فهرست مطالب

مقدمه

دستگاه ro یا آب شیرین کن ro  یکی از روش های متداول تصفیه آب جهت استفاده در صنعت و تهیه آب آشامیدنی می باشد.

هدف اصلی از تصفیه آب، حذف آلاینده های محلول در آب می باشد که این آلاینده ها ممکن است مواد معدنی یا ترکیبات آلی مقاوم در برابر حرارت باشد.

فرآیند های متعددی برای تهیه آب آشامیدنی قابل استفاده می باشد، اما انتخاب فرآیند و روش مناسب تصفیه آب بسته به شرایط اقتصادی و کارایی فرآیند و میزان تصفیه متفاوت می باشد.

دستگاه ro

حذف مواد معدنی و نمک زدایی در زمینه فرآیند های تصفیه آب مترادف هم به کار می روند و این فرآیند ها اغلب در واحدهای تبادل یونی یا غشاهای نیمه تراوا صورت می گیرد و پیش از آنکه مورد استفاده قرار گیرند باید مواد جامد معلق کاملا از آب جدا شوند .

تصفیه آب به کمک دستگاه RO یا آب شیرین کن صنعتی ro یکی از روش های تصفیه آب می باشد که در این روش ناخالصی ها و املاح آب جداسازی و حذف می شود. عملیات جداسازی در دستگاه RO صنعتی توسط غشا نیمه تراوا یا همان ممبران RO و با اعمال فشار مکانیکی انجام می شود.

غشا دستگاه تصفیه آب ro دارای روزنه های بسیار ریز می باشند که این غشا اجازه عبور آب را داده و در مقابل عبور املاح مقاومت کرده و اجازه عبور املاح و آلاینده ها را نمی دهد. در دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای عبور آب از خلال ممبران در برابر نیروی فشار اسمزی از فشار استفاده می شود .ممکن است فشار اعمال شده چند برابر بیش از فشار اسمز طبیعی باشد که برای تامین فشار لازم از پمپ های طبقاتی با فشار بالا استفاده می شود.

انواع غشا دستگاه ro صنعتی

غشاهایی که به طور معمول در دستگاه تصفیه آب صنعتی ro استفاده می شود، از جنس استات سلولز بوده و ضخامت آن در حدود 100 میکرون است.

تکنیک های خاص قالب ریزی منجر به ایجاد عدم تقارن در غشاء می شود. بدین صورت که یک طرف آن دارای لایه نازک و متراکم است در حالی که طرف دیگر تخلخل بیشتری دارد.

در سیستم های اسمز RO از سه شکل غشاء استفاده می شود:

1- سیستم بافته شده به شکل مارپیچ:

در آنها غشاء و قسمت محافظ در لایه های متناوب قرار دارد و به شکل مارپیچ درون استوانه قرار گرفته اند. ماده محافظ متخلخل بوده و برای جریان های مایع حکم محیط انتقال را دارد. جدایی محصول آب شیرین و پساب تغلیظ شده به کمک تنظیم درونی داخل استوانه انجام می شود.

2- سیستم های لوله ای:

در آنها غشا و سیستم محافظ متخلخل به گونه ای طراحی شده است که در داخل لوله ای به قطر 125 میلی متر قرار گرفته اند، در دسترس است.

3- غشاهای فیبر تو خالی:

لوله هایی با قطر بسیار کوچک اند که اندازه قطر آنها حدود 1 میکرون و یا کمتر است.

آب ورودی معمولا بر سطح خارجی ممبران قرار می گیرد در حالی که آب ورودی به داخل ممبران نفوذ کرده و از انتهای ممبران خارج می گردد .

سیستم های مارپیچی و فیبر تو خالی معمولا نسبت به سیستم های لوله ای شدت جریان بیشتری از آب را تصفیه می کنند، اما در معرض گرفتگی بیشتری نسبت به سیستم های مذکور قرار دارند و بیشتر از سیستم های مذکور برای گرفتن مواد معدنی آب آشامیدنی کاربرد دارند.

واحد های لوله ای برای تصفیه فاضلاب مناسب ترند زیرا با افزایش شدت جریان گذرانده از لوله گرفتگی سیستم را می توان به حداقل رساند .

پیش تصفیه دستگاه RO صنعتی

دستگاه تصفیه آب RO در جداسازی کل ذرات جامد محلول با بازدهی معادل 90 درصد و یا حتی بیشتر می توانند عمل نمایند. علاوه بر یون های معدنی، ممبران تصفیه آب باقی مانده مولکول های آلی را نیز همراه با کدورت، باکتری ها و ویروس ها جدا می کنند.

فرآیند RO صنعتی نیازمند پیش تصفیه می باشد و جداسازی کامل مواد معلق ضروری است. برای جلوگیری از گرفتگی دستگاه RO، مواد آلی محلول باید جدا شود.

تنظیم pH در دامنه نسبتا اسیدی، برای جلوگیری از رسوب مواد معدنی ممکن است لازم باشد.

جریان خروجی دستگاه آب شیرین کن صنعتی، دارای کیفیت خوبی می باشد ولی هزینه عملیاتی این روش بالا می باشد .

فرآیند تصفیه آب در سیستم RO

در اين فرآيند، آب خام (تصفيه نشده) توسط پمپ به داخل محفظه اي که داراي غشاي نيمه تراوا (ممبرین) مي باشد، با فشار رانده مي شود، چون تقريبا فقط آب خالص مي تواند از ممبران عبور کند به اين صورت آب تقريبا خالص در يک طرف غشاء و آب تغليظ شده از ناخالصي ها در طرف ديگر ممبران بوجود می آید.

این فشار خارجی از فشار اسمزی طبیعی بیشتر است در نتیجه مولکول های کوچک تر از منافذ غشاء، عبور می کنند در حالی که مولکول های بزرگ تر قادر به عبور از غشاء نیستند.

باید توجه داشت که قطر منافذ یک ممبرین حتی از قطر یک ویروس و باکتری نیز کوچکتر می باشد. مولکول های بزرگ تر در جریانی جانبی از کنار غشاء عبور داده شده و دفع می گردند.

فرآیند اسمز معکوس تولید جریان پسابی می نماید که ممکن است از 10 تا 25 درصد حجم آب ورودی را تشکیل دهد. در سیستم های تهیه آب آشامیدنی برای جبران این کمبود حجمی اضافی از آب باید تحت فرآیند قرار گیرد. 

تجهیزات دستگاه ro

◼ واحد پیش تصفیه آب

پیش تصفیه در دستگاه تصفیه آب صنعتی RO شامل فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر میکرونی می باشد که ذرات معلق و املاح محلول آب را تا حدود 90 % حذف می کنند که این امر سبب افزایش طول عمر ممبران و بازدهی آن می گردد.

واحد غشایی آب شیرین کن

واحد غشایی مهم ترین قسمت در دستگاه آب شیرین کن می باشد. ممبران دستگاه آب شیرین کن وظیفه حذف آلاینده ها و املاح آب را بر عهده دارند و قلب سیستم آب شیرین کن صنعتی نامیده می شود. با حرکت معکوس آب درون ممبران که توسط فشاری که پمپ طبقاتی ایجاد می کند، املاح و یون های آب حذف می گردد.

تجهیزات کنترل دبی و فشار

این واحد شامل پمپ طبقاتی و پمپ پیستونی می باشند که فشار اسمزی لازم برای عبور آب از فیلتر اسمز معکوس توسط پمپ طبقاتی ایجاد می شود. انتخاب پمپ مناسب بر اساس ظرفیت دستگاه ro بایستی انجام شود.

واحد تزریق مواد شیمیایی

واحد تزریق مواد شیمیایی جهت تزریق آنتی اسکالانت و مواد شیمیایی دیگر استفاده می گردد.

واحد CIP

جهت شستشوی ممبران در محل بایستی دستگاه تصفیه آب صنعتی ro مجهز به سیستم CIP باشد. عملیات شستشوی ممبران بهتر است هر 6 ماه یکبار انجام شود.

تجهیزات ابزار دقیق و پنل کنترل

تجهیزات ابزار دقیق دستگاه آب شیرین کن صنعتی شامل مانومتر اندازه گیری فشار، فلومتر ، هدایت سنج و pH متر و تابلو برق می باشد.

لوله و اتصالات مربوطه

همه اتصالات و لوله ها فشار بالا، استنلس استیل 316 و لوله و اتصالات فشار پایین upvc می باشد.

شاسی استقرار تجهیزات

تمامی تجهیزات و تابلوی کنترل بر روی شاسی از جنس استنلس استیل 304 قرار می گیرد.

طراحی سیستم ro

روش اسمز معکوس جهت حذف نمک ها و املاح از آب چاه، آب دریا و آب های لب شور مورد استفاده قرار می گیرد. آب خروجی از دستگاه آب شیرین کن صنعتی جهت مصارف صنعتی و بهداشتی مناسب می باشد. تصفیه آب به روش اسمز معکوس یکی از کاربردی ترین روش های تصفیه آب جهت تولید آب بدون املاح و آلاینده می باشد. در صورت طراحی صحیح دستگاه ro قادر به حذف 95 تا 99 % از املاح آب می باشد.

پارامتر های موثر در طراحی دستگاه اسمز معکوس به شرح ذیل می باشد:

  • دبي آب ورودي
  • دبي آب تصفيه شده
  • TDS ورودي
  • فشار آب ورودي
  • كلراين آب ورودي
  • PH ورودي
  • كدورت آب ورودي
  • SDI آب ورودي
  • كيفيت محصول TDS خروجی

مزایای دستگاه RO صنعتی

  • اقتصادی بودن سیستم نسبت به روش های دیگر
  • مصرف انرژی کم و عدم استفاده از مواد شیمیایی و در نتیجه کاهش هزینه های مصرفی و نگهداری
  • بالا بودن راندمان در تولید در مقایسه با روش های فیلتراسیون
  • امکان کار مداوم بدون نیاز به توقف های ادواری
  • سهولت کار با دستگاه و کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری
  • حذف 99% نمک های محلول در آب بر اساس روش کاملا فیزیکی (این روش شیمیایی نیست)
  • حذف باکتریها و ویروس و نیترات آب و نیز کنترل SDI و کدورت آب و کلر آزاد در آب
  • امکان بازگرداندن آب غلیظ به محیط زیست و یا استفاده مجدد از آب در دستگاه

کاربرد سیستم تصفیه آب صنعتی

🟢 تهیه آب صنعتی جهت مصارف در بویلرها ،کولینگ تاورها و کلیه سیستم ها حراراتی و برودتی

🟢 تهیه آب DM جهت مصارف دارویی و بیولوژیکی طیق استاندارد های معتبر USP و WFI

🟢 شیرین سازی آب های شور و سنگین جهت آشامیدن

🟢 تهیه آب مورد مصارف در صنایع نفت،گاز، پتروشیمی و نیروگاه ها

🟢 تامین آب مناسب جهت تولید محصولات متنوع درصنایع غذایی، نوشیدنی، آرایشی بهداشتی، الکترونیک

🟢 تصفیه نهایی پساب های صنعتی

🟢 تامين و توليد آب دستگاه هاي دياليز بيمارستان

قیمت دستگاه تصفیه آب ro

شرکت پاکان پالایش البرز سازنده دستگاه ro و آب شیرین کن در ظرفیت های مختلف می باشد. قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی با توجه به برند تجهیزات، نوع پمپ انتخابی، نوع ممبران اسمز معکوس و ظرفیت دستگاه آب شیرین کن متفاوت می باشد.

دستگاه ro صنعتی ساخت شرکت پاکان پالایش البرز برای انواع آب چاه، لب شور و آب دریا طراحی و ساخته شده و دستگاه آب شیرین کن قابل استفاده در صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع آرایشی بهداشتی، آب شیرین کن کشاورزی و دیگر صنایع می باشد.

سیستم آب شیرین کن صنعتی را می توان به شکل آب شیرین کن خورشیدی طراحی و اجرا نمود که با استفاده از نیروی خورشیدی و تبدیل آن به نیروی الکتریکی، آب شیرین کن خورشیدی راه اندازی و بهره برداری می گردد.

جهت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت دستگاه RO و آب شیرین کن صنعتی می توانید با کارشناسان فنی این شرکت با شماره های 32714659-02632715944 تماس حاصل نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا