فهرست مطالب

آشغالگیری اولین واحد عملیات فیزیکی در تصفیه خانه آب و فاضلاب بوده و در واقع آشغالگیر فاضلاب دستگاهی با روزنه های عموما هم اندازه است که برای حذف مواد درشت موجود در آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

جامدات درشت شامل تکه های چوب، تکه های پارچه، کاغذ، قطعات شیشه و سنگ، برگ درختان و … اجسامی هستند که به درون سیستم جمع آوری فاضلاب راه یافته اند. وجود این ذرات درشت و ورود آن ها به بخش های دیگر تصفیه خانه سبب آسیب به پمپ ها و دیگر تجهیزات تصفیه خانه می شود. بنابراین هدف اصلی از نصب آشغالگیر فاضلاب در تصفیه خانه فاضلاب حفاظت پمپ ها و تجهیزات مکانیکی همراه با جلوگیری از گرفتگی شیرآلات و سایر واحد های تصفیه خانه است. آشغالگیری اولین واحد عملیاتی است که بر روی فاضلاب ورودی انجام می شود. آشغالگیرها اصولا از میله ها، مفتول ها، شبکه آهنی، توری سیمی با صفحه مشبک تشکیل شده اند و اندازه سوراخ ها در آن ها ممکن است دارای شکل های متنوعی باشند. اما بیشتر به شکل مربع یا دایره ای هستند.

آشغالگیر فاضلاب چیست؟

فاضلاب همواره شامل موادی به صورت معلق و محلول می باشد. فاضلاب خانگی اکثرا حاوی کاغذ، باقی مانده مواد غذایی، مواد سلولزی و غیره می باشند. وجود مواد معلق در فاضلاب علاوه بر گرفتگی لوله ها، موجب فرسوده شدن پمپ ها، شیرآلات و سایر وسایل و همچنین گندیدگی و بو در تصفیه خانه فاضلاب خواهد گردید. لذا جداسازی این مواد از فاضلاب جهت جلوگیری از تخریب تجهیزات و تاسیسات فاضلاب امری ضروریست که توسط آشغالگیرها صورت می گیرد.

کاربرد آشغالگیر ها

مهم ترین کاربرد و اهداف واحد آشغالگیری عبارتند از:

✔️ کاهش بار وارده بر واحد های بعدی تصفیه خانه

✔️ کاهش صدمه به پمپ ها و حفاظت شیرآلات و دریچه ها به منظور بهره برداری بهتر

✔️ حذف هر گونه مواد شناور حجیم و ناخوشایند حمل شده توسط فاضلاب

انواع آشغالگیر

انواع آشغاگیر

انواع آشغالگیرها بر اساس فرم :

  1. آشغالگیرهای میله ای راست
  2. آشغالگیرهای خمیده
  3. آشغالگیرهای شعاعی
  4. آشغالگیرهای استوانه ای
  5. آشغالگیرهای دارای اجزای متحرک

انواع آشغالگیرها از نظر فواصل بین میله ها:

  1. آشغالگیرهای درشت یا دهانه فراخ( Coarse Screens)
  2. آشغالگیرهای ریز یا دهانه تنگ (Fine Screens)

آشغالیرهای درشت اصولا به صورت میله ای (Bar or Racks) ساخته می شوند.

آشغالگیرها  در تصفیه فاضلاب از نظر فواصل میله ها به دو دسته آشغالگیر درشت و آشغاگیر ریز تقسیم می شوند. آشغالگیرهای درشت ممکن است به صورت میله ای  Rckes Screen یا Bar Screen باشد . آشغالگیرها ی درشت دارای فواصل ۴۰ تا ۷۰ وگاهی ۱۰۰ میلیمتر بوده و در آشغالگیرهای ریز این فاصله ۱۰ تا ۲۰و بندرت ۴۰ میلیمتر است . گاهی اوقات در مسیر جریان فاضلاب به تصفیه خانه ترجیحا از دو ردیف آشغالگیر که اولی با فواصل میله ای زیاد و دومی با فواصل میله ای کم است استفاده می شود.

انواع آشغالگیر بر اساس کاربرد:

  1. آشغالگیرهای دستی
  2. آشغالگیرهای مکانیکی

آشغالگیرها را بر اساس کاربرد به دو نوع آشغالگیر دستی و مکانیکی تقسیم بندی می کنند.

آشغال گیر دستی

آشغال گیر های دستی برای تصفیه خانه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. در تصفیه خانه های بزرگ به علت حجم بالای آشغال و مشکلات نیروی انسانی و احتمال آلودگی محیط از آشغال گیر های مکانیکی استفاده می شود. در گذشته تمیز کردن توسط آشغالگیر های دستی انجام می گرفت ولی امروزه در اکثر تصفیه خانه ها به صورت اتوماتیک و به کمک تجهیزات مربوطه انجام می پذیرد. به دلیل شرایط اقلیمی منطقه و مسائل خاص محلی ممکن است احداث آشغالگیر ها در یک فضای بسته صورت گیرد.

برای حجم کاری تصفیه فاضلاب  ۱۰۰۰ متر مکعب در روز فاضلاب یا پساب بهتر است از آشغالگیر میله ای ساده استفاده نمود . این آشغالگیرها را به صورت مورب با زاویه ۴۵ تا۶۰ در کانال ورودی فاضلاب قرار می دهند.

آشغالگیر مکانیکی

در آشغالگیر مکانیکی، شبکه آشغالگیر از یک بازوی مکانیکی که از یک سوییچ در بالادست آشغالگیر فرمان می گیرد، تشکیل شده است. این بازوی مکانیکی دائم در حال چرخش بوده و آشغال ها را جمع آوری می کند. تمیز کردن آشغالگیر دستی را می توان با چنگکی که دندانه های آن بین میله ها قرار می گیرد، انجام داد. جامدات به بالای آشغالگیر ها هدایت شده یا به داخل یک کانتینر توسط کارگر بهره برداری تخلیه می شود. مواد جمع آوری شده را معمولا به طریق دفن کردن، سوزاندن، خرد کردن و یا برگرداندن مجدد آنها به فاضلاب دفع می نمایند.

در تصفیه خانه های بزرگ فاضلاب  برای جلوگیری از احتمال آلودگی محیط از وسیله ای مانند شانه که گاه گاه ضمن حرکت از فواصل میله ای آشغالگیر مواد موجود روی میله را به محل جمع آوری آشغالها انتقال می دهند، استفاده می شود.

با افزایش فعالیت های صنعتی و تخلیه مواد زائد تولیدی صنایع به محیط زیست کیفیت و بهداشت آب کاهش یافته است. بنابراین استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی جهت از بین بردن آلودگی ها ضروری است

به دلیل حجم روزانه زیاد آشغال در تصفیه خانه های فاضلاب، بهره برداری درست و مناسب از آشغالگیرها از کارهای مهم بهره برداری می باشد. چنانچه تجمع آشغال ها در پشت آشغالگیر صورت بگیرد سبب بالا آمدن فاضلاب در فاضلابروها و شبکه های جمع آوری فاضلاب می گردد. هرچه مقدار آشغال ها در پشت میله های آشغالگیر بیشتر شود، پس زدن مواد آلی در فاضلابرو سبب ته نشین نشدن این مواد گشته و غلظت اکسیژن محلول کاهش می یابد. در نتیجه سبب بالا رفتن غلظت BOD در فاضلاب و ایجاد شرایط سپتیک می شود. در شرایط سپتیک، اکسیژن فاضلاب تقلیل می یابد و سبب تولید گاز سولفید هیدروژن که بویی شبیه تخم مرغ گندیده دارد، تولید می شود. چنانچه آشغالگیرها در اتاقک های سربسته قرار داشته باشند، این گاز تجمع پیدا می کند و گاهی اوقات خطر انفجار دارد و علاوه بر خطر انفجار باعث خوردی بتن و فلزات شده و محیط را سمی می کند.

تفاوت آشغالگیر مکانیکی فاضلاب با آشغالگیر دستی

در آشغالگیرهای مکانیکی مشکل پس زدن فاضلاب کمتر است و مانند آشغالگیر دستی نیاز به زمان زیادی ندارد اما ضروریست این آشغالگیرها به صورت روزانه ودر هر نوبت کاری چک گردد. در این نوع از آشغالگیرها، چنگک متحرک است و لازم است اپراتور روزانه حرکت چنگک را کنترل نماید. 

برای بهره برداری مطلوب از آشغالگیر، بایستی دستورالعمل نگهداری و تعمیرات و نقشه ها و تجهیزات را بررسی و مطالعه کنید. در هر نوبت کاری بایستی چندین بار از آشغالگیر بازدید نمایید و در شرایط معمولی حداقل یکبار، در هر شیفت عملیات تمیزکاری باید انجام شود. بایستی توجه داشت که از انباشت بیش از حد آشغال ها جلوگیری کرد، زیرا مواد آلی آشغال ها به سرعت فاسد شده و باعث تولید بوی نامطبوع و تجمع حشرات و حیوانات موذی در تصفیه خانه می گردد.

رعایت نکات ایمنی کار با آشغال گیرها

❌ با توجه به اینکه ارتفاع آشغال گیر اصولا زیاد است باید اپراتور در زمان ورود به آشغال گیر ملاحظات ایمنی را رعایت نماید و ممکن است در آشغال گیر گاز H2S جمع شده باشد که این گاز سبب ایجاد انفجار می گردد و وجود این گاز در اتاق آشغال گیر به مدت طولانی ممکن است در نرده های آشغال گیر خوردگی ایجاد کرده و سبب پوسیدگی آنها گردد. لذا ضروریست اپراتور در هنگام ورود به آشغال گیر نکات ایمنی به خصوص استفاده از ماسک را رعایت نماید.

❌ گاهی اوقات اشیای بین میله ها در آشغال گیرهای مکانیکی گیر کرده و مانع از حرکت آشغال گیر می گردد. در این حالت دستگاه قادر به خارج کردن آنها نمی باشد لذا در این موارد باید از طریق دستی آشغال ها را جمع آوری کرد.

❌ در زمان چک کردن و تمیز کردن آشغالگیر، دستگاه خاموش و کلید برق آن باید قطع شود. سپس زنجیر، نرده ها و آشغالگیر کنترل و چک شود.

❌ بهره بردار در زمان وارد شدن به محل آشغالگیر حتما از دستکش استفاده نماید، زیرا اتاقک های آشغالگیری محل بسیار آلوده می باشد و سبب انتقال بیماری می گردد.

معایب آشغالگیر ها

بوی نامطبوع و وجود حشرات در آشغالگیر نشان دهنده ذخیره طولانی آشغال در آشغالگیر می باشد. برای حل این مشکل بایستی تعداد دفعات تمیزکردن و دفع آشغال ها افزایش یابد. مسدود شدن بیش از حد آشغالگیر نشان دهنده سرعت پایین فاضلاب در آشغالگیر می باشد. علت این حالت می تواند بی نظمی در کف کانال آشغالگیر باشد که بایستی نسبت به رفع آن اقدام شود. یکی دیگر از مشکلات آشغالگیرها عدم کارایی مناسب چنگک آشغالگیر است که می تواند به دلیل عدم گریس کاری به موقع چنگک و زنجیرهای آشغالگیر اتفاق بیقتد.

طراحی و ساخت آشغالگیر تصفیه فاضلاب

شرکت پاکان پالایش البرز با تکیه بر دانش کارشناسان خود و داشتن زیر ساخت هایی همچون کارخانه مجهز توانسته در زمینه طراحی و ساخت انواع آشغالگیر دستی و مکانیکی فعالیت نماید . تیم کنترل کیفیت این شرکت بر تمامی مراحل ساخت آشغالگیرها نظارت داشته و کلیه مراحل ساخت مطابق با استانداردهای بین المللی انجام می گردد .

قیمت آشغالگیر فاضلاب با توجه به نوع آشغالگیر، متریال مصرفی در ساخت آن، ابعاد، دستی یا مکانیکی بودن آشغالگیر تعیین می گردد.

جهت آگاهی از قیمت آشغالگیر فاضلاب و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید .

شرکت پاکان پالایش البرز، سازنده انواع دستگاه های آشغالگیر فاضلاب

1 دیدگاه دربارهٔ «انواع آشغالگیر فاضلاب (آشغالگیری دستی و آشغالگیر مکانیکی فاضلاب)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مقالات

مطالب تصفیه فاضلاب

مطالب تصفیه آب

پیمایش به بالا