آب تصفیه ‌شده» را روی برچسب یک بطری می‌ بینید گاهی ممکن است به این معنی باشد که اقداماتی برای پاکسازی آب و از بین ‌بردن باکتری ‌های مضر آن انجام شده ‌است. این نوع آب تصفیه‌ شده ممکن است مواد معدنی داشته ‌باشد یا ممکن است اصلا نداشته ‌باشد! پس توجه داشته باشید که آب تصفیه ‌شده همان آب چاه است؛ زیرا در غیر این صورت روی برچسب باید «آب چشمه» نوشته شود.

آیا آب چشمه باید تصفیه شود؟

آب سالم

آب چشمه ممکن است سالم و دست ‌نخورده به‌ نظر برسد ولی همیشه این‌ طور نیست و باید خیلی مراقب باشید. چشمه ‌هایی که در طبیعت وجود دارند ممکن است حاوی انگل ‌های کشنده کریپتوزپوریدیوم (Cryptosporidium ) باشند که می‌ توانند باعث بروز مشکلات جدی در سیستم گوارش شوند، به‌ خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید. بطری‌ های آب تصفیه ‌شده و آب چشمه زمانی سالم هستند که سه عبارت «اسمز معکوس»، «تقطیرشده» یا «تقطیر»، «تصفیه‌شده» یا «تصفیه» روی برچسب‌ های آن‌ها نوشته شده‌ باشد. تصفیه آب باید با فیلتر یک میکرونی انجام شود. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا