فهرست مطالب

سپتیک تانک  مخزن دفنی مستطیلی یا بیضی شکلی است که جهت دریافت و تصفیه مقدماتی فاضلاب خانگی اجتماعات کوچک و یا واحد های مسکونی طراحی و ساخته می شود. 

 فاضلاب در مخزن سپتیک با سرعت کم و به صورت مداوم در جریان است و جامدات را از فاضلاب جداسازی و ته نشین می کند. فاضلاب عاری از مواد ته نشینی از آن خارج می شود.

 

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک septic tank یا گندانبار مخازن استوانه شکل در انواع بتنی و پلی اتیلن هستند و برای تصفیه مقدماتی و اولیه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. جامدات سنگین در کف مخزن ته نشین  و مواد سبک، روغن و گریس در سطح مخزن شناور می مانند. 

مواد جامد ته نشین شده در مخزن باقی مانده و فاضلاب خروجی جهت تصفیه بیشتر به چاه جذبی و زهکش هدایت می شود. 

در مخزن سپتیک مواد آلی و جامدات موجود در فاضلاب از طریق ته نشینی و فرآیند تصفیه بی هوازی از فاضلاب حذف می شوند. فاضلابی که عاری از مواد قابل ته نشینی می باشد از سپتیک تانک خارج می گردد و به چاه جذبی هدایت می شود.

 راندمان حذف مواد آلی در سپتیک تانک 35-25 % است و یک تصفیه ناقص و مقدماتی برای تصفیه فاضلاب است.

طراحی سپتیک فاضلاب

سپتیک تانک معمولا به صورت دو قسمت جدا از هم ساخته که حجم قسمت اول تقریبا دو برابر قسمت دوم است.

👈 عمق  فاضلاب در سپتیک 1 تا 2 متر و متوسط 1.5 متر خواهد بود.

👈 نسبت طول به عرض در سپتیک تانک هم 3-2 به 1 توصیه شده است.

در صورتی که حجم سپتیک تانک بیشتر از 60 نفر باشد از دو واحد سپتیک تانک به طور موازی استفاده خواهد شد.

ارتباط بین دو قسمت سپتیک به وسیله سوراخ هایی که در دیواره جدا کننده است، انجام می شود. مخزن سپتیک دارای ورودی و خروجی فاضلاب است که قطر لوله ورودی فاضلاب به سپتیک تانک نباید از 100 میلیمتر و یا 150 میلیمتر کوچک باشد.

زمان توقف فاضلاب در سپتیک تانک بسته به بزرگی و کوچکی سپتیک تانک می تواند 12 ساعت، یک روز و حداکثر سه روز باشد. در مدت توقف فاضلاب در سپتیک تانک مواد  معلق فاضلاب در کف مخزن ته نشین شده و در مدتی نسبتا طولانی عملیات هضم بی هوازی انجام می شود. 

همیشه مقداری لجن باید در کف مخزن سپتیک باقی بماند که این لجن به عنوان هسته تولید لجن های جدید می باشد.  

محاسبه حجم سپتیک تانک

میزان حجم مورد نیاز مخزن سپتیک را می توان از رابطه زیر محاسبه نمود:

(V= (T. PQ

که در این فرمول

t : زمان ماند فاضلاب 

P : جمعیت 

Q : فاضلاب سرانه تولیدی به لیتر در روز است .

حجم مخزن سپتیک شامل مقدار فاضلاب موجود و لجن های ته نشین شده است. 

میزان لجن تولیدی سپتیک

میزان لجن برای هر نفر در سپتیک را 0.36 لیتر در روز و برخی منابع مقدار لجن را 0.04-0.03 متر مکعب در سال بیان کرده اند، ولی در اغلب دنیا 0.04 متر مکعب را برای هر نفر در سال در نظر می گیرند.

تخلیه لجن سپتیک

زمانی که 1.3 حجم مخزن سپتیک از لجن پرشود بایستی نسبت به تخلیه لجن آن اقدام کرد.

تخلیه لجن سپتیک حداقل یکبار در سال و حداکثر 5 سال یکبار انجام می شود .هنگام تخلیه بهتر است، کمی از لجن را در سپتیک تانک باقی گذاشت، زیرا این لجن حاوی میکروارگانیسم ها و باکتری های موثر در تصفیه بوده و تخلیه کامل آنها باعث طولانی شدن زمان راه اندازی مجدد بخش بیولوژیکی سپتیک  می شود.  

انواع سپتیک تانک

 مخزن سپتیک در انواع بتنی و پلی اتیلن تولید می گردند که در زیر به شرح آن می پردازیم.

1. سپتیک تانک بتنی

سپتیک بتنی مخازن استوانه ای شکل عمودی هستند که جهت تصفیه مقدماتی فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد که آن ها را می توان به صورت پیش ساخته و یا در محل پروژه ساخت. سپتیک  بتنی پیش ساخته از جنس بتن مسلح  تیپ 5 و با عیار 400-300 کیلوگرم بر مترمکعب و در حجم های مختلف طراحی و اجرا می شوند. 

جهت اطلاعات بیشتر در مورد نقشه اجرایی سپتیک بتنی به سپتیک تانک های بتنی پیش ساخته مراجعه نمایید. 

2. سپتیک تانک پلی اتیلن

 ساده ترین و پر کاربردترین واحد مورد استفاده در تصفیه فاضلاب به ویژه فاضلاب های بهداشتی – انسانی، سپتیک است. یکی از بهترین انواع سپتیک تانک، سپتیک تانک پلی اتیلن هستند که به سبب مزایای آنها، در حال حاضر اغلب از آنها استفاده می شود. از جمله مزایای آن مقاومت بالا، عدم خوردگی، عدم نیاز به عملیات ساختمانی، سرعت بالا در ساخت، نصب و راه اندازی است.

سپتیک تانک پلی اتیلن

عملکرد تصفیه فاضلاب در سپتیک

فاضلاب از طریق لوله ورودی وارد بخش اول سپتیک شده که این بخش که توسط یک دیواره جدا کننده از بخش دوم مخزن جدا شده، حجمی معادل دو سوم از کل حجم سپتیک را شامل می شود.

ذرات معلق موجود در فاضلاب در این قسمت به دلیل نیروی وزن خود ته نشین و در کف مخزن به صورت لجن ته نشین شده و روغن و چربی به دلیل ماهیت خود و دارای وزن مخصوص کمتری که نسبت به فاضلاب دارند در سطح حوضچه قرار می گیرند.

فرآیند تصفیه فاضلاب 

فاضلاب موجود در سپتیک تانک توسط فرآیند بی هوازی تصفیه می شود. لجن ته نشین شده در کف مخزن سپتیک تحت عمل تخریب بی هوازی و اختیاری  به ترکیبات پایدارتر و گازهای کربن دی اکسید(CO2)، متان(CH4) و هیدروژن سولفید(H2S) تبدیل می شود.

گاز های تولید شده توسط لوله خروجی گاز از سپتیک تانک خارج شده و فاضلاب با عبور از دیواره جداکننده به قسمت دوم که حجم آن یک سوم حجم کل سپتیک تانک می باشد، وارد می گردد. در این بخش ذرات بسیار ریز چربی و روغنی که در فاضلاب باقی مانده باشد، بر روی سطح شناور می گردند.

پساب زلال شده از طریق لوله خروجی از سپتیک خارج می شود. در مخزن سپتیک فاضلاب به صورت کامل تصفیه نمی شود و فاضلاب خروجی از نظر بهداشتی آلوده است و قبل از تخلیه در هر محیطی نیاز به تصفیه تکمیلی دارد. 

حداکثر جمعیتی که می توان فاضلاب آن را با سپتیک تانک تصفیه کرد 300 نفر است. از تخلیه فاضلاب یا پساب های شامل مواد شیمیایی که باعث اختلال در فرآیند تصفیه فاضلاب در سپتیک می شود باید خودداری کرد.

انواع فرآیندهای تصفیه فاضلاب

مزایای سپتیک تانک

✅ پایین بودن هزینه تمام شده نسبت به پکیج تصفیه فاضلاب

✅ نصب سریع و راه اندازی آسان

✅ بدون نیاز به مصرف انرژی

✅ عدم وجود تجهیزات مکانیکال

✅ عمر بالا

✅ پایین بودن فضای اشغالی به دلیل خاصیت دفنی بودن

✅ هزینه پایین نگهداری و تعمیرات

معایب سپتیک

❎ عدم تصفیه کامل فاضلاب

❎ عدم دستیبابی به استانداردهای خروجی پساب سازمان محیط زیست

❎ مشکلات بو

❎ نیاز به تصفیه بیشتر پساب خروجی

کاربرد سپتیک

ویژگی های سپتیک سبب کاربرد گسترده آنها در بخش های مختلف خانگی، بهداشتی و صنعتی شده است.

برخی از اصلی ترین موارد کاربرد سپتیک تانک ها عبارتند از:

  • پیش تصفیه و تصفیه مقدماتی فاضلاب بهداشتی واحدهای مسکونی، مجتمع های تجاری و اداری، هتل ها و رستوران ها به دلیل قوانین شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست
  • حذف ذرات قابل ته نشینی، چربی و روغن های موجود در فاضلاب رستوران ها و سالن های غذا خوری جهت جلوگیری از پر شدن سریع چاه جذبی و گرفتگی لوله ها به سبب تجمع چربی و ذرات درشت قابل ته نشین
  • متعادل سازی و پمپاژ فاضلاب در سیستم های تصفیه فاضلاب

نحوه اجرا و نصب مخزن سپتیک

 تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک به روش بی هوازی است که گاز کربونیک و سایر گازهای نسبتا بد بو تولید می شود که برای خروج این گازها سپتیک  باید مجهز به لوله تهویه با قطر حداقل 100 میلیمتر باشد. برای تمیز کردن سپتیک از دریچه آدم رو استفاده می شود. 

مواد گندزدایی نباید وارد مخزن شود چون موجب از بین رفتن باکتری های تصفیه کننده فاضلاب می شود.

هنگام تخلیه مخزن سپتیک نباید تمام مواد لجنی را تخلیه کرد چون وجود لجن در مخزن، باعث تصفیه بهتر فاضلاب می شود. در فاصله زمانی مناسب باید لجن جمع شده در کف مخزن را تخلیه کرد. لجن آب را به صورت زهکشی و ثقلی خالی  و لجن را معمولا با کمک پمپ تخلیه می کنند.

طراحی سپتیک تانک

دفع فاضلاب تصفیه شده خروجی از سپتیک تانک

فاضلاب خروجی از سپتیک به دلیل تصفیه ناقص دارای آلوگی برای محیط زیست می باشد بنابراین نمی توان به همین صورت به محیط زیست تخلیه نمود. برای کاهش آلودگی ناشی از پساب خروجی سپتیک تانک را می توان به روش های ذیل اقدام نمود:

♦چاه جذبی سپتیک

پساب خروجی از سپتیک را که مواد قابل ته نشینی آن حذف شده را باید به چاه جاذب تخلیه کرد. چاه جاذب زمانی که سطح آب زیرزمینی پایین و امکان حفر چاه جذبی باشد، استفاده می شود که بر حسب ظرفیت فاضلاب طراحی و اجرا می کنند.

محاسبه فنی چاه جاذب

بنا به تعریف نفوذپذیری مدت زمانی است که طی آن سطح آب در داخل چاله ای به ابعاد 30 سانتی متر  و عمق 45 سانتی متر، 2.5 سانتی متر پایین می رود. اگر زمان جذب معلوم باشد مقدار فاضلابی که در هر متر مربع می توان وارد ساخت از فرمول زیر محاسبه خواهد شد:

Q=1.3/t+7.5

در این فرمول Q مقدار فاضلاب جذب شده به متر مکعب در هر متر مربع از کف ترانشه و t زمان جذب به دقیقه است.

  ♦دفع به زمین

 در صورتی که سطح آب زیرزمینی بالا و نفوذ پذیری زمین کم باشد، فاضلاب را در زیر زمین پخش می کنند. در این صورت فاضلاب با کمک یک شبکه لوله های سوراخ دار با شیب 400/1 تا 500/1 در زیر زمین و در عمق 45 تا 90 سانتیمتری پخش می شود. لوله های پخش کننده فاضلاب باید با فاصله 2 تا 3 متری به صورت موازی اجرا شوند. 

در مواردی که نفوذ پذیری زمین خیلی کم باشد باید با ایجاد یک ترانشه پر از شن و ماسه، سطح تماس فاضلاب با زمین را افزایش داد.

♦دفع به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری

در مناطقی که دسترسی به سیستم جمع آوری فاضلاب وجود دارد پساب خروجی از مخزن سپتیک را باید برای تصفیه بیشتر به اگوی شهری هدایت کرد.

قیمت سپتیک تانک

شرکت پاکان پالایش البرز، طراح و مجری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب می باشد و در این راستا انواع سپتیک تانک را در قالب سپتیک بتنی پیش ساخته و سپتیک پلی اتیلن را در تکمیل فرآیند تصفیه فاضلاب تولید و عرضه می کند. همچنین کارشناسان این شرکت با طراحی مخزن سپتیک و ارائه نقشه های اجرایی سپتیک تانک آماده همکاری با مشتریانی که قصد اجرای سپتیک در محل را دارند، می باشد.

قیمت سپتیک  بر اساس نوع، میزان فشار کاری وارده، جنس و متریال بکار رفته متفاوت می باشد. .

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت سپتیک بتنی و پلی اتیلن، ابعاد، ظرفیت و مشاوره رایگان با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.

فروش و نحوه خرید سپتیک تانک

برای خرید سپتیک تانک فاضلاب می توانید با مشاوران فروش ما در شرکت تصفیه آب و فاضلاب پاکان پالایش در تماس باشید. در صورت موجود بودن محصول، سپتیک در روز درخواستی شما ارسال خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت و ابعاد سپتیک تانک با کارشناسان فروش این شرکت تماس حاصل نمایید. 

☎ تلفن
02632714659
02632715944
📱 همراه
09128668994
09128668995

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا