فهرست مطالب

آب قلیایی بهترین گزینه مصرفی برای نوزادان است. این آب زیر مجموعه آب معدنی سبک است. معمولا والدینی که به تازگی بچه ‌دار شده ‌اند، دغدغه ‌هایی راجع به انتخاب بهترین گزینه آب مصرفی برای نوزاد خود دارند. آن‌ ها می‌ خواهند بدانند که آیا می‌ توانند آب لوله کشی خانه یا آب معدنی را به کودک خود بدهند؟ آیا مصرف آن ‌ها برای نوزاد بی‌خطر است؟ بهترین نوع آبی که به هضم راحت و رشد نوزاد کمک کند، کدام است؟

آب مصرفی نوزاد

نگرانی در مورد سموم موجود در آب شیر باعث شده است که بسیاری از خانواده‌ها آب معدنی را انتخاب کنند. هنگام انتخاب آب معدنی مناسب باید به چند مورد توجه کرد. از آنجا که در ترکیب شیر خشک کودک میزان بهینه ‌ای از مواد معدنی وجود دارد؛ نکته مهم این است که استفاده از آب معدنی باعث ایجاد تداخل در میزان ترکیبات معدنی شیر نشود چون اگر میزان مواد معدنی موجود در آب زیاد باشد، ممکن است باعث ابتلا به دل‌ درد و بیماری‌ های دیگر شود.

آب معدنی سخت در برابر آب معدنی سبک

آب را با توجه به میزان سختی طبقه‌بندی می‌کنند. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی؛ اگر میزان منیزیم و کلسیم موجود در آب بیش از 120 میلی‌گرم در لیتر باشد، به آن «آب سخت» می‌گویند. اگر میزان مواد معدنی گفته‌ شده در آب از این میزان کم‌ تر باشد، به آن «آب سبک» می گویند. جدول زیر دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی را نشان می‌دهد.

استانداردهای سازمان بهداشت جهانی

نوع

سبک

نیمه سبک

سخت

خیلی سخت

سختی

60 میلی‌گرم در لیتر

120 میلی‌گرم در لیتر

180 میلی‌گرم در لیتر

بیشتر از 180 میلی‌گرم در لیتر

 فرمول میزان سختی: میزان کلسیم (برحسب میلی‌گرم در لیتر) × 2.5 + منیزیم (برحسب میلی‌گرم در لیتر) × 4.1

مصرف آب معدنی سخت برای نوزاد

مصرف آب معدنی برای نوزاد

از آن‌ جا که اندام‌های داخلی نوزاد هنوز به طور کامل رشد نکرده است؛ مصرف آب سخت می ‌تواند بار اضافه ‌ای برای کلیه ‌ها و سیستم گوارشی او باشد، زیرا هضم مواد معدنی دشوارتر است. چنین حالتی می‌تواند منجر به اسهال، دل‌ درد و دیگر بیماری‌ های جسمی ناخوشایند شود.

اندام‌های کودک تا حدود دو تا سه سالگی کاملا رشد می‌کنند. تا قبل از رسیدن به این سن بهتر است شیر خشک را با آب معدنی سخت ترکیب نکنید و هرگز این نوع آب را مستقیما به کودک ندهید.

مصرف آب معدنی سبک برای نوزاد

بر عکس آب سخت؛ میزان مواد معدنی آب معدنی سبک، کمتر است و به همین دلیل اندام‌ های نوزاد بار اضافه‌ ای تحمل نخواهند کرد. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی محتویات مواد معدنی موجود در آب معدنی سبک کمتر از 120 میلی ‌گرم در لیتر است اما تولید‌ کنندگان شیر خشک توصیه می‌کنند که برای استفاده از محصولات آن‌ها باید میزان مواد معدنی موجود در آب، از این حد هم کمتر باشد (100 میلی گرم یا کمتر).

نوزاد چه زمانی می ‌تواند آب معدنی مصرف کند؟

از همان زمان تولد می‌ توان از آب سبک در ترکیب شیر خشک نوزاد استفاده کرد. از همان زمان تولد و تا زمانی که میزان مواد معدنی آب سبک کمتر از میزان گفته ‌شده باشد و با ترکیب شیر خشک از آن استفاده شود؛ می‌توان این نوع آب را به نوزاد داد.

در مدت زمان 5 تا 6 ماه اول پس از تولد و قبل از این ‌که نوزاد شروع به خوردن غذاهای جامد کند؛ نوزادان به منبع غذایی دیگری جز شیر مادر یا شیر خشک نیاز ندارند. چون شیر مادر منبع خوبی برای آب ‌رسانی و تامین مواد غذایی است. با این وجود می‌ توان از آب معدنی سبک در ترکیبات شیر خشک استفاده کرد.

آب معدنی سبک برای نوزاد

زمان مناسب برای نوشیدن آب معدنی سبک توسط کودک

نمی‌توان به نوزادان کمتر از یک سال که هنوز شیر خشک مصرف می‌کنند و خوردن غذاهای جامد را شروع نکرده ‌اند، مستقیما آب معدنی یا آب شیر داد.

البته کودکان یک ساله و بیشتر که از قبل خوردن غذاهای جامد را آغاز کرده‌اند؛ می‌توانند به تدریج آب معدنی سبک یا آب شیر به همراه غذای خود مصرف کنند. در واقع آب شیر و آب سبک هر دو به یک میزان مواد معدنی دارند.

از آن ‌جایی که رشد اولیه اندام ‌های کودک بین 2 تا 3 سالگی تکمیل می‌شود؛ بهتر است تا آن زمان، کودک آب سخت مصرف نکند. کودک می‌تواند حدود 5 سالگی و پس از تکمیل رشد اندام‌ ها و شروع عملکرد طبیعی آن ‌ها، نوشیدن آب سخت را آغاز کند.

 

می‌توان در ترکیب شیر خشک از آن استفاده کرد

می‌توان آن را مستقیما نوشید

آب سبک

از زمان تولد به بعد

از یک سالگی

آب سخت

×

از پنج سالگی

بهترین نوع آب مصرفی برای کودک، آب معدنی سبک است!

می‌توانید با خیال راحت از آب معدنی سبک در ترکیبات شیر خشک کودک استفاده کنید. میزان مواد معدنی موجود در این آب معدنی از آب معدنی سخت کمتر است. آب مرغوب، نوعی از آب سبک است که تنها 25 میلی‌گرم کلسیم/ منیزیم در ترکیب خود دارد. این نوع آب بهترین و ایمن ترین نمونه آب مصرفی برای نوزاد است.

آب معدنی سخت را نباید مستقیما به نوزاد بدهید؛ چون این نوع آب به اندام ها فشار می ‌آورد. باید صبر کنید تا کودک نو پا شود و سپس به او اجازه دهید آب معدنی سخت بنوشد.

می ‌توانید پس از این که کودک به سن خاصی رسید؛ به جز استفاده از آب معدنی در شیر خشک و غذای او، این نوع آب را به طور مستقیم وارد رژیم غذایی کودک کنید. امیدواریم شما و فرزندتان به خوبی از این نکته‌ ها بهره ببرید!


شرکت تصفیه پاکان پالایش البرز

اگر تا به حال در طبیعت پیاده‌روی کرده‌ یا حتی در حیاط خانه‌تان قدم زده‌ باشید، احتمالا دیده‌اید که بعضی مواقع کمی آب، از زمین به بیرون راه پیدا کرده‌است که تفاوت آن را با آبی که از لوله‌های پمپ چاه خانه می‌آید، متوجه می‌شوید. حال سوال اصلی این است:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا