فهرست مطالب

مقدمه

فاضلاب معمولا شامل مواد جامد معدنی مانند شن و ماسه ، شیشه ، شن ریزه و قطعات فلزی می باشد . که همه این مواد را به عنوان دانه در سیستم های تصفیه فاضلاب شناخته می شوند .

وجود مواد دانه ای در فاضلاب سبب آسیب به پمپ ها و تجهیزات تصفیه خانه می گردد . بنابراین جداسازی این مواد دانه ای امری ضروری می باشد .

دانه گیری فاضلاب از عملیات فیزیکی و از مراحل مقدماتی تصفیه فاضلاب به شمار می آید که مواد دانه ای و شن و ماسه را در ابتدای تصفیه خانه از فاضلاب جداسازی می کنند .

کلاسیفایر چیست

کلاسیفایر یا دانه گیری در تصفیه فاضلاب یکی از تجهیزات کاربردی تصفیه خانه می باشد که جهت حذف مواد جامد ، شن ، ماسه و گل و لای موجود در فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد .

کلاسیفایر در حین سادگی از تجهیزات مهم تصفیه خانه به شمار می رود که استفاده از آن در ابتدای تصفیه خانه فاضلاب موجب حفاظت از تجهیزات و پمپ ها می گردد .

کلاسیفایر معمولا جهت حذف مواد دانه ای از فاضلاب خانگی ، فاضلاب صنایع شیمیایی ، غذایی ، پالایشگاه ها و دیگر فاضلاب ها استفاده می گردد .

حذف مواد دانه ای در فاضلاب های شهری و فاضلاب های صنعتی توسط واحد دانه گیری انجام می پذیرد که کلاسیفایر یکی از تجهیزات دانه گیری می باشد که می توان جهت جداسازی مواد دانه ای شامل شن ، ماسه ، سنگریزه و گل و لای استفاده نمود .

این مواد دانه ای به دلیل ماهیت ، خود دارای خاصیت سایندگی بوده که سبب آسیب به پمپ ها و سایر تجهیزات تصفیه خانه می گردد .

وجود مواد دانه ای ، شن و کاسه در فاضلاب سبب کاهش حجم مفید مخازن و واحد های تصفیه فاضلاب می شود بنابراین برای جلوگیری از این امر استفاده از واحد دانه گیری و کلاسیفایر در ابتدای تصفیه خانه الزامی می باشد 

عملکرد کلاسیفایر

کلاسیفایر فاضلاب از قسمت های زیر تشکیل می شود که در طراحی و ساخت کلاسیفایر در نظر می گیرند :

  • بدنه کلاسیفایر : در ساخت بدنه کلاسیفایر بایستی از کربن استیل استفاده نمود که مقاومت لازم را در برابر سایش و خوردگی داشته باشد . 
  • نوار نقاله حلزونی : برای ایجاد جریان گریز از مرکز از نوار نقاله حلزونی استفاده می شود که با حرکت نوار نقاله نیروی ایجاد می شود که سبب حرکت و جداسازی مواد دانه ای از فاضلاب می شود .
  • الکترو گیربکس : نیروی لازم جهت حرکت قسمت حلزونی شکل کلاسیفایر توسط الکتروگیربکس تامین می گردد . 

    جهت جلوگیری از خوردگی و سایش کلاسیفایر و مقاومت لازم در برابر برخورد با مواد دانه ای ، شن و ماسه موجود در فاضلاب بایستی تمام قطعات و اجزاء کلاسیفایر از جنس اسنلس استیل 316 یا 304 می باشد .

    جریان ورودی آب یا فاضلاب که شامل مواد دانه ای ، شن و ماسه می باشد از طریق کانال ورودی از قسمت ورودی کلاسیفایر وارد می گردد .

    نوار حلزونی شکل توسط الکتروگیربکس مستقر در کلاسیفایر classifier به حرکت در می آید و یک نیروی گریز از مرکزی را داخل کلاسیفایر ایجاد می کند .

    در اثر حرکت نوار حلزونی شکل مواد دانه ای از فاضلاب جداشده و از قسمت خروجی دانه ، خارج گشته و در محل مناسب جمع آوری می شوند و در نهایت برای دفن نهایی به مرکز دفن ارسال می شوند . فاضلاب که مواد دانه ای آن حذف شده است جهت تصفیه به مراحل بعدی تصفیه خانه منتقل می گردد
کلاسیفایر فاضلاب

طراحی و ساخت کلاسیفایر

اساس طراحی کلاسیفایر بر مبنای نیروی گریز از مرکز می باشد که با طراحی صحیح بایستی 95 % مواد دانه ای توسط کلاسیفایر حذف گردد .

طراحی نوار حلزونی باید به شکلی انجام گیرد که حذف ذرات دانه ای را به حداکثر برساند و اجازه برگشت آب را از قسمت مارپیچ بدهد .

در طراحی کلاسیفایر بایستی این نکته را در نظر داشت که مواد آلی موجود در فاضلاب در کلاسیفایر به صورت معلق باقی مانده و همراه با فاضلاب جهت تصفیه بیولوژیکی به واحدهای بعدی تصفیه خانه هدایت گردند .

متریال انتخابی برای بدنه کلاسیفایر classifier و نوار مارپیچ حلزونی بایستی از مواد مقاوم در برابر سایش و ضربه و ضد خوردگی باشند .

 

مزایای کلاسیفایر classifier

  • کنترل پیوسته مواد دانه ای در فاضلاب
  • حذف مواد دانه ای مانند شن و ماسه از فاضلاب
  • افزایش عمر پمپ ها و سایر تجهیزات تصفیه خانه
  • جلوگیری از سایش پمپ ها و تجهیزات مکانیکال
  • جلوگیری از انسداد لوله ها
  • افزایش حجم مخازن هوادهی و دیگر واحد های تصفیه خانه فاضلاب
  • بهره برداری آسان

کاربرد کلاسیفایر

دستگاه کلاسیفایر در صنایع مختلف کاربرد دارد و جهت حذف مواد دانه ای و حفاظت از تجهیزات و بالابردن عمر مفید تجهیزات مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد .

  • تصفیه خانه آب
  • تصفیه خانه فاضلاب
  • صنایع غذایی
  • صنایع کاغذ سازی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع نفت و پالایشگاه ها

قیمت کلاسیفایر

شرکت پاکان پالایش البرز ، طراح و مجری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب می باشد و در این راستا طیف وسیعی از تجهیزات تصفیه خانه آب و فاضلاب را طراحی و تولید می نماید .

کلاسیفایر از جمله تجهیزات تولیدی این شرکت می باشد که توسط کارشناسان فنی این شرکت طراحی می گردد . در کلیه مراحل ساخت کلاسیفایر تیم کنترل کیفیت این شرکت نظارت داشته و عملیات ساخت مطابق با استانداردهای بین المللی انجام می گیرد .

عوامل متعدی در قیمت کلاسیفایر دخیل می باشند از جمله جنس متریال انتخابی ، ظرفیت و حجم کلاسیفایر ، نوع الکتروگیربکس انتخابی می باشند . قیمت کلاسیفایر دانه گیر بر اساس ظرفیت و حجم فاضلاب ورودی به کلاسیفایر متفاوت می باشد و در احجام مختلف طراحی و ساخته می شود

جهت اطلاع از ظرفیت کلاسیفایر های تولیدی و قیمت کلاسیفایر و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان فنی این شرکت تماس حاصل نمایید .

تلفن
02632714659
02632715944
📱 همراه
09128668994
09128668995

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا