فهرست مطالب

منهول چیست؟

منهول یا همان آدم رو محفظه‌ای است که برای اتصال و بازبینی خطوط انتقال آب و فاضلاب، انتقال کابل ها و تاسیسات زیر زمینی استفاده می شود. نصب و فاصله بین منهول ها در طول مسیر خط لوله بایستی مطابق با استانداردهای تاسیسات مربوطه انجام شود. جنس منهول ها با توجه به کاربردشان ممکن است از مواد و مصالح متفاوتی ساخته شوند. به طور کلی منهول ها از جنس پلی اتیلن و یا بتنی می باشند.

منهول فاضلاب

متعلقات فاضلابرو سازه هایی از سیستم جمع آوری فاضلاب هستند که در طول یک خط فاضلابرو در فواصل مناسب ساخته می شوند تا به بهره برداری و نگهداری موثر سیستم کمک کنند. یکی از متعلقات سیستم جمع آوری فاضلاب منهول ها می باشد. از منهول ها جهت بازبینی خطوط لوله در شبکه جمع آوری فاضلاب و یا اتصال چندین لوله و یا تقسیم مساوی فاضلاب بین چندین سپتیک تانک مورد استفاده قرار می گیرد.

منهول ها دهانه هایی دایره ای یا مستطیلی شکل هستند که روی خط فاضلابرو احداث می شوند تا امکان دسترسی به فاضلابرو برای بازرسی، تمیزکاری و شستشو فراهم گردد.  

کاربرد منهول در شبکه جمع آوری فاضلاب

  1. منهول ها امکان بازرسی، تمیزکاری و نگهداری از شبکه جمع آوری فاضلاب و شستشو و حذف موادی که در آنها جمع آوری شده اند را فراهم می آورند.
  2. این سازه ها امکان اتصال فاضلابرو ها، تغییر جهت و یا هر دو را فراهم می آورند. منهول فاضلاب یک یا چند فاضلابرو که از جهات متفاوتی وارد می شوند را دریافت می کنند.
  3. منهول ها می توانند از طریق درپوش مشبک (دریچه منهول) منهول ها تهویه شوند.
  4. منهول ها لوله گذاری خطوط فاضلابرو را در طول مناسب امکان پذیر می سازند.

محل نصب منهول ها

منهول فاضلابی در شبکه جمع آوری فاضلاب و در طول مسیر فاضلابروهای طولانی نصب می شود. عموما خط فاضلابرو میان دو منهول پی در پی در یک مسیر مستقیم و شیب یکنواخت لوله گذاری می شود. خط فاضلابرو مستقیم طولانی نیز در فواصل معینی به منهول نیاز دارد. 

فاصله بین دو منهول روی خط مستقیم فاضلابرو عمدتا به قطر خط لوله وابسته است. هرچه قطر فاضلابرو بزرگتر باشد، فاصله بین منهول ممکن ست بیشتر شود. فاصله بین منهول ها به تجهیزات تمیزکاری فاضلابرو نیز وابسته است. 

این فاصله می تواند با توجه به شرایط محلی و بسیاری از فاکتورهای دیگر تغییر کند. در فاضلابرو های کوچک پیشنهاد می شود فاصله بین دو منهول 30 سانتی متر و حداکثر 50 سانتی متر باشد. شرکت آب و فاضلاب کشور پیشنهاد می کند فاصله بین منهول ها در شبکه فاضلابرو با قطر کوچک و قطر بالا به ترتیب 50 و 100 سانتی متر در نظر گرفته شود.

به طور کلی در محل های زیر منهول نصب می گردد:

  •   در تمام تقاطع های دو یا چند فاضلابرو
  • در محل تغییر قطر فاضلابرو
  •  در محل تغییر جهت خط فاضلابرو
  • در محل اختلاف ارتفاع میان فاضلابروه
  •  در محل تغییر شیب خط فاضلابرو
  •  در ابتدای هر خط فاضلاب رو
  •  در فواصل معینی از یک خط فاضلابرو مستقیم طولانی 

 

اصول طراحی منهول فاضلاب

در زیر نکاتی که در طراحی و ساخت منهول فاضلاب بایستی در نظر گرفت می پردازیم.

  • منهول باید از لحاظ ساختاری پایدار باشند و بتوانند در برابر بارهای وارده از جمله ترافیک وسایل نقلیه مقاومت کنند.
  • منهول ها باید بتوانند بدون ایجاد انسداد امکان جریان آرام را از فاضلابرو ورودی به داخل فاضلابرو خروجی فراهم سازند.
  • مقطع خروجی کانال منهول بایستی به شکل U باشد.
  • هنگامی که فاضلابروهای با قطر متفاوت در منهول به هم می پیوندند، تاج های فاضلابرو هم تراز با هم کار گذاشته می شوند و کف شان توسط کانال منهول با شیب لازم به یکدیگر متصل می گردد.
  • در منهول های بسیار بزرگ میان ابتدا و انتهای کانال اختلاف ارتفاعی در نظر گرفته می شود تا افت های انرژی احتمالی جبران گردد. این اختلاف ارتفاع بایستی به گونه ای باشد که فاضلاب بتواند از فاضلابرو ورودی به سمت فاضلابرو خروجی حرکت کند.
  • کانال منهول تا نیمه قطر فاضلابرو به شکل دایره ای است و نیمه بالاتر دیواره کانال عمودی است.
  • برای جای پای کارگران در هر طرف کانال منهول یک سکو در نظر گرفته می شود.
  • اگر فاضلابرویی با زاویه 90 درجه در محل منهول به فاضلابرو اصلی می پیوندد، بایستی پیش از پیوستن به فاضلابرو اصلی در جهت فاضلابرو خم شود. 

انواع منهول

به طور کلی بر اساس جنس منهول، سه نوع منهول مورد استفاده قرار می گیرد. منهول های آجری، منهول های پیش ساخته بتنی و منهول های پلی اتیلن از انواع منهول ها می باشد.

منهول بتنی: منهول بتنی یکی از انواع منهول می باشد که جهت اتصال چند شبکه یا خط لوله مورد استاده قرار می گیرد. منهول های بتنی به صورت پیش ساخته در قطر های 110 و 160 سانتی متری ساخته می شود. ارتفاع منهول بتنی بسته به شرایط و قرار گرفتن وضعیت لوله های فاضلاب و سپتیک تانک متغیر است.

بر روی دیواره منهول بسته به تعداد لوله های ورودی و خروجی و قطر آنها سوراخ هایی ایجاد می شود و شیب کف منهول هم به صورتی است که فاضلاب ورودی هیچ توقفی در آن ننماید و به محض ورود به منهول به شکل مساوی از طریق لوله های خروجی به سپتیک تانک یا لوله ههای بعدی منتقل می گردد.

منهول پلی اتیلن: یکی دیگر از انواع منهول ها، منهول های پلی اتیلن می باشد. امرزه با توجه به افزایش محصولات پلیمری در صنایع مختلف، این نوع از منهول ها جایگزینی مناسب برای منهول های بتنی می باشد. استفاده از منهول های پلی اتیلنی به دلیل عمر طولانی، نصب و اجرا آسان، مقاومت در برابر خوردگی، کوتاه بودن مدت زمان تولید، مقاوم در برایر حوادث طبیعی رو به افزایش می باشد. 

منهول پلی اتیلن استوانه ای است پلاستیکی که بصورت عمودی و در قطرهای مختلف تولید می شوند. ارتفاع منهول های پلی اتیلن بسته به نیاز پروژه از 50 سانتی متر تا ارتفاع مورد نیاز جهت دسترسی به تاسیسات زیرزمینی متغیر می باشد.  

اجزای سازنده منهول فاضلاب

یک منهول می تواند مجموعه ای از اجزاء زیر باشد:

  • دریچه منهول
  • چاهک ورودی
  • نردبان
  • اتاقک کار
  • کانال منهول

دریچه منهول

دریچه منهول دریچه ای که بر روی منهول جهت جلوگیری از سقوط افراد و اجسام به داخل منهول و همچنین جهت دسترسی و بازدید از منهول روی آن قرار می گیرد. دریچه منهول از جنس چدن، بتن، پلی اتیلن، کامپوزیت و کوپلیمری می باشد. اندازه دریچه منهول بایستی 50 تا 55 سانتی متر باشد به گونه ای که یک شخص بتواند به آسانی وارد منهول یا آدم رو شود.

مزایای منهول پلی اتیلن

  1. توجه به خواص مناسب پلی اتیلن (HDPE)، مزایای استفاده از منهولهای پلی اتیلنی به شرح زیر می باشد.
  2. وزن پایین
  3. استحکام بالا در برابر ضربه
  4. مقاومت بالا در برابر بارهای خارجی وارده با رعایت بستر سازی مناسب
  5. عمر انبار داری بالا با رعایت پوشش در مقابل تابش مستقیم آفتاب و ایجاد امکان گردش هوا در دپو
  6. سیستم یکپارچه و جامع
  7. مقاومت شیمیایی بالا در محیط های خورنده و مهاجم
  8. مقاومت بسیار بالا در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله و رانش زمین
  9. هزینه های لوله گذاری پایین
  10. ضریب زبری پایین
  11. سرعت نصب بالا

قیمت منهول فاضلاب

قیمت منهول با توجه به جنس منهول، تعداد ورودی و خروجی، وجود نردبان دسترسی، میزان فشار و وجو بار ترافیکی، قطر و ارتفاع منهول و موارد دیگر بستگی دارد.

 شرکت پاکان پالایش البرز ، طراح و مجری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب می باشد و در این راستا طیف وسیعی از منهول های پلی اتلین و بتنی و سپتیک تانک را در تکمیل فرآیند تصفیه آب و تصفیه فاضلاب ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از انواع منهول و قیمت آن با کارشناسان فروش این شرکت تماس حاصل نمایید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا