فهرست مطالب

شنا یکی از ورزش ها و سرگرمی های بسیار مفرح برای کلیه افراد در سنین مختلف، در فصل گرما محسوب می شود. این تفریح سالم نه تنها در هوای گرم تابستان بلکه در روزهای سرد زمستان طرفداران زیادی دارد. مسئله اولویت دار در همه استخرها مسائل بهداشتی خصوصا در مورد کیفیت و بهداشتی بودن آب آن می باشد که بایستی کاملا تحت نظارت و کنترل قرار گیرد.

استخرها و پارک های آبی نقش بسیار مهمی در روند سلامتی و بهبود روحیه انسان دارد. امروزه از استخر ها جهت آموزش و انجام ورزش های آبی نظیر شنا، شیرجه، واترپلو، آب درمانی… استفاده می گردد.

شنا در استخر

مو، عرق، چربی بدن، مواد آرایشی، میکروب های دستگاه تنفسی، گوارشی و تناسلی  از جمله آلودگی هایی هستند که توسط شناگران ایجاد می شوند. این آلودگی ها در اثر افزایش استفاده افراد مختلف از استخرها، زیاد شده و موجب آلوده شدن عده زیادی از افرادی که از استخر استفاده می کنند، می شود. اگر آب استخر به موقع ضد عفونی نشود آلودگی آن سبب بیماری و عفونت گوش، چشم، خارش و آلرژی می شود. لذا جهت جلوگیری از بیماری و گسترش آن در استخر های شنا بایستی آب استخر تصفیه و ضد عفونی گردد.

بیماری های منتشر شده از استخر

آب استخر مجموعه ای از آلودگی ها، باکتری ها، ذرات معلق و چربی ها..است و از آنجا که انسان در تماس مستقیم با آب قرار دارد، سلامت و بهداشت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. استخر های شنا محل مناسبی برای انتقال بیماری های پوستی و عفونی هستند و این بیماری ها شناخته شده اند و هیچ گونه شکی در انتقال آن ها توسط شناگران  وجود ندارد.

از جمله بیماری هایی که توسط آب آلوده استخرها به شناگران منتقل می شوند به شرح زیر می باشند:

انواع استخرهای شنا

استخر سرپوشیده

به طور کلی استخرها به دو نوع استخرهای سرپوشیده و استخرهای روباز تقسیم می شوند اما استخرها  بر اساس نوع سیستم تامین و تصفیه آب به سه دسته زیر تقسیم می شود.

1-استخرهای پر و خالی شونده

در این استخرها پس از مدتی استفاده، آب آن را تخلیه و مجددا پر می کنند. این دسته از استخرها بهداشتی نیستند و شناگران در معرض انواع بیماری ها قرار دارند. معمولا استفاده از این نوع استخرها ممنوع است.هر 8-6 ساعت یک بار باید آب آنها را تعویض نمود.

2- استخرهای با جریان مداوم

در این نوع استخرها به طور مرتب مقداری از آب تازه بدون تصفیه وارد و به همان مقدار آب کثیف از آن خارج می شود. این نوع استخرها بهتر از استخرهای دسته اول هستند به شرط اینکه آب مورد استفاده سالم و قابل اطمینان باشد.

3-استخرهای دارای سیستم گردشی

این استخرها از نظر اقتصادی و بهداشتی، بهترین نوع می باشند. در این استخرها آب به وسیله پمپ مکیده شده و به دستگاه تصفیه (فیلترها) میرود و پس از حذف ناخالصی ها و مواد زائد و کلرینه کردن به صورت آب تمیز به استخر بر می گردد و این عمل تکرار می شود.

انواع صافی ها برای تصفیه آب این استخرها استفاده می شود که صافی های فشاری رایج ترین نوع آن است. سیستم تصفیه آب استخرها عبارتند از: آشغال گیر ریز، سیستم تزریق مواد منعقد کننده و اختلاط، صافی شنی تحت فشار و گند زدایی

4-استخرهای روباز

نوعی دیگر از استخرها، استخرهای رو باز می باشند. گرد و غبار، آب ورودی از منابع غیر بهداشتی، جلبلک و مدفوع پرندگان از جمله آلودگی های محیطی هستند که بر استخر روباز (فضای باز) تاثیر می گذارند. بنابراین این استخرها در معرض آلودگی های بیشتری هستند.

کیفیت آب استخر

کیفیت آب استخر

کیفیت بهداشتی استخرهای شنا از روی آزمایش های میکروبی، شیمیایی و فیزیکی آب استخرها مشخص می شود. مواردی که جهت سنجش کیفیت آب استخر در نظر می گیرند عبارتند از :

تصفیه آب استخرها

آب قبل از ورود به استخر باید تصفیه و گندزدایی شود. گاهی هم ممکن است قبل از ورود آب به صافی، عمل انعقاد و لخته سازی صورت گیرد. برای عمل انعقاد از مواردی نظیر آلوم و کربنات سدیم استفاده می شود. متداول ترین صافی شنی مورد استفاده در استخرها صافی تحت فشار می باشد. 

فیلتر صافی شنی

بدن شک گندزدایی مهمم ترین مرحله تصفیه آب استخرهای شنا است. روش های متعدد و موارد گوناگونی نظیر کلر، بروم، ید، سیانورات های کلرینه، UV و.. برای گندزدایی آب استخر استفاده می شود. ولی مهم ترین و موثر ترین آنها استفاده از کلر یا نمک های آن مانند پرکلرین می باشد. 

معمولا در استخرها از اشعه UV گاز ازن استفاده نمی شود. چون باقیمانده ایجاد نمی نمایند و ممکن است آلودگی ثانویه در آب به وجود آید. اشعه UV همراه با پروکسی هیدروژن برای گندزدایی آب استخرهای شنا به طور موثر به کار می رود.

کلر زنی آب

کلر وقتی به آب استخر اضافه می شود به صورت اسید هیپوکلرو (HOCI) و یون هیپوکلرو (OCL-) آزاد می شود. میکرواورگانیسم های بیماری زا که در آب موجود است با کلر و ترکیبات آن واکنش می دهد و آن ها را از بین می برد. وقتی کلر بیش از حد تزریق شود، باعث تولید ترکیبات کلرامین شده که سبب تحریک چشم و غشای مخاطی می شود.

◼ حداقل غلظت کلر در استخر 0.5 میلی گرم در لیتر است و حداکثر سطح آن 1.5 میلی گرم در لیتر تنظیم شده است.

◼ دمای آب و هوا و رطوبت در استخر معمولا زیاد است؛ این امر بر فعالیت ضدعفونی کننده ها و فعالیت در زمان ضدعفونی در آب و PH  استخر تاثیر می گذارد.

◼ هنگامی که از هیپوکلریت سدیم استفاده می کنند، گاز کلر به دلیل واکنش اسیدی که برای کاهش تشکیل می شود، باید خارج گردد؛ زیرا برای سلامتی انسان مضر است.

◼ جبلک ها در استخر های شنا رشد و تکثیر پیدا می کنند و سبب ایجاد رشد لجن در دیواره ها و کف استخرهای می گردند. در نتیجه موجب کاهش شفافیت آب، افزایش مصرف کلر، افزایش بوهای نامطبوع و افزایش سریع در ph آب در طی یک روز می گردد. بنابراین ساده ترین روش کنترل رشد جلبلک در آب استخر می باشد.

از دیگر روش های کنترل جلبلک می توان به سوپر کلریناسیون، استفاده از ترکیبات آمونیوم کوارتز، استفاده از محلول سود، تخلیه استخر و تمیز کردن دیواه ها و کف استخر با برس ضد رنگ و محلول کلر اشاره کرد.

یونیزرهای استخر و دستگاه های تصفیه مواد معدنی در کنار سیستم بهداشتی استخر برای کاهش جلبک ها و باکتری ها، کار می کند.

سختی گیر آب استخر

سختی آب به معنی حضور کاتیون های فلزی چند ظرفیتی در آب می باشد که در شرایط فوق اشباع، کاتیون های عامل سختی با آنیون های موجود در آب واکنش داده و رسوب جامد را تشکیل می دهند. کاتیون های عامل سختی آب عبارتند از کلسیم، منیزیم، استرانسیوم، آهن و منگنز می باشند ولی عامل اصلی و مهم سختی یون های کلسیم و منیزیم هستند. 

به همین دلیل سختی به صورت مجموع یون های کلسیم ومنیزیم بیان می شود. سختی آب را به صورت سختی کربناته یا موقت و سختی غیر کربناته یا دائم تقسیم بندی می کنند. سختی موقت آب در اثر حرارت از حالت محلول خارج شده و به صورت غیر محلول در می آید. سختی دائم یا غیر کربناته در اثر حرارت دادن رسوب نمی کند. 

در استخر های شنا در مواقعی که میزان کلسیم کربنات آب بالا باشد، سبب ایجاد رسوب در لوله ها، مخازن و دیواره های استخر می شود. جهت کنترل رسوب گذاری در استخر های شنا بایستی از تجهیزات سختی گیر استخر استفاده شود. عملیات سختی گیری آب به دو روش شیمیایی و روش تبادل یونی انجام می شود. در استخر های شنا جهت سختی گیری از روش تبادل یونی استفاده می شود. 

سختی گیر آب استخر مخازن استوانه ای شکل از جنس فلزی یا فایبرگلاس می باشند که داخل آنها از رزین های سختی گیر پر شده است. جهت کاهش میزان سختی آب از رزین های کاتیونی سدیمی استفاده می شود. در اثر عبور آب از روی رزین های کاتیونی سدیمی، کلسیم و منیزیوم آب با سدیم رزین تعویض می شود و در نتیجه سختی آب کاهش می یابد و خروجی سختی گیر آب نرم می باشد. 

استفاده از تجهیزات سختی گیر برای تصفیه آب استخر سبب بهبود کیفیت آب استخر شده و از تشکیل رسوب در مخازن و لوله های انتقال آب جلوگیری می کند و هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد. دستگاه سختی گیر آب استخر در حجم های مختلف و با توجه به سختی آب طراحی و ساخته می شود. قیمت دستگاه سختی گیر با توجه به میزان حجم و سختی آب متفاوت می باشد.

تجهیزات تصفیه آب استخر

جهت تصفیه آب استخر بسته به حجم و نوع استخر از تجهیزات و روش های ذیل استفاده می گردد:

1- اسکیمر

اسکیمر یکی از روش هایی است که برای جمع آوری و خارج کردن جسم های کوچک و شناور نظیر حشرات، ذرات چربی، روغن ضد آفتاب و..که جرم آن قادر رسیدن به کف استخر نباشد، استفاده می شود. 

اسکیمر ها از یک دریچه و یک سبد تشکیل شده اند که در روی دیواره ها نصب می شوند. 

اسکیمر استخر

قسمت اعظم مواد معلق موجود در آب توسط اسکیمر جداسازی می شوند و باقی ذرات با ابعاد کوچکتر به وسیله فیلتر ها از جریان آب حذف می شوندعلاوه بر اسکیمر برای جمع آوری سطحی آب می توان از گریل ها که اطراف استخر تعبیه می شوند نیز استفاده نمود.

2- پمپ سیرکولاسیون

پمپ ها اجزاء بسیار مهم و ضروری برای استخر هستند که وظیفه تصفیه آب و بازگرداندن آن به چرخه را به عهده دارند. هر استخر باید پمپ و سیستم تصفیه را داشته باشد. پمپ در استخر وظیفه هدایت و چرخاندن آب جهت تصفیه را بر عهده دارد. در واقع پمپ سیرکولاسیون، تامین و گرداندن آب گرم در سیستم تهویه مطبوع یا حرارت مرکزی را به عهده دارد.

پمپ سیرکولاسیون

3- سیستم فیلتراسیون

سیستم فیلتراسیون استخر شامل فیلتر شنی، فیلتر کربن و فیلتر میکرونی می باشد. 

فیلتر شنی ذرات معلق را از بستر آب، و املاح و مواد شیمیایی را جداسازی کرده و باعث شفاف و زلال شدن آب می شود.

از فیلتر کربنی جهت حذف عوامل ایجاد بو، رنگ و طعم موجود در آب استفاده می شود تا آبی شفاف و بدون رنگ و بو را وارد استخر کند. 

فیلتر 1 میکرونی تصفیه آب

در ادامه سیستم فیلتراسیون، جهت حذف ذرات در حد میکرون از فیلترهای میکرونی استفاده می شود.

4- مبدل حرارتی

 

برای گرمایش آب استخر از مبدل حرارتی استفاده می کنندکه این دستگاه دارای 2 مدار گردش بوده که هر کدام از این مدارها، آب گرم بویلر و آب استخر در حال گردش هستنند.

مبدل حرارتی استخر

5- سختی گیر آب

 

به منظور افزایش دوام و طول عمر تجهیزات و بالا بردن  بازدهی استخر به کار برده می شود. سختی گیر آب از اهمیت بالایی برخوردار است.در مواقعی که سختی آب به اندازه ای باشد که امکان استفاده برای مصارف عمومی را نداشته باشد، این دستگاه اقدام به رفع این مشکل می کند.

6- سیستم گندزدایی

✅ کلرزنی

برای جلوگیری از ورود آلودگی به آب  و ضدعفونی کردن استخر از دستگاه کلرزنی استفاده می شود. پکیج کلرزنی شامل دوزینگ پمپ تزریق کلر و مخزن آماده سازی محلول کلر می باشد. کلر پس از تهیه در مخزن کلرزنی توسط دوزینگ پمپ به آب استخر تزریق می شود تا عوامل میکروبی موجود در آب را از بین برده و آب استخر را گندزدایی نماید.

✅ دستگاه ازن زن

ازن یک گاز ناپایدار برای ضدعفونی کردن آب، درون استخر آزاد شده و باکتری ها و بوها را از بین می برد و آب خالص و شفاف را به استخر باز می گرداند.

طرحی و اجرای دستگاه تصفیه آب استخر

شرکت پاکان پالایش البرز مفتخر است با کادری مجرب، در زمینه مشاوره، طراحی و اجرای سیستم های تصفیه آب استخر آماده ارائه خدمات به مشتریان گرامی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در خصوص طراحی و اجرای سیستم تصفیه آب استخر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.

 

تلفن:

02632715944

02632714659

همراه:

09128668994

09128668995

اسمز معکوس RO یا آب شیرین کن صنعتی یکی از روش های متداول تصفیه آب جهت استفاده در صنعت و تهیه آب آشامیدنی می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا