فهرست مطالب

تصفیه فاضلاب صنایع آبکاری به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که در اثر آن سطح قطعات فلزی و غیر فلزی با لایه هایی از فلز و یا غیر فلز پوشش داده می شود. صنعت آبکاری یکی از صنایع پایه می باشد که با کمک این صنعت می توان قطعات با عمر مفید بالا، ارزان و سبک تولید کرد.

در صنایع آبکاری فلزات از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌ شود. این مواد شامل حلال‌ها، اسیدها، بازها، پاک‌کننده ها، مواد آلی پیچیده و نمک های فلزی همچون نمک های فلزی کادمیوم، نیکل و کروم می‌باشد.

صنایع آبکاری شامل صنایع تولید کننده فلزات مانند صنایع ماشین سازی، صنایع الکترونیک، صنایع مخابراتی و سخت افزار و صنعت جواهر سازی می باشند.

مزایای آبکاری فلزات

آبکاری فلزات دارای مزایایی به شرح ذیل می باشد:

✅ افزایش عمر مفید قطعات

✅ بهداشت و زیبایی

✅ افزایش مقاومت به خوردگی و سایش

✅ تغییر کابری اشیاء

✅ کاهش قیمت تمام شده

تصفیه صنایع لبنیات

کاربرد صنعت آبکاری در صنعت

صنایعی که در آنها از صنعت آبکاری و پوشش دهی در تولید محصولات خود استفاده می کنند به شرح ذیل می باشد:

✅ صنایع خودروسازی

✅ تولیدات قطعات الکترونیکی و مخابرات

✅ ساخت تجهیزات  تهویه مطبوع

✅ ساخت تجهیزات نظامی

✅ ساخت درب و پنجره

✅ صنایع جواهرسازی

✅ صنایع هوافضا

تصفیه فاضلاب صنایع آبکاری

فاضلاب صنایع آبکاری

با افزایش سطح تولید محصولات صنایع آبکاری، حجم فاضلاب تولیدی از این صنعت در حال افزایش می باشد که تخلیه فاضلاب صنایع آبکاری به محیط زیست سبب مشکلات و خطرات بسیار جدی می ردد. صنایع آبکاری به دلیل میزان آلایندگی زیاد و وجود فلزات در پساب تولیدی این صنایع بسیار حائز اهمیت می باشند.

فاضلاب صنایع آبکاری یکی از خطرناک ترین فاضلاب های صنعتی می باشد که حاوی غلظت های بالایی از فلزات سنگین است. از این رو شناخت ترکیبات این نوع فاضلاب و تصفیه آن امری ضروری و مهم تلقی می گردد.

آلودگی ناشی از فلزات سنگین یکی از مشکلات و نگرانی های زیست محیطی تخلیه فاضلاب آبکاری به محیط زیست می باشد. فلزاتی مانند کروم، نیکل، سرب، روی و مس از جمله فلزات سنگین می باشند که در فاضلاب صنایع آبکاری موجود هستند.

تخلیه این فلزات حتی در غلظت های کم هم برای انسان و سایر موجودات زنده بسیار سمی و خطرناک می باشد، بنابراین حذف این فلزات از پساب صنایع آبکاری بسیار اهمیت دارد.

بلوئر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کمیت و کیفیت فاضلاب صنایع آبکاری

فاضلاب صنایع آبکاری ناشی از استفاده از فلزات سنین مانند کروم، نیکل، سرب، روی و فلزات دیگر می باشند. فلزات سنین در حین عملیات آبکاری در مراحل مختلف شستشو و پوشش دهی وارد فاضلاب شده و پسابی بسیار آلوده و خطرناک را تشکیل می دهند. مقدار و خصوصیات فاضلاب تولیدی صنایع آبکاری در مراحل مختلف تولید متفاوت می باشد.

صنعت آبکاری شامل مراحل زیر می باشد:

✅ واحد آبکشی

✅ حوضچه های انباشتی

✅ مواد مصرفی در خط تولید

✅ تولید فاضلاب در اثر نشت و سرریز ناگهانی

✅ تصفیه و بازیافت در محل

مقدار حجم فاضلاب تولیدی در صنایع آبکاری با توجه به میزان تولیدات متفاوت می باشد. به طور میانگین میزان فاضلاب تولیدی در صنایع آبکاری بین 100 تا 400 متر مکعب در روز با توجه به میزان تولید متفاوت می باشد.

برای فلزات سمی کادمیوم، کروم، مس، سرب، نیکل، روی و نقره که در غلظت‌های قابل توجه در فاضلاب صنایع آبکاری فلزات یافت می ­شوند. محدودیت‌های دفع ویژه‌ای وضع شده ‌است و عموما برای حذف و میزان دفع آن ها قوانین خاصی وجود دارد. 

تصفیه فاضلاب صنعت آبکاری

تصصفیه فاضلاب صنایع آبکاری

روش های مختلفی جهت حذف فلزات سنگین از فاضلاب صنایع آبکاری وجود دارد که می توانند فلزات سنین را از فاضلاب جداسازی و حذف نمایند.

از جمله روش های حذف فلزات سنین می توان به روش های ذیل اشاره نمود:

✅ روش تبادل یونی

✅ انعقاد و لخته سازی

✅ الکترودیالیز

✅ ترسیب

✅ جذب توسط کربن فعال

✅ روش های غشایی

با توجه به ماهیت فاضلاب صنایع آبکاری، تصفیه شیمیایی و تصفیه الکتروشیمیایی فاضلاب گزینه ای مناسب  و کاربردی جهت تصفیه فاضلاب آبکاری می باشد.

پس از حذف مواد معلق و چربی از فاضلاب صنایع آبکاری، جهت حذف مواد شیمیایی و فلزات سنگین از روش الکتروشیمیایی استفاده می گردد.

در روش الکتروشیمیایی با استفاده از الکترود های مناسب و ایجاد یک جریان الکتریکی، باعث تشکیل یونهای فلزی می گردد که این یونهای فلزی آزاد شده از الکترود ها با فلزات سنگین و مواد شیمیایی و آلینده فاضلاب صنایع آبکاری پیوند برقرار کرده و با تشکیل لخته و ترسیب از فاضلاب جدا می گردند و به این طریق سبب تصفیه فاضلاب می شوند.

طراحی و ساخت تصفیه خانه فاضلاب صنایع آبکاری

یکی از اهداف این شرکت طراحی و اجرای روش های تصفیه فاضلاب برای تصفیه فاضلاب صنایع آبکاری است به گونه ای که کمترین اثرات مخرب زیست محیطی را به همراه قابلیت اجرا از لحاظ فنی و اقتصادی را داشته باشد.

شرکت پاکان پالایش البرز  با تکیه بر دانش و تخصص کارشناسان خود توانایی طراحی، ساخت و اجرایی سیستم های تصفیه فاضلاب صنایع آبکاری را به صورت تصفیه خانه های بتنی و پکیج های فلزی دارا می باشد. با توجه به مشخصات کیفی فاضلاب صنایع آبکاری معمولا برای تصفیه این نوع فاضلاب  از روش های تصفیه الکتروشیمیایی و شیمیایی استفاده می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تصفیه فاضلاب صنایع آبکاری و روش های تصفیه می توانید با کارشناسانَ این شرکت تماس حاصل نمایید.

تلفن
02632714659
02632715944
📱 همراه
09128668994
09128668995

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا