فهرست مطالب

چربی گیری در فاضلاب


برای حذف چربی، روغن و جدا نمودن بعضی مواد معلق سبک از فاضلاب و یا پساب مخصوصا در تاسیسات بزرگ تصفیه فاضلاب یا پساب از حوض چربی گیری یا حوض شناورسازی استفاده می نمایند. چربی به دلیل ماهیت و دانسیته پایین تر از آب، در سطح قرار می گیرد. با زمان ماند مناسب و طراحی می توان چربی را از سطح جمع آوری نمود. چربی گیری در حذف چربی از فاضلاب بهداشتی، فاضلاب های صنعتی به ویژه فاضلاب های صنایع لبنی، کشتارگاه ها کاربرد دارد. بسته به نوع چربی موجود در فاضلاب که چربی محلول و یا چربی معلق می باشد، روش چربی گیری متفاوت می باشد.

در فاضلاب آشپزخانه ها و صنایع ماشین سازی به دلیل ماهیت چربی که به صورت چربی معلق می باشد استفاده از چربی گیر های ساده از نوع چربی گیر ثقلی کاربرد دارد. در حذف چربی از فاضلاب های صنعتی مانند فاضلاب صنایع لبنی و فاضلاب کشتارگاه ها به دلیل وجود چربی معلق و محلول در فاضلاب، از چربی گیر های پیشرفته مانند چربی گیری به روش شناورسازی با هوای محلول DAF و چربی گیر های API و CPI استفاده می گردد.

اساس کار چربی گیر فاضلاب


اساس کار اکثر چربی گیرها شناور سازی (Flotation )می باشد. شناورسازی عملیاتی است که برای جدا سازی ذرات جامد یا مایع از یک فاز مایع بکار می رود. مواد قابل شناور سازی ( به طور عمده روغن های امولسیونی و مواد آلی ) در طراحی تجهیزات تصفیه مقدماتی در صنعت نسبت به مواد قابل ته نشینی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند.

موارد کاربرد چربی گیر 


1- حذف روغن و چربی ها از فاضلاب

یکی از کاربرد های چربی گیر در حذف روغن و چربی از فاضلاب می باشد که جهت جلوگیری از گرفتگی لوله ها، منهول ها و دیواره چاه های جذبی استفاده می گردد.

2- حذف مواد معلق و ذرات قابل ته نشینی از فاضلاب

جهت جلوگیری از پر شدن سریع چاه جذبی و همچنین جلوگیری از انسداد و گرفتگی لوله ها و منهول های فاضلاب می توان از چربی گیر استفاده نمود. مواد قابل ته نشینی و چربی موجود در فاضلاب را می توان  توسط چربی گیر ثقلی حذف کرد که این امر سبب افزایش حجم مفید واحد های بعدی تصفیه خانه و چاه جذبی می گردد.

3- پیش تصفیه انواع فاضلاب های بهداشتی و  تصفیه فاضلاب صنعتی و کاهش بار آلودگی فاضلاب

فاضلاب شهری و فاضلاب صنعتی دارای چربی می باشد که بایستی این چربی از فاضلاب حذف گردد . جهت حذف این چربی در تصفیه فاضلاب شهری و تصفیه فاضلاب صنعتی از چربی گیر استفاده می شود.

4- متعادل سازی کیفی و کمی فاضلاب در سیستم های تصفیه فاضلاب

جهت متعادل سازی کیفی و کمی فاضلاب می توان از چربی گیر استفاده کرد . به عبارتی مخزن چربی گیر علاوه بر عملیات چربی گیری به عنوان یک مخزن متعادل ساز نیز عمل می کند.

5- استفاده به عنوان ایستگاه پمپاژ

در مواردی می توان از چربی گیر به عنوان ایستگاه پمپاژ فاضلاب استفاده نمود.

چربی گیر فاضلاب

انواع چربی گیر فاضلاب


انواع روش های حذف چربی از فاضلاب به شرح ذیل می باشد :

چربی گیری به روش ثقلی

چربی گیری به روشAPI

چربی گیری به روش CPI

چربی گیری به روش  DAF

چربی گیری به روش IGF

چربی گیر ثقلی CPI


وجود روغن و چربی در فاضلاب های صنعتی و حذف آن از پساب امری ضروری می باشد . حذف چربی به دلیل ایجاد تداخل در فرآیند های تصفیه بیولوژیکی امری ضروری است. چربی گیر ثقلی CPI نوعی جداکننده ثقلی می باشد که برای جداسازی روغن و چربی جهت پساب های روغنی، و تصفیه فاضلاب استفاده می گردد.

چربی گیری به روش CPI برای حذف چربی، روغن های آزاد و مشتقات نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای  جداسازی ذرات جامد یا مایع از یک فاز مایع به منظور چربی گیری فاضلاب  از معلق سازی استفاده می شود. این شکل فاضلابها سبب مسدودیت چاه های جاذب و آلودگی منابع آب سطحی و زیرزمینی می شود. به خاطر کم بودن جرم حجمی و سبک بودن چربی و روغن،توجیه استفاده از روش چربی گیری به منظور تصفیه فاضلاب از طریق شناورسازی است.

اساس کار چربی گیر ثقلی CPI


اساس کار این چربی گیر ها بر اساس تفاوت در نیروی وزن بین فاز مایع – مایع و مایع – جامد می باشد و از این رو به عنوان جداکننده های گرانشی (چربی گیر های ثقلی ) نامیده می شوند. از نظر تئوری فرآیند جداسازی در جدا کننده‌های ثقلی بوسیله قانون استوکس در غیاب جریان توربولانسی و جریانهای گردشی پیش‌بینی می‌شود. در این نوع از چربی گیر ها از یکسری صفحات مورب به منظور افزایش سطح و همچنین افزایش راندمان جداسازی استفاده می گردد . راندمان جدا کننده ثقلی بستگی به طراحی دقیق هیدرولیک جدا کننده و زمان ماند پساب دارد.

در چربی گیری به روش CPI جداسازی چربی و روغن به وسیله صفحات داری موج خمیده انجام می شود.  این صفحات با زاویه 60-45 درجه و با فواصل 3-1.5 سانتی متری در داخل مخزن چربی گیر برای ایجاد جریان آرام تعبیه گردیده است.

cipجداسازهای صفحه ای بخاطر جداسازی قطرات روغن بزرگتر از 0.600 cm با بیشترین بازدهی طراحی شده اند. در عمل به اثبات رسیده است که جداسازی ذرات 0.6cm  عمدتا باعث بدست امدن خروجی با غلظت روغن آزاد غیر امولسینه زیر 10 mg/lit می شود. جنس این صفحات چربی گیر با توجه به مشخصات شیمیایی و فیزیکی پساب ورودی پلاستیک و یا فولاد ضد زنگ  با پوشش مناسب در برابر خوردگی می باشد.

چربی‌ها به دلیل کم بودن چگالی شان به سمت بالای واحد حرکت کرده و به سطح مخزن می‌رسند و توسط اسکیمر ها از سطح جمع‌آوری می‌شوند. ذرات معلق نیز در اثر نیروی ثقل در قسمت پایین مخزن ته‌نشین می‌شوند و نهایتاً به شکل لجن از مخزن خارج می‌شوند.

مزایای سیستم چربی گیر cpi


  • فضای مورد نیاز کم
  • راندمان بالا در جداسازی مواد روغنی از پساب
  • هزینه نگهداری پایین چربی گیر
  • برقراری جریان لامینار (آرام ) بین صفحات
  • کاهش مسافت طی شده ذرات روغن تا رسیدن به سطح
  • سهوات تخلیه لجن و مواد ته نشین شده

کاربرد چربی گیر ثقلی CPI


مهمترین موارد مصرف چربی گیر ثقلی CPI به صورت ذیل می باشد:

  • پالایشگاه های نفت و گاز
  • پایانه ها و بنادر نفت
  • تعمیرگاه ها
  • کارواش
  • صنایع تولید مواد شوینده و شیمیایی
  • صنایع پتروشیمی و فولاد

شناور سازی با هوا(air flotation)

در این روش جداسازی از طریق وارد کردن حبابهای ریز گاز(معمولا هوا) به داخل فاز مایع صورت می پذرید. حبابهای هوا به ذرات جامد می چسبند و نیروی شناوری مجموعه ذره و حبابهای گاز بقدر زیادی است که سبب صعود ذره به سطح می شود, بدین ترتیب می توان ذراتی را که چگالی انها از مایع بیشتر است را نیز به صعود واداشت.

صعود ذرات با چگالی کمتر از ما یع (مانند:روغن محلول در آب) را نیز می توان با این عمل تسهیل کرد.

چربی گیری به روش DAF
چربی گیری به روش DAF

استفاده از حبابهای گاز یا هوا به منظور جداسازی ذرات معدنی و نیز در تصفیه پسابهای حاوی روغن بطور گسترده ای استفاده شده است.

بطور کلی فرایند شناورسازی از چهار مرحله اساسی تشکیل می شود:

1- تولید حباب(pupple)در پساب روغنی.
2- برخورد بین حبابهای گاز و قطرات روغن شناور در اب.
3- چسبیدن ذرات روغن به حبابهای گاز.
4- صعود مجموعه هوا- روغن به سطح اب یعنی جائیکه روغن(ونیز ذرات جامد معلق همراه ان)از انجا جمع اوری می شوند.

یک سیستم DAF بطور معمول داری قسمت های زیر است:

پمپ فشار
سیستم تزریق هوا
مخزن اشباع سازی
رگولاتورفشار(شیر فشار شکن)
مخزن شناو ساز(داری پخش کننده جریان ورودی

شناورسازی با هوای محلول (DAF)

شناورسازی با هوای محلول (DAF)، اغلب به عنوان یک روش پیش تصفیه برای فاضلاب استفاده می شود، و نقش مهمی در تصفیه پساب های کارخانه های فراوری مواد غذایی، همچون تأسیسات  Eurofish در اکوادور ایفا می کند.

در روش پیش تصفیه ی شناورسازی با هوای محلول (DAF)، حبابهای ریز خود را به ماده معلق در یک مایع می چسبانند، و آنها را برای حذف کردن روی سطح آب شناور می کنند.

شناور سازی با هوای محلول یک تکنولوژی تصفیه آب می باشد، که اغلب برای پیش تصفیه آب منبع استفاده می شود.

اما دقیقا شامل چه مواردی می شود و آیا با دیگر تکنولوژی ها مطابقت دارد؟

DAF، نوعی فناوری انعقاد – لخته سازی می باشد، که معمولاً پیش از تصفیه مورد استفاده قرار می گیرد. روش شناور سازی با هوای محلول، ذرات سبک را در خود شناور می کند. این روش برای جداسازی مواد جامد از مایع، از طریق استفاده از حباب های هوای بسیار ریز انجام می شود. این حباب ها به ماده ی معلق می چسبند –  و ماده چه جلبک باشد، چه روغن یا آلاینده ی دیگر – به طور موقت چگالی آن را کاهش می دهد. حباب های شناور باعث بالا رفتن ذرات به سطح می شوند. آب منبع یا آب تصفیه نشده ای که حاوی ذرات شناور یا سبک باشد، می تواند به آسانی، با این فرایند تصفیه شود، اما برای منابع آبی که حاوی مقدار زیادی از ذرات سنگین تر باشند (برای مثال ذرات لجن و رُس) که شناور نمی شوند، مناسب نیست.

موادی که به عنوان مواد منعقد کننده یا لخته ساز شناخته می شوند، معمولا به آب اضافه می شوند تا مواد معلق جامد و ذرات کلوئیدی را با هم ترکیب کنند. پس این فرایند به هوا دهی و افزودن حباب های بسیار کوچک هوا متکی است. حباب ها، ذرات لخته شده را در سطح معلق می کنند که از آنجا آنها را خارج کنند.

Save

تصفیه فاضلاب به روش MLE به چه صورت است؟

تصفیه آب آشامیدنی

بر اساس گزارشات، از اواخر سال 1960، در اروپا، شناور سازی هوای محلول، برای تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد؛ گرچه، این روش در سرتاسر آمریکا برای این منظور استفاده نمی شود. این فرایند، تا اوایل سال 2000، در زمانی که تکنولوژی های سطح بالا، به صورت تجاری موجود نبود،  DAF در سطح وسیعی در آمریکا، برای تصفیه آب نوشیدنی استفاده نمی شد. در حال حاضر، تقریبا 50 کارخانه ی تصفیه آب آشامیدنی، در شمال آمریکا وجود دارد که از شناور سازی با هوای محلول استفاده می کند، که ظرفیت آنها از 500،00 GPD  تا 290  میلیون  GPD می باشد.

پیش تصفیه ی نمک زدایی (شیرین کردن آب)

روش شناور سازی با هوای محلول، علاوه بر استفاده از در پیش تصفیه آب آشامیدنی، برای پیش تصفیه در سیستم های نمک زدایی آب دریا (به عنوان یک ماده افزودنی برای Fluence’s NIROBOX™ SW) نیز استفاده می شود. شناور سازی با هوای محلول می تواند در زمانی که تولید بیش از حد جلبک ها، باعث تغییر رنگ سطح آب می شوند و گاهی اوقات آب را با سموم آلوده می کنند، در تصفیه شکوفه جلبک یا جزرو مدهای قرمز، مؤثر باشد.

توده های جلبکی می توانند حتی آب های عمیق را نیز مسدود کنند و  مسیر آنها را ببندند. اگر جلبک ها به درستی و به طور کامل برداشته نشوند، آنها می توانند غشاهای مورد استفاده در اولترافیلتراسیون را مسدود کنند و خاصیت نفوذ و حلول را معکوس کنند و اثر انواع دیگر تصفیه آب را از بین ببرند.

تصفیه فاضلاب

شناورسازی با هوای محلول، در تصفیه آب فاضلاب استفاده می شود و روغن و دیگر مواد جامد معلق را از آب حذف می کند. این روش معمولاً برای تصفیه پساب کارخانه کاغذ، فاضلاب صنعتی و دیگر فاضلاب ایجاد شده با پالایشگاه های نفت، کارخانه های پتروشیمی و شیمیایی، و نیز کارخانه های فراروری گاز طبیعی استفاده می شود.

شناور سازی به طور روز افزون، برای تصفیه مواد زائد معدنکاری و مواد معدنی استفاده می شود. استفاده کنندگان این تکنولوژی از مزایای تولید لجن کمتر و حذف مؤثر موادی همچون فلزات سنگین یا ضایعات روغن بهره می برند. همچنین، این روش می تواند برای بازیافت آب و مواد فرایند مورد استفاده قرار گیرد.

1 دیدگاه دربارهٔ «چربی گیری به روش DAF»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا