فهرست مطالب

تصفیه بی هوازی فاضلاب

تصفیه بی هوازی فاضلاب شامل فرآیند های بیولوژیکی بدون حضور اکسیژن می باشد که جهت تصفیه انواع فاضلاب های صنعتی و فاضلاب های بهداشتی به کار برده می شود. در تصفیه بی هوازی فاضلاب با استفاده از باکتری های بی هوازی عمل تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب انجام می شود. 

انرژی زا بودن فرآیند های بی هوازی باعث تولید کمتر جرم سلولی و در نتیجه کاهش هزینه های تصفیه و دفع لجن زیادی می شود. تولید لجن کمتر در تصفیه بی هوازی یک مزیت مهم در برابر تصفیه هوازی فاضلاب می باشد. 

بیشتر فاضلاب های صنعتی فاقد مواد مغذی کافی برای انجام فرایند های رشد هوازی می باشد. لذا اضافه کردن مواد مغذی در فرآیند های بی هوازی خیلی کمتر است و باعث کاهش هزینه می گردد زیرا حجم سلولی کمتری تولید می شود.

 فرآیندهای بی هوازی نسبت به فرآیند های هوازی دارای بارگذاری آلی بالاتری هستند که در نتیجه حجم کمتر راکتور و فضای کمتری ممکن است مورد نیاز باشد.در فاضلاب های صنعتی میزان آلودگی و بار آلی فاضلاب بسیار بالا بوده و به اکسیژن زیادی نیاز دارد که رساندن آن به میکروارگانیسم ها برای هضم هوازی مستلزم هزینه زیادی می باشد.

 فرآیند های بی هوازی تصفیه فاضلاب بر اساس رشد معلق یا رشد ثابت به انواع مختلفی تقسیم می شوند. تصفیه بی هوازی فاضلاب با بستر رشد و جریان رو به بالا یکی از انواع روش های تصفیه بی هوازی می باشد که در اینجا به توضیح آن می پردازیم .

شرح فرآیند بی هوازی فاضلاب

در تصفیه بی هوازی مواد آلی احیاء شده و به ترکیبات آلی ناپایدار و برخی گازها همچون متان، دی اکسید کربن، سولفید هیدروژن و .. تبدیل می شود. ناپایدار نمودن آلاینده های موجود در فاضلاب و ته نشین نمودن آنها اساس تصفیه فاضلاب را تشکیل می دهد. محصولات نهایی تجزیه بی هوازی عمدتا متان، دی اکسید کربن و مقادیر جزئی سولفید هیدروژن است.

تصفیه بی هوازی فاضلاب شامل مراحل زیر می باشد:

  • هیدرولیز
  • تخمیر یا اسید سازی
  • استات سازی
  • متان سازی

تصفیه بی هوازی فاضلاب به روش uafb Upflow Anaerobic Fixed Bed

تصفیه بی هوازی فاضلاب به روش رشد چسبنده با جریان رو به بالا Upflow Anaerobic Fixed Bed، از روش های تصفیه بی هوازی فاضلاب می باشد. این راکتورها دارای فرایند هضم چند مرحله ای و با اختلاط کامل در رشد معلق بوده که از نوع فرایند دوگانه بی هوازی تماسی و لجنی لایه ای با جریان رو به بالا می باشد.

انواع روش های تصفیه فاضلاب

در این نوع از راکتور فاضلاب ازطریق ستونی به بالا جریان یافته و با محیط که باکتری های بی هوازی روی آن رشد کرده و نگه داشته می شوند ، در تماس قرار می گیرند . در این سیستم عمل تجزیه مواد آلی و غیر آلی بدون حضور اکسیژن بوسیله باکتری های بی هوازی انجام می گیرد و در آن از هیچ گونه انرژی خارجی استفاده نمی شود.

در این نوع از روش مخزن پیش تصفیه UAFB از چند محیط جامد پر می کند که برای تصفیه مواد آلی کربنی در فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. در این راکتور آکنده های از جنس پلاستیک یا  P.V.C قرار داده می شود که باعث افزایش سطح رشد میکروارگانیسم ها شده و عملیات تصفیه فاضلاب را سرعت می بخشد. میزان کاهش BOD و COD  در این سیستم45 تا 75 درصد می باشد .

از خصوصیات مهم تصفیه بی هوازی فاضلاب به روش UAFB تولید لجن اندک است که با توجه به مشکلات مربوط به تصفیه و دفع لجن, امتیاز بسیار مثبتی نسبت به دیگر روشهاست.

مزایای سیستم تصفیه بی هوازی فاضلاب به روش UAFB

  • فضای اشغالی کم نسبت به سیستم های بی هوازی قدیمی تر (سپتیک تانک ، ایمهاف تانک )
  • کاهش 90-80 درصدی BOD و COD
  • تولید لجن کمتر و هضم شده
  • راهبری بسیار ساده
  • بدون نیاز به مواد افزودنی
  • پیش تصفیه فاضلاب صنعتی
  • تولید گاز متان

معایب سیستم تصفیه بی هوازی فاضلاب به روش UAFB

  • راهبری و بهره برداری حساس در مقایسه با سیستم های هوازی
  • حساس نسبت به شوک های بار آلی و تغییرات دمایی
  • پساب خروجی مغایر با استاندارد های لازم برای تخلیه در آب سطحی و چاه
  • احتیاج به یک سیستم ترکیبی جهت رسیدن به استاندارد پساب خروجی

طراحی و اجرای سیستم تصفیه بی هوازی فاضلاب به روش UAFB

شرکت مهندسی پاکان پالایش البرز با بهره گیری از فناوری روز دنیا در زمینه علم مهندسی تصفیه فاضلاب و همچنین تجربه ی چندین ساله خود در زمینه تولید، ساخت و اجرای سیستم تصفیه فاضلاب UAFB در حال حاضر توانسته است با وجود بسترهای لازم از قبیل کارخانه مجهز و واحد های خدمات پس از فروش و خدمات فنی، به عنوان یکی از بزرگترین و کارآمدترین شرکت ها در زمینه مهندسی آب و فاضلاب در سطح کشور شناخته شود.

یکی از اهداف این شرکت طراحی و اجرای روش های نوین تصفیه فاضلاب است به گونه ای که کمترین اثرات مخرب زیست محیطی را به همراه قابلیت اجرا از لحاظ فنی و اقتصادی را داشته باشد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان و اطلاع از سیستم تصفیه فاضلاب به روش UAFB می توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا