فهرست مطالب

هدف از گند زدایی منابع عمومی آب، از بین بردن عوامل بیماری زا منتقله از آب است. با ضد عفونی آب آشامیدنی می توان بیماری هایی مانند حصبه، وبا، سالمونلا و بیماریهای گوارشی را تا حدود زیادی کنترل، و از انتقال آن توسط آب جلوگیری کرد. 

گندزدایی فرآیندی است که باعث نابودی یا غیر فعال کردن میکروارگانیسم های بیماری زا می شود. گندزدایی را نباید با استریلیزاسیون، که به معنی نابودی کامل تمام موجودات زنده آب می باشد، اشتباه گرفت.

تعداد قابل ملاحظه ای از میکروارگانیسم های بیماری زا در طی فرآیند های تصفیه آب مانند انعقاد، لخته سازی، ته نشینی و فیلتراسیون حذف می شوند. با وجود این برای مطابقت با استانداردهای جهانی آب آشامیدنی و جلوگیری از رشد مجدد عوامل بیماری زا، بایستی عمل گندزدایی و ضد عفونی آب آشامیدنی انجام شود. ضد عفونی کردن آب در مرحله نهایی تصفیه آب انجام می شود تا آبی بهداشتی و عاری از مواد عوامل بیماری زا به دست مصرف کننده برسد.

گند زدایی آب

مواد گند زدایی که برای ضد عفونی کردن آب آشامیدنی به کار می روند شامل موارد زیر می باشند:
⛔گروه هالوژن شامل کلر، برم، ید
⛔ازن
⛔نقره
⛔امواج ماورابنفش uv
⛔امواج صوتی و اولتراسونیک
⛔جریان الکتریسیته
⛔حرارت دادن

در بین مواد ضد عفونی کننده فوق، استفاده از کلر و مشتقات آن بیشترین کاربرد را در ضد عفونی کردن آب آشامیدنی دارد. از دلایل پر کاربرد بودن کلر جهت ضد عفونی کردن آب، می توان به سهولت استفاده و کارایی بالا در از بین بردن عوامل بیماری زا اشاره کرد.

ضد عفونی آب آشامیدنی با کلر

کلر زنی فرآیندی است که برای از بین بردن عوامل بیماری زا و ضد عفونی کردن آب، به آب کلر اضافه می شود. کلر ممکن است به شکل کلر گازی، هیپوکلریت کلسیم یا پرکلرین ( دارای 70 % کلر قابل استفاده )، هیپوکلریت سدیم یا آب ژاول (دارای 12 تا 17 % کلر در دسترس) مورد استفاده قرار گیرد.

با اضافه کردن کلر به آب، کلر به شکل های اسید هیپوکلرو (HOCL) و یون هیپوکلریت (OCL-) در آب یونیزه می شود. جمع اسید هیپوکلرو و یون هیپوکلریت را کلر آزاد باقیمانده می نامند. غلظت نسبی این ترکیبات به میزان pH آب و درجه حرارت آب بستگی دارد.

شرایط ایده آل برای گند زدایی عبارتند از: pH پایین (7-6)، درجه حرارت نسبتا بالا (25-20 درجه سانتی گراد)، زمان تماس طولانی (بیش از 30 دقیقه) و وجود باقیمانده کلر (بیش از 0.5 میلی گرم در لیتر) می باشد.

آب که به عنوان فراوان ترین ترکیب زمین شناخته می شود و یکی از اساسی ترین اجزا تشکیل دهنده بدن انسان، حیوانات و گیاهان می باشد. حدود 70 % از سطح زمین پوشیده از آب است. اما برای مصرف انسان ها آب باید تصفیه شود.

ضد عفونی آب آشامیدنی با ازون

ازون یکی از آلوتراپی های اکسیژن است که می توان آن را در میدان الکتریکی بسیار قوی از اکسیژن خالص یا از یونیزاسیون هوای خشک و تمیز تولید کرد. ضد عفونی کردن آب با ازن به دلیل اینکه ازن، باقیمانده ای در آب ایجاد نمی کند به تنهایی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از ازن بایستی در ترکیب با گندزداهای دیگر مانند کلر یا کلر آمین باشد تا از رشد مجدد میکرو ارگانیسم ها و آلودگی های ثانویه که در شبکه توزیع ایجاد می شوند، جلوگیری بعمل آورد.

از ویژگی های ازون می توان به عدم حساسیت به  pHاشاره کرد ولی در مقابل ازن نسبت به تغییرات دمایی تحت تاثیر بوده و با افزایش دما میزان مصرف ازون افزایش می یابد. در درجه حرارت بالا ازون به اکسیژن تبدیل شده و جهت رسیدن به سطح مورد نیاز برای ضد عفونی بایستی مقدار بیشتری ازن تزریق گردد. میزان اثر ندزدایی با ازون به درجه حرارت، روش کاربرد ازون و میزان  pHبستگی دارد.

ازون یک گندزدای سریع الاثر می باشد که مدت زمان تماس مطلوب 30 ثانیه و یا کمتر است، ویروس ها با دوز 0.25 تا 1.5 میلی گرم در لیتر و با زمان تماس 45 ثانیه تا 2 دقیقه از بین می روند. 

ضدعفونی کردن آب

ضد عفونی آب آشامیدنی با اشعه ماوراء بنفش UV

اشعه ماوراء بنفش UV ما بین نور بنفش از تابش مرئی و نرم ترین تابش یونیزه کننده قرار گرفته است و محدوده طول موج از 100 تا 400 نانومتر را شامل می شود. به علت تفاوت های موجود در خواص فیزیکی و اثرات بیولوژیکی، UV توسط کمیسیون بین المللی روشنایی به سه ناحیه تقسیم بندی شده است.

✅ UVC با طول موج 100 تا 280 نانومتر که UV با طول موج کوتاه می باشد و به تابش میکروب کش معروف است.

✅ UVB با طول موج 280 تا 315 نانومتر که طول موج متوسط می باشد و به تابش آفتاب سوز معروف است.

✅ UVA با طول موج 315 تا 400 نانومتر که UV با طول موج بلند می باشد و به نور سیاه معروف است.

در ناحیه نور سیاه در بسیاری از اجسام پدیده فلورسانس قابل بروز می باشد. ناحیه UVC دارای قدرت میکروب کشی است و در طول موج های 250 تا 260 نانومتر دارای بالاترین قدرت میکروب کشی است و با ایجاد تغییرات شیمیایی در ماده ژنتیکی باعث مرگ و نابودی میکروارانیسم ها می شود.

شدت نور UV، که از لامپ منتشر می شود بر حسب میلی وات در هر سانتی متر مربع بیان می شود. دوز UV که برای گند زدایی استفاده می شود با توجه به کیفیت آب از 24 تا 45 میلی وات ثانیه بر سانتی متر مربع متغیر می باشد. در تصفیه خانه های آب معمولا دوز مورد استفاده 40 میلی وات ثانیه بر سانتی متر مربع است. حداقل زمان مانده، 15 ثانیه در آب با ضخامت 120 میلی متر می باشد.

گندز دایی توسط UV هم موثر بوده و همم نسبت به گند زدایی با کلر و ازن اقتصادی تر است. در مقابل، تشکیل لایه لزج روی لامپ های UV از معایب این روش است که بایستی هر دو هفته یکبار تمیز شوند.

ضد عفونی آب آشامیدنی در شرایط اضطراری

در شرایط اضطراری مانند سیل، زلزله و طوفان که لوله کشی آب دچار شکستگی می شود، احتمال آلودگی آب در این حالت افزایش می یابد که برای جلوگیری از انتقال بیماری های ناشی از آب آلوده، بایستی آب را قبل از مصرف ضدعفونی نمود. اولین و ساده ترین روش ضد عفونی در این شرایط جوشاندن آب است. با جوشاندن آب به مدت 1 دقیقه در دمای جوش می توان میکروب های بیماری زا را از بین برد. جهت بهبود طمع آب جوشیده شده می توان به هر یک لیتر آب یک پیمانه نمک اضافه نمود.

جوشاندن آب

در صورت دسترسی به آب ژاول یا مایع سفید کننده می توان از آن برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی استفاده نمود. به ازای هر لیتر آب 2 قطره آب ژاول 6 % بایستی به آب اضافه نمود و به خوبی مخلوط کرد و اجازه دهیم 30 دقیقه بماند. پس از این مدت آب باید کمی بوی کلر بدهد در غیر این صورت بایستی مقدار دوز را افزایش داد. در صورتی که آب دارای کدورت بالا و یا دمای خیلی پایین است مقدار دوز آب ژاول را بایستی دو برابر کرد.

ضدعفونی آب آشامیدنی با وایتکس

خظرناک ترین مورد برای سلامتی انشان وجود باکتری ها و میکروب ها در آّ آشامیدنی می باشد.  استفاده از وایتکس یا همان آب ژاول در تصفیه خانه  آب یکی از روش ها برای از بین بردن آلودگی های موجود در آب و ضدعفونی کردن آب می باشد. از وایتکس برای ضدعفونی کردن آب استخرها نیز استفاده می شود. هم چنین در تصفیه فاضلاب هم وایتکس کاربرد دارد.

مواد میکروب کش در چه مرحله ای به آب اضافه میشود؟

مواد میکروب کش ماده ای هستند که حاوی ماده ضد میکروبی می باشند.

مواد میکروب کش محافظت شبانه روزی از محصول در برابر رشد میکروب ها از جمله باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها را انجام می دهند. مواد میکروب کش یا به صورت مایع هستند یا به صورت پودر.

از این مواد برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و عدم رشد قارچ و باکتری در آب استفاده می شود. اما این روش فقط در تصفیه خانه آب کاربرد دارد.

طراحی و ساخت سیستم ضد عفونی آب آشامیدنی

 شرکت پاکان پالایش البرز طراح و سازنده انواع سیستم های ضد عفونی و گند زدایی آب آشامیدنی با بهترین متریال می باشد. سیستم های گند زدایی آب این شرکت در انواع دستگاه کلرزن، ازن ژنراتور و دستگاه UV قابل عرضه به مشتریان گرامی می باشد.

جهت کسب مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت و مشخصات سیستم ضد عفونی آب، می توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.

منبع: www.epa.gov


شرکت پاکان پالایش البرز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا