فهرست مطالب

کلیه ها به عنوان یک فیلتر در بدن عمل می کنند. عملکرد اصلی کلیه، دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن است. سنگ کلیه، قطعات کوچک سنگ، از مواد معدنی و نمک هستند که در ادرار دیده می شوند. 

اکثر سنگ های تشکیل شده در کلیه به صورت طبیعی دفع می شوند و برای دفع بعضی از سنگ های تشکیل شده در کلیه بایستی از روش های پزشکی استفاده نمود. بیشتر سنگ های کلیه از نوع کلسیمی هستند که با تغییر میزان کلسیم در مجرای اداری، تشکیل می شوند. در فرآیند دفع، ذرات کلسیم به دلیل انحلال پایین بر روی دیواره کلیه، تجمع پیدا می کنند. با گذشت سالها با افزایش رسوبات کلسیم در کلیه، سنگ کلیه تشکیل شده، سبب مشکلات کلیوی می شود. در رابطه با دستگاه تصفیه آب خانگی و تاثیر آن بر کاهش ایجاد سنگ کلیه چه می دانید؟با ما همراه باشید.

علائم سنگ کلیه

ابتلا به سنگ های کلیوی، از شایع ترین بیماری ها است که معمولاً به دنبال اشباع ادرار بروز می‌کند. نوشیدن آب به مقدار کافی و به صورت مداوم جهت جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه اقدامی ضروری می باشد. میزان آب دریافتی، میزان سختی و عناصر آب، می‌تواند بر عناصر ادراری و تشکیل سنگ کلیه اثر گذارد. کمبود آب در بدن، میزان ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. از دیگر عوامل موثر در ایجاد سن کلیه، می توان به جنسیت، ژنتیک، عادات غذایی، شرایط اقلیمی و اجتماعی اشاره کرد.

آب سخت چیست؟

آب سخت به آبی گفته می شود که دارای غلظت بالای مواد معدنی است و سختی آن بین 120-180 ppm می باشد. عناصر کلسیم و منیزیوم، بیشترین ثاثیر را در ایجاد سختی آب دارند. در صورتی که میزان سختی بیش از این مقدار باشد، به آن آب بسیار سخت گفته می شود.

آب های زیر زمینی مانند چاه آب، در مقایسه با آب های سطحی مانند رودخانه ها میزان سختی بالایی دارند. آب های زیر زمینی مانند یک حلال عمل می کنند و املاح موجود در زمین را در خود حل کرده و دارای میزان املاح و مواد معدنی بالایی هستند. 

آیا آب آشامیدنی سخت باعث سنگ کلیه می شود؟

میزان مصرف معمول کلسیم و منیزیوم در رژیم غذایی، به ترتیب 1000 و 300 میلی گرم در روز می باشد که حدود 5 تا 20% از این مقدار، توسط نوشیدن آب تامین می شود. به دلیل عادت های غذایی در اکثر کشورها، بسیاری از افراد، موفق به دریافت این میزان توصیه شده از طریق رژیم غذایی نمی شوند، بنابراین تامین این مواد از آب آشامیدنی، مهم و ضروری می باشد. آب سخت به تنهایی برای سلامتی ضرری ندارد و طبق گزارش شورای تحقیقات ملی، آب آشامیدنی سخت به میزان جذب کلسیم و منیزیوم در رژیم غذایی کمک می کند.

سختی بسیار زیاد (بالاتر از 300 ppm) در آب آشامیدنی، ممکن است منجر به ایجاد سنگ کلیه شود. در اکثر موارد در سنگ کلیه، خون انسان بیش از میزان مورد نیاز، کلسیم موجود در آب و غذا را جذب می کند. در نتیجه جذب بالا، میزان کلسیم اضافی در زمان دفع، به دیواره کلیه رسوب می کند و با گذشت زمان سبب تشکیل سنگ کلیه می شود.

مصرف آب در ماه رمضان

چگونه سختی آب را تشخیص دهیم؟

از روی خصوصیات فیزیکی آب مانند مزه و طعم آب، می توان سختی آب را تشخیص داد. آب سخت دارای طعم ناخوشایندی است. یک روش ساده برای تشخیص سختی آب، بررسی میزان کف آن با صابون است. آب سخت در مقابل آب نرم، میزان کف کمتری را تولید می کند.

برای تشخیص میزان سختی آب، می توان آزمایش کل جامدات محلول TDS را انجام داد. این آزمایش ساده میزان نمک ها، مواد معدنی و سایر ناخالصی های محلول در آب را نشان می دهد. اگر میزان آب بیش از 500 ppm باشد، احتمال اینکه طعم آب نامطلوب باشد زیاد است و سختی آب در این حالت متوسط یا زیاد می باشد. شرکت های مشاور در زمینه تصفیه آب، قادر به انجام آزمایش میزان TDS آب هستند و با توجه به میزان آن و سختی آب، دستگاه تصفیه آب مناسب را پیشنهاد می دهند.

تصفیه آب سخت با دستگاه تصفیه آب


پس از اندازه گیری میزان سختی و املاح آب، در صورتی که میزان سختی آب بالا باشد، بایستی نسبت به تصفیه آن اقدام کنیم. مصرف آب سخت که دارای میزان بالایی از کلسیم و منیزیوم است، باعث تشکیل سنگ کلیه می شود. در مواردی که میزان TDS آب بالاتر از 500 ppm باشد، بایستی از دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس RO، برای کاهش میزان املاح آب استفاده نمود. استفاده از دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس، سبب کاهش سختی آب، حذف املاح و ناخالصی ها و عوامل میکروبی می شود. پس از تصفیه آب به روش RO برای گند زدایی آب و حذف موثر ویروس ها و باکتری ها، می توان از دستگاه UV استفاده نمود.

بنابراین با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی و تبدیل آب سخت به آب نرم، از خطرات احتمالی تشکیل سنگ کلیه به دلیل استفاده از آب سخت جلوگیری می شود. استفاده از آب تصفیه شده در دیگر مصارف خانگی نیز، کاربرد زیادی دارد. با استفاده از آب نرم از تجمع رسوبات و لکه های صابون بر روی شیرآلات، ایجاد لکه بر روی ظروف و لباس ها خداحافظی کرده و در مصرف صابون و شوینده ها نیز صرفه جویی می شود.

آب حاوی مواد معدنی که میزان کلسیم و منیزیوم آن در حد مجاز می باشد نه تنها منجر به ایجاد سنگ کلیه و بیماری های کلیوی نمی شود بلکه برای حفظ سلامت و استحکام استخوان ها مفید می باشد. تحقیقات علمی ثابت کرده است که  استفاده از آبی که فاقد مواد معدنی کلسیم و منیزیم است باعث ضعیف شدن استخوان ها شده و در دراز مدت بر روی سلامتی مضر می باشد.

بنابراین برای حفظ سلامت کلیه ها و جلوگیری از تشکیل سن کلیه و دیر اثرات آب سخت، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی توصیه می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره جهت انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی مناسب با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.


شرکت پاکان پالایش البرز

درباره دستگاه تصفیه آب خانگی چه می دانید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا