فهرست مطالب

طبیعی است که کودکان، نونهالان و نوزادانی که مایعات زیادی مصرف می کنند، دفع ادرار زیادی داشته باشند. به چنین حالتی نوشیدن مایعات از روی عادت گفته می‌شود. با این حال، تشنگی بیش از حد کودکان و افزایش دفع ادرار در آنها، نونهالان و نوجوانان می‌تواند نشانه ابتلای فرد به دیابت شیرین (ملیتوس) یا دیابت بی مزه (اینسیپیدوس) باشد.

دیابت شیرین و دیابت بی مزه به چه بیماری‌هایی گفته می‌شود؟

دیابت کودکان

دیابت شیرین که معمولا دیابت نامیده می‌شود، ارتباطی با داشتن تومورهای مغزی ندارد. این نوع دیابت را پزشکان می‌توانند با یک تست قند خون ساده تشخیص دهند. اگر نتیجه این تست طبیعی باشد، تشنگی بیش از حد می‌تواند علائم دیابت بی مزه باشد.

در دیابت بی مزه، بدن نمی‌تواند ادرار غلیظی ایجاد کند و بدین ترتیب در هر بار دفع ادرار، فرد آب زیادی را از دست می‌دهد. این بیماری معمولا به واسطه اختلالات هورمونی در غده هیپوفیز ایجاد می‌شود، غده‌ای که در مغز قرار دارد. در بعضی موارد، این اختلالات می‌توانند به واسطه تومورهای مغزی ایجاد شده باشند. با این حال توجه داشته باشید که این نوع دیابت، بسیار نادر است.

برای تشنگی بیش از حد کودکان به دنبال چه نشانه‌هایی بگردیم؟

کودکان و نوجوانان نمی‌توانند تشخیص دهند که بیش از اندازه احساس تشنگی می‌کنند. در این حالت این مسئولیت بر عهده والدین است تا علائم و نشانه‌های این مشکل را تشخیص دهند. نشانه‌هایی که برای تشنگی بیش از حد وجود دارند عبارتند از:

⛔کاهش وزن ناخواسته

⛔حجم زیاد ادرار

⛔تراوش ادرار از پوشک

تشنگی

کودکان و نوجوانانی که به دیابت بی مزه مبتلا هستند، با علائم زیر روبرو می‌شوند:

◼ تشنگی بیش از حد

فرد در تمام مدت احساس تشنگی می‌کند و در دهان خود احساس خشکی دارد. این حس ربطی به میزان نوشیدن مایعات توسط کودک ندارد و ممکن است کودک به طور مستمر، شب‌ها برای نوشیدن آب بیدار شود.

◼ افزایش ادرار

در این صورت کودک نیاز زیادی برای رفتن به دستشویی خواهد داشت و ادرار وی بی رنگ و پرآب خواهد بود.

اگر تشنگی بیش از حد به واسطه تومور مغزی ایجاد شده باشد، معمولا علائم دیگری نیز مشاهده می شوند، بعضی از این علائم عبارتند از:

  1. رشد غیرعادی
  2. تاخیر یا توقف بلوغ

والدین باید به دقت به چنین علائمی توجه کنند. اگر نوزاد، کودک یا نوجوان با تشنگی و ادرار بیش از حد روبرو شود، والدین باید به پزشک مراجعه کنند تا علت این علائم و ارتباط احتمالی آنها با دیابت را تعیین کند. اگر علائم به صورت ناگهانی ظاهر شوند یا بیش از حد شدید باشند، بهتر است والدین فورا به اورژانس یا مراکز درمانی مراجعه نمایند.

اگر نوجوان هستید و در مورد افزایش تشنگی یا دفع ادرار خود احساس نگرانی می‌کنید، بهتر است در اسرع وقت موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

فکر می‌کنم فرزندم تومور مغزی دارد، چه کاری باید انجام دهم؟

تومور مغزی

تومورهای مغزی، مشکلات نادری هستند. با این حال، اگر احساس نگرانی می‌کنید و علائم مربوط به آن ادامه پیدا کرده اند یا کودک شما به بیش از یکی از علائم تومور مغزی مبتلا است، بهتر است که:


شرکت پاکان پالایش البرز طراح و مجری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا